• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy głębokowodny terminal w Gdańsku. DCT buduje Baltic Hub 3

Robert Kiewlicz
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy terminal Baltic Hub 3, jaki powstanie na terenie gdańskiego portu, to trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W planach jest już budowa czwartego nabrzeża DCT.



Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

- Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki. - Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych - mówił podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. - Rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku i możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania największego portu przeładunkowego na Bałtyku. To logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

Terminal rozszerzy zasięg DCT



Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na II połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



- DCT Gdańsk to prawdziwy terminal XXI wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - twierdzi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg - Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk.
W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Jeden z największych terminali w Europie



Od momentu rozpoczęcia operacji DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.

Nowy szef w terminalu DCT



- Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld zł. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przy terminalu kontenerowym DCT powstaną nowe magazyny



- Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś SuperPortem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat - mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Terminal na wodzie



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Miejsca

Opinie (240) 6 zablokowanych

  • (12)

    ten terminal na dzień dzisiejszy zarabia dla Skarbu Państwa ok. 10 mld pln rocznie, przynajmniej 10% z tej kwoty powinno zasilać budżet Miasta Gdańska

    • 115 38

    • i co rydwan by kolejny kupili ?

      Miasto ma do tego tyle co nic - niech się cieszą nieudaczniki z UM, że tutaj powstał ten terminal a nie np w Gdyni

      • 3 2

    • to 1/4 wydatków na 500plus

      • 2 0

    • Na lewackie programy? (5)

      • 23 21

      • (4)

        Lewactwo za swoje zachowanie i słowa powinno raz w miesiącu sprzątać groby polskich patriotów.

        • 18 24

        • (1)

          Od kiedy prawcatwo przywłaszczyło sobie monopol na patriotyzm haha?
          PS- Jak się nie podoba te gdanskie mityczne "lewactwo", to zapraszam z powrotem do Kraśnika czy tam innego pisowego szariatu bez LGBT wifi i 5g, za kozami sobie biegaj;)

          • 3 3

          • od zawsze, lewactwo i Wasz ojczysty internacjonalistyczny komunizm gardził patriotyzmem od zawsze

            • 2 1

        • O kuurr staryy.... Mocno Ci już na łeb wjechało... (1)

          Polska dla Polaków, Ziemia dla Ziemniaków?

          Ty z tego plemienia? :D

          • 12 10

          • Dla niech oczywiście Polska jest dla polaków, ale taka Anglia już jest i dla Anglików i Polaków haha

            • 1 3

    • zloty rydwan

      A po co. Macie za mało złotych rydwanów?

      • 19 5

    • Budżet Miasta powinien dostawać 100% tej kwoty.

      Niech zagłębie PiSowskich wyborców zarabia samo na siebie, zamiast dostawać janosikowe.

      • 14 28

    • zarabia właściciel,

      tak głoszą liberalne hasła.

      Miasta mogły mieć udziały w portach i ich zyskach, ale okazały się być bardzo nielojalnym partnerem. Świetnie to widać na przykładzie Gdyni a Gdańsk dużo lepszy nie jest.

      • 18 7

    • Szkoda kasy

      Amatorszczyzna urzędnicza ją zmarnuje albo zdefrauduje.

      • 29 17

  • super, tak dalej, do tego port zewnętrzy po stronie Westerplatte

    przypominam, że to 3 etap z 6 przewidzianych i w tym kontekście przypominam łganie budynia przed wyborami na temat lasu, rozbudowy portu i placów składowania.

    • 0 1

  • mogliby zrobić pasażerski terminal przy okazji, to by stogi się rozwijały. a nie chińskie kontenery z tandetą. gospodarki się kurczą, wielki reset zapowiedziany a my rozbudowujemy terminal.

    • 0 1

  • Oby (2)

    Niech ktoś tego nie spie....
    Ważne, żeby rozwój portu nakręcał nowy biznes w rosnącej metropoli

    • 51 10

    • a co z tego będzie miał zwykły mieszkaniec stogów?

      • 1 1

    • Chyba tylko Morawieckiemu.

      Nam zlodzieje zabieraja najcenniejsze tereny.Malo macie miejsca na Zalewie wislanym?Kurdupel kazal wam kopac to po co niszczycie przyrodniczo cenne tereny?Banda pisowskich jelopow.

      • 2 10

  • ech, szkoda gadać.

    • 1 0

  • Po co wam plaża wy macie pracować po 12 godzin cały tydzień a nie łazić po plaży.Tu się liczyć rozwój portu Gdańskiego i DCT i polskiej gospodarki.Bleczenie beneficiarzy bo hałas bo mu woda mętna będzie !!! Są inne plażę jak ta się nie podoba!!! Poza tym nie macie nic do gadania jedynie co to umieścić wpis o którym za trzy dni wszyscy zapomną.

