• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy głębokowodny terminal w Gdańsku. DCT buduje Baltic Hub 3

Robert Kiewlicz
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy terminal Baltic Hub 3, jaki powstanie na terenie gdańskiego portu, to trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W planach jest już budowa czwartego nabrzeża DCT.



Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

- Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki. - Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych - mówił podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. - Rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku i możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania największego portu przeładunkowego na Bałtyku. To logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

Terminal rozszerzy zasięg DCT



Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na II połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



- DCT Gdańsk to prawdziwy terminal XXI wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - twierdzi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg - Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk.
W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Jeden z największych terminali w Europie



Od momentu rozpoczęcia operacji DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.

Nowy szef w terminalu DCT



- Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld zł. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przy terminalu kontenerowym DCT powstaną nowe magazyny



- Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś SuperPortem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat - mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Terminal na wodzie



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Miejsca

Opinie (240) 6 zablokowanych

  • Pamietam wypowiedz jednego starego ch,uja z Politechniki na temat terminala na Stogach.Wtedy dziada przyblokowali

    ale teraz widocznie wpadl na jeszcze lepszy pomysl....Zabudowac plaze od strony morza...Gdybym cie stary sztruclu mogl dostac w swoje lapy -pierdzielu stary...To bys te kontenery na wlasnych plecach ciagnal az do samego Gdanska.

    • 4 1

  • PiS a (1)

    Morawiecki w szczególności zrozumieli że swoimi inwestycjami nikogo nie powalą dlatego mimo iż DCT funkcjonuje od kilkunastu lat to przy każdej okazji udają Wielkich Budowniczych" : którzy tymi recyma" wreszcie Coś budują ! No bo czym mogą się pochwalić ? Rowkiem z wodą imienia wielkiego Jarosława. Jeszcze ostrzeżenie dla Remontowej Ship.Building. Już was namierzyli ,macie sukcesy a ponieważ stępka musi pływać a PiS rosnąć to niedługo będzie desant po którym wstaniecie z kolan.

    • 4 4

    • Jak do Remontowki wejdzie MARS to nawet wstana z kolan i upadna na twarz.

      Grupa MARS zaorala juz wiele firm...

      • 3 0

  • Jedna propaganda a PiS

    • 2 0

  • (9)

    No i bardzo dobrze. Będziemy mieli pełnoprawny hub kontenerowy na cały region. Oby tylko terminale w Gdyni choć troche się rozbudowały - konkurencja i zabezpieczenie możliwości transportowych jest bardzo ważne.

    • 129 35

    • czapki z głów... szacun, bravo pis :) (2)

      • 14 28

      • Jaki pis ????? (1)

        pis nie wie o co nawet chodzi tylko kase liczy .
        Zacznij kumać

        • 20 4

        • "nie wie o co nawet chodzi tylko kase liczy"

          Przecież to ideał polskiego "podsiębiorcy"...
          ;)
          Ma się kręcić a od roboty "są ludzie"...

          • 1 0

    • Też mnie to cieszy ale... Droga OPAT (1)

      Żeby w Gdyni infrastruktura do tego się rozbudowała bo brak dróg dojazdowych do portu. Jest tu jedna estakada która się rozpada.... Kiedy więc powstanie obwodnica OPAT wraz z Drogą Czerwona?

      • 13 1

      • Hmm

        Nie wiem kiedy, ale chyba nigdy

        • 1 0

    • Dobrze ? Jesteś jakimś trolem ? (2)

      A co z naszą najpiękniejszą plażą na Stogach.
      Przecież vis a vis głównego wejścia na plażę będzie terminal i kontenery...
      Co widać na załączonym obrazku...

      • 11 16

      • (1)

        Chłopie. Wszędzie piszesz to samo (chyba z 10 komentarzy dałeś) - "najpiękniejsza plaża Stogi". I widać, że nie czytasz ze zrozumieniem - plaża zostanie :)

        • 15 8

        • Chłopie, gdzie napisałem, że zabiorą plażę? Widzę że nie czytasz ze zrozumieniem?

          Napisałem vis a vis... ale widzę, że nie wiesz co to znaczy (za trudne?).
          Zapytałem co z naszą najpiękniejszą plażą, bo będzie widok na kontenery, hałas i zapewne brudna woda w sąsiedztwie cumujących tam kontenerowców.

          • 10 6

    • kosztem najpiękniejszej plaży w trójmieście

      • 10 11

  • KPRM (1)

    Partacze z KPRM nawet nie potrafia zrobić slajdu bez błedów. TEU to nie jest kontener, tylko kontener konkretnej wielkosci czyli 20'. 1 FEU=2TEU wiec objetosciowo 1 milion TEU to tyle puszek ile 500 tys FEU.

    • 0 1

    • Teu to jednostka objętości a nie kontener, są kontenery o takiej objętości ale upraszczasz zbytnio pojęcia

      • 0 0

  • Takie mamy władze, że zrobili konsultacje, a potem je obeszli - port nie wjeżdża na plażę od strony lądu, ale od strony wody (2)

    Połowa plaży będzie zasłonięta nowym nabrzeżem. To było fajne jak jeździłem na pustą, dziką plażę na terenie portu gdzie teraz jest nabrzeże nr 2 DCT, ale na Stogach to będzie masakra. Zniszczą tę plażę! Czemu nie rozbudowują się w drugą stronę? Kto na to pozwolił?

    • 5 4

    • Plaża z widokiem... na kontenery (1)

      • 2 0

      • Przecież już tak jest. No i ?

        • 0 1

  • Kto na tym zarobi (5)

    Polska na eksporcie, czy Chińczycy na imporcie? obawiam się że niestety ci drudzy.

    • 24 33

    • (3)

      Strukturalnie nie zmieni to eksportu lub importu, po prostu go usprawni.

      • 8 2

      • J (2)

        "Strukturalnie nie zmieni to eksportu lub importu, po prostu go usprawni."

        Co za bzdura, łańcuchy dostaw kształtuje wiele czynników w tym dostępność do infrastruktury. Oddanie do użytku poprzednich etapów zamieszało znacznie.

        • 2 4

        • Sprawność łańcucha dostaw może mieć zaledwie kilkuprocentowy wpływ na cenę końcową wyrobu (1)

          Zasadniczo jednak to nabywcy towarów importowanych mają największy wpływ na wielkość importu, kupując coraz większą ilość chińskich telefonów, ubrań czy zabawek sami pomniejszamy nasz PKB...

          • 1 0

          • Sprawność łańcucha jest taka jak sprawność jego najsłabszego ogniwa

            • 0 0

    • Zarobią wlasciciele terminala (w wiekszości zagraniczni), zagraniczni (wyłącznie) armatorzy/operatorzy kontenerowi oraz trochę lokalnych firm związanych z branżą TSL. Ważne by rząd nie ingerował bo nie mają pojęcia o transporcie kontenerowym w kraju i na świecie.

      • 11 7

  • DCT (2)

    czy ktoś wam powiedział np.Pinokio do kogo DCT należy i kto najwięcej na tym zarabia, my ochłap dostajemy bo to nie Polskie, i tak się rzadzi w Ciemnogrodzie, ciemnym narodem.

    • 8 9

    • Doker ale chyba z Gdyni :-)

      Dct 30% udziałów ma Polska
      Wystarczy trochę poszukać w necie.
      Co do plaży to szkoda jej bo niestety widoki będą tylko na statki!!

      • 2 0

    • akurat to obecny rząd przejął 30% tego przedsięwzięcia...

      Bo poprzedni zapewnił nam okrągłe zeru udziałów.

      • 6 3

  • No to koniec.

    Koniec plaży na Stogach. Gdańsk zupełnie straci walory kąpieliska morskiego. W Jelitkowie i Brzeźnie zabudowa pasa nadmorskiego i głośne budy na plaży. Kto będzie chciał się opalać na Stogach pod kopcącym i buczącym statkiem? Nie mówiąc o wyjących RTGach! Aha, przecież chcą jeszcze budować port zewnętrzny i terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej. Pies z kulawą nogą do na nie przyjedzie na wakacje.

    • 6 2

  • 'Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie

    ... dostępna dla zwiedzających.

    Koniec plaży Stogi, kiedyś najładniejszej plaży Gdańska. Teraz będzie Muzeum Plaży Stogi.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane