• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy głębokowodny terminal w Gdańsku. DCT buduje Baltic Hub 3

Robert Kiewlicz
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy terminal Baltic Hub 3, jaki powstanie na terenie gdańskiego portu, to trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W planach jest już budowa czwartego nabrzeża DCT.



Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

- Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki. - Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych - mówił podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. - Rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku i możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania największego portu przeładunkowego na Bałtyku. To logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

Terminal rozszerzy zasięg DCT



Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na II połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



- DCT Gdańsk to prawdziwy terminal XXI wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - twierdzi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg - Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk.
W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Jeden z największych terminali w Europie



Od momentu rozpoczęcia operacji DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.

Nowy szef w terminalu DCT



- Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld zł. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przy terminalu kontenerowym DCT powstaną nowe magazyny



- Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś SuperPortem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat - mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Terminal na wodzie



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Miejsca

Opinie (240) 6 zablokowanych

  • Na szczęście nasz rzad buduje Via Carpatia do portów Litwie i Lotwie... (4)

    Aby obciążyć z pracy polskie poty w Gdyni i Gdańsk

    • 13 6

    • (1)

      Trojmorze to zbyt duże projekty dla kogoś z platformy. Skupiajcie się lepiej dalej na sprawach Berlina i Moskwy i tęczowych paradach. Tyle z was pożytku.

      • 3 4

      • jo jo trójmorze, promy,miliony mieszkań i elektrycznych samochodów, cpk, wpc, agw, cpm....

        • 1 2

    • Via Carpatia... cudowna droga od Litewskiej granicy na południe Europy

      • 3 2

    • Nie bądź niecierpliwy .

      Pewnie muz niedługo kolejna parada ..
      A potem zawsze można pójść do knajpy Wojewódzkiego. Tam pewnie na każdym stoliku kupa z wbitą miniaturka flagi.

      • 4 1

  • Ciekawe w którą stronę pójdzie ten czwarty terminal i następne?

    • 6 1

  • Jako mieszkaniec stogów widzę takie plusy, że może będą mniejsze tłumy na naszej plaży..byle ocalić plażę z wydmami i leśny pas nabrzeżny.

    • 7 4

  • I po ptakach -z nadmorskiego lasu. Zadza pieniadza sprawe przesadza.

    • 9 3

  • Świetny jest ten Donald, o sorry to nie Donald.

    • 6 7

  • Znam sie na tym i sie wypowiem (4)

    1 Na pewno beda potrezbne Przylacza dla statkow tzw. High Voltage aby kontenerowiec nie stal na agregatch napedzanych paliwem ciezkim a w porcie gdans nie ma przylaczy dla zasilania statku z ladu
    2 Zadnych miejsc pracy nie bedzie bo kontenery jezdza na platformach bez kierowcow
    3 Suwnice tylko Kalmar a nie chinskie z podwijnym dzwigiem kontener jest zabierany pomiedzy dzwigami w trakcie jednego ruch.
    3 Stogi good bye i tyle

    • 17 12

    • Czyli mieszkańcy zyskają tylko ten hałas, (na razie odległy) (1)

      i widok na kontenery

      • 5 3

      • Pojadą na gorki zachodnie

        • 1 2

    • No ty to się znasz!!!

      • 4 1

    • No to jedziemy

      1. W Porcie agregaty lecą na paliwie lekkim. Co masz na myśli jako high voltage?? Na teren terminala dochodzi 15kV, 110kV nie będzie, ale tu chodzi o amperaż, a nie poziom napięcia.
      2. Jeszcze nie słyszałem, aby urządzenia same się naprawiały, ale co ja tam wiem. To nic, że obostrzenia odnośnie przeglądów wymagane przez TDT miażdżą te dla samochodów osobowych. Owszem operatorów będzie potrzebnych mniej (jeden na 4-5 suwnic).
      3. Kalmar to chiński, niedopracowany s***, tylko Konecranes lub Liebherr na Sts-y
      4. Zaszczytem było prowadzić dysputę z tak obeznaną i doświadczoną osobą :P

      • 0 0

  • No i mamy DCT w Gdańsku a nie w Berlinie (7)

    Jeszcze tylko przekop i kontenery popłyną do Elbląga szerokim strumieniem
    CPK Horały dopełni dzieła zwycięstwa

    • 11 7

    • Ta popłyną do Elbląga chyba kajakiem... (3)

      .... To że ktoś myśli że Elbląg będzie portem morskim jak średniowieczu to jest naiwny....

      • 8 2

      • Jak to nie - przecież premier obiecał... (2)

        Elbląg - Rotterdamem Wschodu, CPK największym lotnisklem świata, Ostrołęka dostarczy prądu...
        żyć nie umierać

        • 8 2

        • No i jeszcze Polska potęgą w produkcji samochodów elektrycznych (1)

          • 3 3

          • I sto tysięcy mieszkań plus !

            • 2 3

    • Popłyną do Elbląga?

      • 2 2

    • Do Elblągą powiadasz ? (1)

      a ile czasu i czym będą tam płynąć ?
      Bo TIR przez S7 dostarczy je w niecałą godzinę

      • 0 0

      • a 800 tirów

        jak szybko je dostarczy?

        • 2 0

  • to chyba wszyscy zarobia (1)

    100% więcej na obsludze tych ze kontenerów

    • 2 3

    • Sorry, a co ja jako mieszkaniec zarobię ?

      Stracę piękną plażę. Po co miałbym tam jeździć po wybudowaniu tego "cuda"
      Oglądać kontenery?
      A może plażę i lasy należy zachować, bo to najcenniejsze co mamy.

      • 3 3

  • Gda

    Psy szczekają, karawana idzie dalej..

    • 15 2

  • Patrzcie jacy cwani, nie zabrali plaży tylko morze :/ (7)

    Widzicie tę dobudówkę do istniejącego terminalu, po prawej? Teraz wytnij-wklej jeszcze parę razy i plaża stogi będzie za jakiś czas obudowana portem, zalana ściekami ze statków, a port zadowolony będzie twierdził że no co, przecież nie zabiera plaży...
    Czy my naprawdę potrzebujemy tyle rzeczy z tych statków? Ile będzie nam dość, 2 razy, 6 razy, 10 razy więcej? Ja rozumiem że kasa jest fajna, ale ile jej potrzebujemy, a po tej stronie miasta to jest jedyna plaża, i to najszersza w okolicy, i jak tak dalej pójdzie to niedługo jej nie będzie.

    • 18 12

    • głos rozsądku

      • 6 1

    • Port jest nad morzem (5)

      Czegoś ludzie nie kumacie?? Porty są nad morzem. Czyli są tam gdzie plażę. Gdzie mają port rozbudowywać? W górach??

      • 2 5

      • Ale niekoniecznie ten port trzeba (2)

        budować w centrum miasta, które powinno być dla ludzi a nie dla przemysłu. To już nie głębokie lata 70-e że trzeba tysięcy robotników portowych co dzień dowodzić żeby dźwigali worki i szuflowali wegiel, za parę lat takie porty będą zrobotyzowane praktycznie w 100%, tym mniej sensowna będzie ich bliskość miasta... A plaży nikt nam nie odda, zostaniemy z betonem wszędzie.

        • 8 3

        • jasne, port należy zbudować na karwieńskich błotach

          a już tych tekstów "miasto dla ludzi a nie dla" to mam dosyć. pięknoduchy, które myślą, że pienądze biorą się z pracy barberów i florystek.

          • 6 5

        • tak, to nie są lata 70...

          Obecnie proletariat tłoczy się w centrach biurowych i klito-apartamentach po 36m2...
          W kredycie...

          Porty nie zostaną zrobotyzowane, bo to kosztuje.

          • 0 1

      • Wystarczyło zrobić port na wysokości Westerplatte (1)

        Niestety, DCT to spółka prywatna, holenderska i nie dopuśic aby jakikolwiek Polak czy Polska na hnadlu morskim się bogaciła

        • 4 2

        • DCT w 30% należy do PFR

          Czyli jest też "nasza"

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane