• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT.

Budowa nowego terminalu promowego w Gdyni przesuwa się w czasie, choć zarówno gdyński port, jak i Stena Line, która ma go użytkować deklarują chęć jego powstania. Według wstępnych planów, terminal miał być gotowy w połowie tego roku. Co stoi na przeszkodzie? Kiedy ostatecznie powstanie?


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


O planach budowy nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W  maju ub. roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co stoi na przeszkodzie?

Czytaj też: Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo

Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, które zresztą wciąż trwają. Potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Projekt jednak powstał, pozwolenia są, można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dojdzie do tego może na początku przyszłego roku, ale... Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie. Jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu? A to wymaga ostatecznej deklaracji ze strony Steny Line.

- To ważna kwestia, ponieważ nie można zbudować uniwersalnego stanowiska - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Musimy wiedzieć, czy będą to promy takie jak teraz, czy tak jak wstępnie zapowiadano dużo większe, czyli 240 metrowe. Tak czy inaczej na początku przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć budowę tej części terminalu, która stanowi jego zaplecze i byłaby taka sama niezależnie od wielkości stanowisk promowych.
Co na to Stena Line?

- Rozmowy dotyczące nowego terminalu promowego w Gdyni trwają, dlatego ich treść pozostaje poufna. Co do statków, jakie mają być w przyszłości wykorzystywane na linii Gdynia-Karlskrona - rozpatrujemy różne scenariusze. We flocie Stena Line znajdują się zarówno takie statki, jak wykorzystywane obecnie (czyli blisko 180 metrowe), ale też jednostki typu ropax o długości 240 m - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy armatora. - Stena Line, jako jeden z największych armatorów w Europie ma również możliwość dokonywania dynamicznych zmian tonażu w obrębie swojej sieci połączeń. Natomiast jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące samej inwestycji, z pytaniami należy się zwrócić do Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
O tym, że współpraca z gdyńskim portem jest ekonomicznie ważna dla armatora świadczy jego ostatnia decyzja. W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line we wrześniu dodała kolejne wypłynięcia promu Stena Baltica.

- W maju tego roku dodaliśmy dwa wtorkowe rejsy Stena Baltica, co spotkało się z pozytywną reakcją ze strony rynku transportowego - mówi Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Dodatkowe sobotnie wypłynięcia promu, wprowadzone od 10 września, zwiększają częstotliwość wypłynięć z 34 do 36 kursów na tydzień, umacniając pozycję firmy na rynku usług transportowych.
Szybciej, czyli oszczędniej

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni. Na przestrzeni 20 lat, przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.

Miejsca

Opinie (88)

  • Nadbrzeże Polskie - a co z okolicą (1)

    Rozumiem że miasto zadba również o okolicę , patrz rondo Karlskrona .

    Tu też jakieś nieporozumienie Miasto wydaje sporo pieniędzy na Muzeum Emigracji, a nie potrafi się dogadać z portem żeby przy drodze do tego eksponowanego obiektu nie składować wielkiej coraz większej góry złomu ,
    no chyba że taki pomnik memento dla kierowców....i turystów.

    Będzie to pewnie ciekawy i zastawiający widok dla tych co na prom i z promu ....

    Teraz mogą to zobaczyć odwiedzający muzeum oraz turyści z tych pięknych wycieczkowców...,
    dobrze że sezon się kończy.

    • 7 2

    • Co do Muzeum Emigracji !

      Co to za : muzeum " bez eksponatów ?

      Faktycznie lipa i tyle , to akurat do bani inwestycja i tyle .

      Zamiast muzeum akurat takowego - remonty ulic i chodników , co do ulic - kierunek Wejherowo - Puck przez OPEC.

      To skandal co to za rozwiazanie komunikacyjne jak się stoi w korkach .

      Hutnicza, Morska a droga przez OPEC w kierunku Obłuża Oksywia ???

      Czy nikt z władz miasta nigdy nie jechał tymi drogami w godzinach szczytu ?

      Panie Prezydencie , Gdynia ma też swoje granice ku zachodowi kraju . !!!

      • 4 0

  • 30 minut? dobre sobie, maksymalnie 5-8 minut oszczednosci.

    • 2 4

  • I wszystkie tiry miałyby lądować w samym centrum Gdyni? Kto w ogóle ma takie pomysły?

    • 7 4

  • (1)

    Szwecja, Szwecja, dlaczego nie ma rejsów do Kłajpedy? Przez Obwód się nie przejedzie, bo granica pilnie strzeżona. A na około przez Suwałki to jakieś szalone.

    • 9 3

    • A istnieje dostatecznie duże zapotrzebowanie na rejsy do Kłajpedy, żeby się to opłaciło?

      • 6 0

  • Przenieść do Gdańska

    Terminal na Westerplatte spokojnie pomieści jeszcze jedną linię promową

    • 13 5

  • Poprawna polszczyzna (2)

    "Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie?"
    Skąd wziął się pomysł, aby na końcu zdania oznajmującego stawiać znak zapytania? Słowo "pytanie" w treści zdania nie usprawiedliwia tego w żaden sposób.

    • 6 1

    • Inteligencja cię roznosi buraku? (1)

      • 0 3

      • Rozszyfrowałeś mnie :)

        • 1 0

  • To działanie opętańca Budynia , zaKODowanego wroga Gdyni. (1)

    Czas aby Budynia szkodnika Gdańska , Gdyni i Polski, odstawić od władzy , osądzić i jak winny ( wszystko na to wskazuje , że przekrętów zrobił kilka ) posadzić, najlepiej na tej hałdzie za Gdańskiem lub składowisku śmieci.

    • 5 9

    • Jesteś świadkiem przestępstwa i nie dzwonisz na policję? Co z ciebie za obywatel? Dowody dajesz dowody
      jak nie masz to jesteś kłamcą

      • 4 1

  • Dubaj północny

    Gdynia się rozwija i buduje tylko na makietach i wizualizacjach A jak już coś robią to jest to wogóle nie potrzebne (lotnisko) 90milionów w błoto poszło Czy ktoś za to odpowie?

    • 8 2

  • stena (1)

    A co z tirami?przez centrum?gdzie będzie miejsce postoju i oczekiwania?to nie są pojedyncze tirki,ale setki.powodzenia.

    • 10 1

    • Tez właśnie się zastanawiam.

      Gdzie oni znajda dla nich miejsce :)

      • 1 0

  • Ja słyszałem, że Stena od 2017 będzie cumowac przy molo w sopocie

    Odrazu nawaleni szwedzi będą szli na monciak sie dopic i dobić.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane