- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (58 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (96 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (78 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (227 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia
Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.
W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.
Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.
Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.
Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.
W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.
Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.
Czytaj też:
Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?
Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy Westerplatte). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.
PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".
Miejsca
Opinie (69)
-
2021-08-30 15:15
Dopłaty unijne więc trzeba upozorować inwestycję dla wielu armatorów a nie tylko Steny
Jak nabrzeże w Gdańsku pójdzie do remontu i oddane potem w dzierżawę to i PŻB będzie musiało zmienić lokalizację
- 19 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.