• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP "Ślązak" będzie gotowy 20 miesięcy po terminie?

Robert Kiewlicz
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

Patrolowiec ORP "Ślązak" miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Teraz okazuje się, że budowany już 15 lat okręt czekają kolejne opóźnienia, a jego przekazanie Marynarce Wojennej RP może nastąpić dopiero pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy.



Czy decyzja o kontynuowaniu budowy "Ślązaka" była słuszna?

O opóźnieniach w budowie patrolowca informowaliśmy już w połowie grudnia 2015 roku. Odpowiedzialny za nie miał być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wówczas przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wszczęli postępowanie dotyczące oceny stanu realizacji umowy połączone z wizją lokalną na terenie SMW.

Kolejne informacje o problemach z dotrzymaniem terminów pojawiły się w marcu 2016 roku.

Wtedy potwierdziło się, że budowa ORP "Ślązak" będzie opóźniona o kilkanaście miesięcy. Powód? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni nie była w stanie zamontować elementów Zintegrowanego Systemu Walki na okręcie, a według resortu obrony zakład miał też problemy z zarządzaniem projektem na tak skomplikowanym poziomie technologicznym.

Według nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł branżowy portal Defence 24, wprowadzenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej planowane jest obecnie na 31 lipca 2018 roku. Czyli prawie 17 lat po rozpoczęciu budowy okrętu, który zaczął powstawać jako korweta Gawron, a dopiero kilka lat temu zdecydowano się na wprowadzenie go do służby jako znacznie słabiej uzbrojonego patrolowca.

Jak sugeruje Defence24 wina leży tym razem nie po stronie Stoczni Marynarki Wojennej, ale również po stronie zamawiającego. Jak pisze autor artykułu, chodzić ma o zbyt wygórowane, jak na potrzeby i możliwości finansowe, wymagania marynarki. Przez to polskie okręty są skomplikowane, czasochłonne w budowie, drogie w produkcji i będą kosztowne w eksploatacji.

Przypomnijmy. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Wodowanie ORP Ślązak w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (120)

  • historia (1)

    Korweta na miarę naszych finansowych niemożliwości. Winę za porażkę Gawrona ponosi MON. Niestety nie da się budować okrętów wojennych "beznakładowo", jak próbował Klich. Okręt miał powstać w 4-5 lat i kosztować 1,1 mld PLN. Do 2012 na budowę przeznaczono 400 mln pln, w tym 60 mln to koszt licencji, do tego koszty konserwacji, czy nawet bezproduktywnego zajmowania hali.
    Najszybciej przeczytasz o tym w Wikipedii, oto fragmenty: "27 listopada 2001 roku Marynarka Wojenna i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę 1/BO/2001 na budowę prototypowej korwety 621/1 projektu 621 (programu Gawron) z opcją na sześć kolejnych. Umowa miała wartość 638,1 mln PLN. Tego samego dnia podpisano umowę licencyjną (nr 1465/DT/01)." ...."W roku 2002 roku prace praktycznie stały. Przy takim finansowaniu również skorzystanie z opcji na budowę 6 kolejnych okrętów miała charakter deklaratywny, co znalazło odzwierciedlenie w aneksie do umowy 1/BO/2001, który podpisano 26 czerwca 2003 roku. Zrezygnowano wtedy z opcji na kolejne okręty i dostosowano harmonogram budowy do możliwości finansowych."

    Warto przeczytać całość artykułu na Wikipedii i nie tylko ten, bo to pokazuje, że nie było kasy tylko wielkie plany, najpierw podpisali umowę ze stocznią na 1 + 6 jednostek w opcji, stocznia poczyniła inwestycję pod linie technologiczną a tu przez dwa lata nie było finansowania i w końcu zrezygnowano z opcji +6. Stąd koszty tak ogromne jak za jeden okręt. Typowe polskie piekiełko.
    Poza tym Zintegrowany System Walki kładzie firma Thales na podstawie odrębnej umowy z MON a nie SMW.
    Poza tym zgodnie z życzeniami zamawiającego dokonano tyle przeróbek w projekcie że z oryginału pozostał tylko kadłub a i to nie.

    • 9 0

    • klich to w ogole porazka

      zlikwidowal pulk lotniczy i nie umial zadbac o lotnictwo.

      • 1 0

  • orp slązak (1)

    to jakaś paranoja budować patrolowiec 16 lat hahahahaha dobrze ze nie budują lotniskowca bo ci debile z rządu budowali by ze 100 lat albo i więcej

    • 3 1

    • a jak maja vudowac jak stocznie wojskowa zlikwidowano?

      • 1 0

  • PObudowali (11)

    To jest cały obraz rządzenia POprzedniej partii

    • 79 104

    • Przygłupie (7)

      Ten okręt był budowany za SLD, pis, PO i teraz jest nadal budowany za pis.

      • 42 8

      • Przez 8 długich lat PO nic nie zrobiło, czy to nie jest działanie na szkodę RP ? (3)

        • 22 18

        • Jak nic nie zrobiło, skoro (1)

          dalej budowało?

          • 18 12

          • No, niezła krowa dojna z tego okrętu dla nich była...

