- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (41 opinii)
- 2 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (113 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (152 opinie)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (99 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu
Budowa nowego terminalu promowego w Gdyni przesuwa się w czasie, choć zarówno gdyński port, jak i Stena Line, która ma go użytkować deklarują chęć jego powstania. Według wstępnych planów, terminal miał być gotowy w połowie tego roku. Co stoi na przeszkodzie? Kiedy ostatecznie powstanie?
O planach budowy nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju ub. roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co stoi na przeszkodzie?
Czytaj też: Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo
Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, które zresztą wciąż trwają. Potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Projekt jednak powstał, pozwolenia są, można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dojdzie do tego może na początku przyszłego roku, ale... Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie. Jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu? A to wymaga ostatecznej deklaracji ze strony Steny Line.
- To ważna kwestia, ponieważ nie można zbudować uniwersalnego stanowiska - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Musimy wiedzieć, czy będą to promy takie jak teraz, czy tak jak wstępnie zapowiadano dużo większe, czyli 240 metrowe. Tak czy inaczej na początku przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć budowę tej części terminalu, która stanowi jego zaplecze i byłaby taka sama niezależnie od wielkości stanowisk promowych.
Co na to Stena Line?
- Rozmowy dotyczące nowego terminalu promowego w Gdyni trwają, dlatego ich treść pozostaje poufna. Co do statków, jakie mają być w przyszłości wykorzystywane na linii Gdynia-Karlskrona - rozpatrujemy różne scenariusze. We flocie Stena Line znajdują się zarówno takie statki, jak wykorzystywane obecnie (czyli blisko 180 metrowe), ale też jednostki typu ropax o długości 240 m - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy armatora. - Stena Line, jako jeden z największych armatorów w Europie ma również możliwość dokonywania dynamicznych zmian tonażu w obrębie swojej sieci połączeń. Natomiast jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące samej inwestycji, z pytaniami należy się zwrócić do Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
O tym, że współpraca z gdyńskim portem jest ekonomicznie ważna dla armatora świadczy jego ostatnia decyzja. W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line we wrześniu dodała kolejne wypłynięcia promu Stena Baltica.
- W maju tego roku dodaliśmy dwa wtorkowe rejsy Stena Baltica, co spotkało się z pozytywną reakcją ze strony rynku transportowego - mówi Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Dodatkowe sobotnie wypłynięcia promu, wprowadzone od 10 września, zwiększają częstotliwość wypłynięć z 34 do 36 kursów na tydzień, umacniając pozycję firmy na rynku usług transportowych.
Szybciej, czyli oszczędniej
Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII . Na przestrzeni 20 lat, przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.
Nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.
Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.
Miejsca
Opinie (88)
-
2018-08-15 19:52
promy
Jak tylko ukonczymy budowy naszych autostrad Połnoc- poludnie ,bez wątpienia przejmiemy sporą cześć tranzytu ze Skandynawi na południe Europy.Dotychczas ze wzgledu na infrastrukture tranzyt zmonopolizowali Niemcy.Musiało to Niemcow mocno zaniepokoić ,skoro naszego armatora promowego Polską Żegluge Bałtycką PO wystawiła dość nagle do sprzedaży i to tylko za 38 mln.zł mimo tego że PŻB kupiła nie wiele wcześniej nowy prom za 140 mln.zł a w jego remont władowali dalsze 30 mln.zł.A przecież PZB miała jeszcze inne promy a ich zysk netto oscylowal wokoł 20-30 mln. rocznie.Czyli za bezcen usiłowali sprzedać coś co za pare lat,bedzie kurą znosząca złote jaja.Dlatego po reaktywacji stoczni Szczecińskiej rząd zamowił dla PŻB 2 nowe promy.Ich dokończenie zbiegnie sie z dokończeniem autostrad.
- 0 0
-
2016-09-24 11:10
Stena chce się przenieść do Gdańska (12)
Być może w Gdyni nic nie powstanie
- 79 33
-
2016-09-24 23:19
W Gdańsku co najwyżej może zbiorniki fekaliów oprużniać! (2)
- 8 13
-
2016-09-25 07:46
Po co w Gdański ma to robić jak od lat fekalia opróżniania w gdyni. .. (1)
- 12 4
-
2016-11-24 19:21
idioci wszystko idzie do zatoki gdańskiej
- 2 0
-
2016-09-24 13:07
Co za plotki (6)
Od 10 lat to słychać, ktoś sobie wymyślił. Moj ojciec pracuje w Stena Line, mówił ze kiedys były takie plany ale ostatecznie je zarzucono
- 10 21
-
2016-09-26 11:53
Mam nadzieję, ze to tylko plotki, Stena Line to "dobra firma" i trzeba trzymać kciuki, by ten projekt został w końcu "sfinalizowany" .