    • 2 2

  • (1)

    A co z portem zewnętrznym w Gdyni, taka cisza, zarzucono już ten projekt całkowicie?

    • 6 1

    • jak długo w zarządzie portu będą przedstawiciele "gdyńskich kręgów gospodarczych"

      to nic radykalnego (w sensie dużej budowy i naruszenia status quo) się nie wydarzy.
      "Gruby Rycho" czuwa.

      • 3 0

  • stogi bye bye (1)

    Najpiękniejsza plaża Gdańska, połączona z olbrzymim rezerwatem leśnej przyrody, na osi głównego wejścia dostaje w prezencie widok na zardzewiałe statki i kontenery.
    Już teraz port jest bardzo blisko, a będzie dwa razy bliżej i dwa razy większy.
    Zastanawia mnie ta zatoka, która powstanie miedzy plażą, istniejącym portem, a bokiem projektowanej dobudówki.
    Jak wpłynie to na naturę wody, a tym samym na jakość linii brzegowej plaży.
    Mam duże wątpliwości co do tego pomysłu.
    Mnie to wcale nie cieszy.

    • 4 2

    • mogę podrzucić pomysł na bizness

      przeciągnąć liny z wyciągarką między nabrzeżem a plażą i udostępnić tory dla "deskarzy".
      Wodny odpowiednik "skatepark" - za to cicho i ekologicznie w porównaniu do głąbów na skuterach wodnych.
      Popularna rozrywka w starych portach Skandynawii.

      • 0 0

  • Stogi to jednak mają pecha (3)

    Kilka ostatnich lat to pasmo wzlotów i upadków. Mieszkańcy Stogów nie załapali się do programu rewitalizacji. No trudno, zamiast tego zafundowano im długo wyczekiwany remont. Remont się przedłużył, no trudno, ale teraz nawet Jazzy dojeżdżają i droga jest prosta. Dobra, zapomnieli o Moście Siennickim, przez który znów tramwaje nie dojadą, ale przecież to dopiero za kilkanaście miesięcy je wyłączą. Kolejne budynki mieszkalne są remontowane, nabierają (choć czasem wręcz jaskrawego) blasku. Kąpielisko wygląda dobrze i działa, ma być promenada nad Wisłą. Odwadniają podwórka, robią ogrody deszczowe, sadzą kompozycje zamiast zasyfiałych trawników (o które dbają!) - już niedługo nie będzie błota i dziur, za to ludzie mają nadzieję że będzie mieszkalna, zadbana dzielnica z jeziorem, piękną plażą, kilometrami leśnych ścieżek, świetnym zapleczem (sklepy, komunikacja, przychodnia, szkoły)...

    I gdy ludzie wierzą, że już ma być lepiej, kolejny kawał najszerszej plaży w Europie zabierają na nabrzeże. Hałas już teraz w nocy potrafi obudzić. Czerwone światła suwnic dają po oczach nieszczęśnikom z oknami na północną stronę. Znowu zabiorą las, postawią płoty na teren "rekompensaty przyrodniczej" ograniczając dostępne tereny i ścieżki, którymi niektórzy deptali od dziecka. Znowu, przez rozbudowę i przygotowanie terenu pod tory, wywołają bursztynową gorączkę. Znowu nie spytali o zdanie - mieszkańcy nie chcą tej rozbudowy bo nic pozytywnego z tego nie mają. Nasz dom zostanie zniszczony, a my możemy tylko patrzeć z boku, jak kolejne osoby biją sobie brawo za super przeprowadzoną inwestycję, a kosztem naszego zdrowia i miejsca do życia zbijają miliony.

    Najłatwiej niszczyć nie swoje. Najłatwiej budować uciążliwe inwestycje tam, gdzie nie dotykają tych, którzy na nie wydali zezwolenia. Życzę takiego sąsiada dla wszystkim decydentom, którzy na to pozwolili.

    • 11 0

    • dlatego zamiast jednego molocha (2)

      Powinno powstawać ich więcej, mniejszych, łatwiejszych do komunikacji i utrzymania, mniej uciążliwych.
      Dlatego polityka "psa ogrodnika" i centralizacja jest drogą donikąd.
      Ale Gdańsk o tym zapomniał...

      • 1 2

      • Gdansk o tym zapomnial czy Morawiecki? (1)

        • 1 1

        • sadzac po wypowiedziach na tym forum

          I odwiecznej tryumfalistycznej polityce komunikacyjnej, polegajacej na "leczeniu"" kompleksow - szeroko rozumiany "Gdansk"

          • 1 1

  • Jak zobacze ta kukle z dlugim nosem to przysiegam-nie wytrzymam.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane