- 1 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (188 opinii)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (49 opinii)
- 3 Wyższy zasiłek pogrzebowy (97 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (281 opinii)
- 5 Wakacje składkowe przyjęte przez Sejm (28 opinii)
- 6 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (229 opinii)
Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu
Budowa nowego terminalu promowego w Gdyni przesuwa się w czasie, choć zarówno gdyński port, jak i Stena Line, która ma go użytkować deklarują chęć jego powstania. Według wstępnych planów, terminal miał być gotowy w połowie tego roku. Co stoi na przeszkodzie? Kiedy ostatecznie powstanie?
O planach budowy nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju ub. roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co stoi na przeszkodzie?
Czytaj też: Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo
Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, które zresztą wciąż trwają. Potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Projekt jednak powstał, pozwolenia są, można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dojdzie do tego może na początku przyszłego roku, ale... Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie. Jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu? A to wymaga ostatecznej deklaracji ze strony Steny Line.
- To ważna kwestia, ponieważ nie można zbudować uniwersalnego stanowiska - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Musimy wiedzieć, czy będą to promy takie jak teraz, czy tak jak wstępnie zapowiadano dużo większe, czyli 240 metrowe. Tak czy inaczej na początku przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć budowę tej części terminalu, która stanowi jego zaplecze i byłaby taka sama niezależnie od wielkości stanowisk promowych.
Co na to Stena Line?
- Rozmowy dotyczące nowego terminalu promowego w Gdyni trwają, dlatego ich treść pozostaje poufna. Co do statków, jakie mają być w przyszłości wykorzystywane na linii Gdynia-Karlskrona - rozpatrujemy różne scenariusze. We flocie Stena Line znajdują się zarówno takie statki, jak wykorzystywane obecnie (czyli blisko 180 metrowe), ale też jednostki typu ropax o długości 240 m - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy armatora. - Stena Line, jako jeden z największych armatorów w Europie ma również możliwość dokonywania dynamicznych zmian tonażu w obrębie swojej sieci połączeń. Natomiast jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące samej inwestycji, z pytaniami należy się zwrócić do Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
O tym, że współpraca z gdyńskim portem jest ekonomicznie ważna dla armatora świadczy jego ostatnia decyzja. W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line we wrześniu dodała kolejne wypłynięcia promu Stena Baltica.
- W maju tego roku dodaliśmy dwa wtorkowe rejsy Stena Baltica, co spotkało się z pozytywną reakcją ze strony rynku transportowego - mówi Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Dodatkowe sobotnie wypłynięcia promu, wprowadzone od 10 września, zwiększają częstotliwość wypłynięć z 34 do 36 kursów na tydzień, umacniając pozycję firmy na rynku usług transportowych.
Szybciej, czyli oszczędniej
Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII . Na przestrzeni 20 lat, przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.
Nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.
Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.
Miejsca
Opinie (88)
-
2016-09-25 11:00
Nadbrzeże Polskie - a co z okolicą (1)
Rozumiem że miasto zadba również o okolicę , patrz rondo Karlskrona .
Tu też jakieś nieporozumienie Miasto wydaje sporo pieniędzy na Muzeum Emigracji, a nie potrafi się dogadać z portem żeby przy drodze do tego eksponowanego obiektu nie składować wielkiej coraz większej góry złomu ,
no chyba że taki pomnik memento dla kierowców....i turystów.
Będzie to pewnie ciekawy i zastawiający widok dla tych co na prom i z promu ....
Teraz mogą to zobaczyć odwiedzający muzeum oraz turyści z tych pięknych wycieczkowców...,
dobrze że sezon się kończy.- 7 2
-
2016-09-25 11:16
Co do Muzeum Emigracji !
Co to za : muzeum " bez eksponatów ?
Faktycznie lipa i tyle , to akurat do bani inwestycja i tyle .
Zamiast muzeum akurat takowego - remonty ulic i chodników , co do ulic - kierunek Wejherowo - Puck przez OPEC.
To skandal co to za rozwiazanie komunikacyjne jak się stoi w korkach .
Hutnicza, Morska a droga przez OPEC w kierunku Obłuża Oksywia ???
Czy nikt z władz miasta nigdy nie jechał tymi drogami w godzinach szczytu ?
Panie Prezydencie , Gdynia ma też swoje granice ku zachodowi kraju . !!!- 4 0
-
2016-09-25 11:10
(1)
Szwecja, Szwecja, dlaczego nie ma rejsów do Kłajpedy? Przez Obwód się nie przejedzie, bo granica pilnie strzeżona. A na około przez Suwałki to jakieś szalone.
- 9 3
-
2016-09-25 11:14
A istnieje dostatecznie duże zapotrzebowanie na rejsy do Kłajpedy, żeby się to opłaciło?
- 6 0
-
2016-09-25 11:09
I wszystkie tiry miałyby lądować w samym centrum Gdyni? Kto w ogóle ma takie pomysły?
- 7 4
-
2016-09-25 11:08
30 minut? dobre sobie, maksymalnie 5-8 minut oszczednosci.
- 2 4
-
2016-09-24 10:21
jaki w zawieszeniu? (2)
Skąd pani redaktor ma te informacje? Bo na pewno nie od władz portu.
Przetarg na budowę terminala ruszy do końca października.- 15 27
-
2016-09-25 10:54
Pindolo
ruszy to misja na marsa z kosmodromu w kosakowie
- 6 1
-
2016-09-25 10:10
Mam nadzieję, ze nigdy.
Marzysz o prezydencie odpowiednim do aktualnej władzy? Nie daj Boże... bo będzie się działo, a Gdynia pójdzie z torbami.
- 2 5
-
2016-09-25 00:53
hmmm - miejscowi narzekacze PISowscy maja problem
bo pisac że Gdańsk się rozwija, to pochwalanie PO, że Gdynia się zwija to ganienie PIS (Szczurek jest dosyć blisko PIS)
ale oprzec się jednak nie mogą- 15 5
-
2016-09-24 19:26
Spokojnie... Zbudują, ale
w Gdańsku...
- 18 7
-
2016-09-24 19:23
dworzec Morki zamienili na muzeum emigracji zamiast na terminal promowy
Gdynia sie skonczyla
Gdynia lata swietnosci juz minely
Gdynia sie juz nie podniesie
Gdynia to juz upadek- 25 7
-
2016-09-24 19:16
gdynia miasto upadle
Gdynia tu wszystko upada to co stanowilo potege tego miasta
- 21 7
-
2016-09-24 18:59
pprty
W Gdyni się kluca a Gdańsk rośnie o co kaman
- 14 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.