- 0 3
-
2016-09-24 13:35
Rozumiem, że twój ojciec jest w Stenie osobą decyzyjną ? (2)
- 23 8
-
2016-09-24 23:29
mogę tylko zapewnić (1)
że nie zamiata biura :)
- 5 7
-
2016-09-25 07:45
Zamiata kabiny po rejsie
Znam go
- 11 3
-
2016-09-24 14:19
To twój ojczulek położył suwnice na bct:))?? (1)
- 16 7
-
2016-09-24 16:46
Tak
- 7 6
-
2016-09-24 11:49
A skąd takie info? (1)
Masz jakieś konkretne informacje na ten temat? Jestem ciekawy.
- 21 14
-
2016-09-24 12:25
A wiesz, że nadmierna ciekawość może być dla ciebie szkodliwa ?
- 15 20
-
2016-10-04 08:37
Tiry w centrum .... komu to służy ....
Jaki jest sens przenosić terminal bliżej centrum? Tiry wszechobecne zakorkują ulice .... nieprzemyślany pomysł :(
- 1 0
-
2016-09-26 22:25
to przypadek
To zapewne przypadek ze setną line ma zostać sponsorem arki.kolejny wałek szczurka
- 1 0
-
2016-09-26 19:55
Promów jest tak olbrzymia ilość iż trzeba likwidować nabrzeża służące to przeładunków towarów i budować nowe bazy promowe, następnie będzie rozbudowa jacht klubów na innych nabrzeżach, potem jakieś baseny, wokoło centra handlowe i port zostanie zaorany, i chyba o to chodzi, a przeładunki pójdą do innych portów, a Gdynia będzie atrakcyjnym miastem turystycznym.
- 3 0
-
2016-09-24 16:41
Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisiaj to Miasto Niewolniczej Sily Roboczej (6)
Gdynia Masto upadle
Gdynia tu sie nic nieoplaci
Gdynia tu sie wszystko lkwiduje
Gdynia tu sie gasi swiatlo
Gdynia stad wszyscy uciekaja
Gdynia miasto bez przyszlosci- 65 23
-
2016-09-25 10:22
(1)
Nie bez przyczyny Gdynia byla rybacka wiocha a gdansk zawsze byl duzym miastem .gdynia to sztuczny twor ktory postal Bo gdansk zostal frei stad Danzig i ll rp miala problem . Gdansk jest lepiej skomunikowany I blizej reszty polski niz Gdynia .
- 12 8
-
2016-09-26 19:20
Niemcy zawsze byli lepiej zorganizowani.
- 3 0
-
2016-09-25 09:58
Przenieś się do Gdańska. Gdynianie to teraz już tylko leniwi potencjalni gdańszczanie...
- 6 5
-
2016-09-24 17:07
Zapraszamy wszystkich (2)
do Gdańska.
- 12 6
-
2016-09-24 21:02
Gdansk miasto smrodu brudu i blota (1)
Szdulki i Port Service i Rafineria i Fosfory i Siarka - zycza zdrowia
- 14 12
-
2016-09-25 07:08
Poradzimy sobie i z tym
Gdybym był złośliwy to napisałbym ze przeniesiemy Szadolki i PS do Gdyni, ale jeszcze ktoś podpatrzy i tak zrobi
- 12 5
-
2016-09-24 12:29
BCT i GCT maja się połączyć - najprawdopodobniej mostem, więc ... (4)
należy zrobić miejsce na ten most a Stena będzie tam przeszkadzać !
- 21 12
-
2016-09-26 19:13
Mostem i to podwodnym!
- 3 0
-
2016-09-24 21:37
mostem??? hehehe co za pajac... (1)
- 8 0
-
2016-09-25 10:32
Tak, mostem pajacu - żeby prezesy mogli się wymieniać stołkami w systemie 12/24.
Bo przecież według zapewnień, obydwa będą rządzić, hi, hi.
- 8 0
-
2016-09-24 15:49
Glupek .Bedzie most jak w japoni na linach co za brednie janusza
- 8 2
-
2016-09-24 11:24
Szczurek grabarz Gdyni. Tylko czekasz żeby zgasic światło?? (3)
Człowieku przez twoje nierobstwo ostatnie statki uciekają do Gdańska. Jak się z tym czujesz? Który deweloper ma zaklepane u ciebie tereny po porcie.
- 70 15
-
2016-09-26 19:11
Jeszcze raz spytam, bo pewnie nie rozumiesz.
Czy Prezydent Gdyni odpowiada za decyzje firmy Port Gdynia?
- 1 1
-
2016-09-24 11:29
(1)
A twój stan umysłu jest ok?
- 7 22
-
2016-09-24 11:54
Najpewniej z twoim jest coś nie tak.
Nie widzisz co się dzieje w Gdyni, to miasto się stacza. Wszyscy inwestorzy lgną do Gdańska, mało kto chce inwestować w Gdyni a jeśli już się tam pojawiają to są to małe inwestycje.
- 27 6
-
2016-09-24 10:55
Szczurek kiedy odejdziesz? (12)
Nigdy
- 59 25
-
2016-09-26 19:05
Co On ma wspólnego z Portem Gdynia?
Port nie jest własnością miasta!
- 1 0
-
2016-09-24 11:25
Musi odejść zanim nie będzie za późno. Ten człowiek niszczy miasto. (9)
- 15 15
-
2016-09-24 16:31
(8)
dlaczego zadajesz pytanie i sam sobie na nie odpisujesz? A kogo byś chciał na prezydenta? Takiego gościa jak mają w Gdańsku co nie potrafi policzyć ile ma mieszkań albo skąd u niego na koncie pojawiło się 700 tysięcy?
- 11 15
-
2016-09-24 19:05
(6)
Owszem bez grzechu nie jest ale spojrz na kondycje finansow Gdanska i skale inwestycji plus zaangazowanie srodkow UE.
- 9 5
-
2016-09-25 01:11
(5)
inwestycje? jakie? Stadion za 600mln który od 2012 roku przynosi straty i miasto je musi dofinansowywać bo nie zapełnia się nawet w połowie co 2 tygodnie. ECS za 300 mln stworzone tylko dla ciepłych posadek osób powiązanych w władzą i gdyby nie sprzątaczki i wycieczki szkolne to też by świecił pustkami. A może PKM-ka w której od początku zlikwidowali połowę połączeń bo nikt tym nie jeździ... razem 2mld zł na kredyt. Ty jak i twoje dzieci będziecie to spłacać przez następne 30 lat. O jakich ty inwestycjach mówisz? Bo chyba nie o tych pseudofiremkach IT i itp co to niby lokują się w Gdańsku i zatrudniają młodych za całe 2,5 tys.
- 8 14
-
2016-09-25 07:06
Pseudofiremki piszesz... (2)
Stadion,hala,ECS,muzeum IIWW,trasy Słowackiego,Sucharskiego, stocznie,obwodnica poludniowa,terminal kontenerowy, hotele, lotnisko, nowe ulice (Armi Krajowej,Havla, wkrótce Bulonska,Warszawska) nowe trasy tramwajowe, szkoły, ścieżki rowerowe, budownictwo mieszkaniowe...
Człowieku!!! Sam nie wiesz co piszesz. Gdańsk sie rozwija a Gdynia sie zwija. Ile w tym zasługi Budynia, a ile winy Szczura nie wiem, ale zmiana w Gdyni wskazana, bo gorzej byc nie moze- 16 7
-
2016-09-25 17:58
(1)
PO pompowała kase w gdansk, wszystkie dofinansowania z UE to dzieki władzy po.
- 2 2
-
2016-09-25 18:57
Złej baletnicy i rąbek u spódnicy....
- 3 2
-
2016-09-25 10:55
Jesteś świadkiem przestępstwa i nie dzwonisz na policję? Co z ciebie za obywatel?
dowody dajesz dowody
nie masz? Jesteś kłamcą- 6 1
-
2016-09-25 08:31
odleciał z lotniska
Z tego lotniska, wysoko wysoko
- 2 3
-
2016-09-25 10:56
Weź se maść na ból tyłka, może pomoże...
- 2 2
-
2016-09-24 11:31
Stań do wyborów !
- 6 5
-
2016-09-26 15:13
Ta ilość wypłynięć promów zdecydowanie przesadzona!!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.