            • 1 0

        • tak, tak, zobacz jakie teraz machlojki są robione... i to wcale nie za po. Wymienili tylko szczury z marsa na swoje i to samo robią

          • 6 0

      • The billu (2)

        A jakie było pierwotne przeznaczenie?
        Za kogo ruszyła budowa i kto już gotowy kadłub przerobił na "kuter rybacki"?

        POzapominało się co nie?
        POprzednie rządy spisały projekt na straty i w ogóle chciały zrezygnować- jak z całego wojska

        • 13 13

        • (1)

          Fiksacja PO? Czy nienormalny?

          • 12 6

          • Nienormalny.

            To objaw oglądania Kurski TV.

            • 9 7

    • tak, Antoś Smoleński przyśpieszył i może w 2018 będzie

      Antoś jest super

      • 4 2

    • PISbudowali

      Jakbyś uważnie przeczytał artykuł, to doszedłbyś do wniosku, że pomysł i rozpoczęcie budowy, to AWS, potem SLD, następnie PIS, jeszcze dalej PO, na której tak chętnie psy wieszasz. A teraz się okazuje, że twoi idole jeszcze będą sie męczyli z tym g.... następne kilka lat. Czyli jak twierdzisz obraz rządzenia poprzedniej partii. :)

      • 18 6

    • popapraniec

      PO rządziła 8 lat a statek budowano 17. gdzie to Platforma zmieniła koncepcje i zwodowała, Zajmuj się statkami z popieru bo na tym się znasz,

      • 18 9

  • (19)

    To jest hańba dla narodu tyle lat budować okręt dla marynarki!Ta korweta jest już budowana 15 lat i będą jeszcze opóźnienia!Ten kraj jest chory!Ciekawe ile lat w Polsce budowano by lotniskowiec,chyba 60 lat.

    • 207 6

    • Jaka hańba?? (5)

      Wszak Świątynia Opatrzności Bożej już dawno stoi i ma się dobrze-co tam taka Korwetka przy niej!!

      • 21 7

      • łapki precz od świątyni Opatrznosci Bożej (2)

        To jest inwestycja przez którą my prawdziwi patrioci mamy uklad z klerem. Legalnie przwlejemy parę milionow z publicznej kasy na budowe a potem przeniesiemy własność na Kościół. W zamian nawrócą lewactwo na jedną słuszną drogę, ktora przełoży się na oczywiscie jedynie sluszny wynik wyborów. Musimy jeszcze tylko ordynacje wyborczą zmienić tzn. Poprawic.

        • 3 5

        • Tyle, że lewactwo nie blokowało budowy świątyni a okręt zablokowało.

          Kto tu z kim kręci i po czyjej jest stronie ?

          • 0 0

        • zgadzam się w pełni!!!11 precz z komuno!!!

          • 0 0

      • (1)

        Dlatego Szpilek cały czs pisze zero szmalu na kościoły,meczety i synagogi no i zero szmalu na teatry,opery,filharmonie!

        • 2 0

        • Ciekawe za za platfusów nic z tym nie zrobiono!!!

          Komu ta łajba tak przeszkadzała ze trzeba było ja powstrzymac w budowie przez 8 lat?

          • 4 3

    • Człoweniu jaki lotniskowiec, najpierw na odpowiednią stocznię poczekaj 100 lat, zanim zaczną budowę USS A. Macierewicz (6)

      A tak na poważnie. Skoro stocznie nie dają rady to może trzeba zacząć kupować statki z zagranicy, jak widać nie wyszło by nas to drożej

      • 15 1

      • a to nie miała być statek kosmiczny SSS Macierewicz?

        • 0 0

      • Stocznie dają radę (3)

        np. Remontowa z Kormoranem II dała radę

        • 8 3

        • kormoran

          tyle ze jego kadłub wygląda jakby mina pod nim wybuchła ha ha ha
          a moze to są strefy zgniotu ??

          • 1 1

        • próbuje dać :) to, że skorupa pływa i nie tonie to 1/4 sukcesu... (1)

          liczy się niezawodna reszta....a tu niestety są problemy

          • 1 0

          • stocznia, buduje. A projektant projektuje... Tak więc jak jest projekt źle zrobiony, to nie będzie dobrze pływać...

            • 1 0

      • Przed wjazdem na Stogi prężnie prosperuje juz kilkunastu lat stocznia Conrad. Statki schodzą w mgnieniu oka. raz na 6miesiecy . Sekcja za sekcja . Dodatkowo wykupili sporo dodatkowego placu. Można w Polszy? Można, ale w stoczni gdzie wlascicielem jest Norweg.

        • 4 1

    • (2)

      a potem pyk - jedna torpeda i pozamiatane...

      • 5 1

      • (1)

        Jedna Torpeda nie przesadzaj. Nowoczesne okręty mają budowę modułową. No chyba że walnęłoby akurat w skład amunicji.

        • 0 3

        • Dzisiejsze torpedy przeciwko okrętom nawodnym wybuchają pod okrętem by go przełamać, bez problemu wystarczy jedna. Wystarczy na Youtubie poszukać i obejrzeć jak to wygląda, okręt prawie jest wyrzucany z wody podczas wybuchu.

          • 3 0

    • 100

      • 0 0

    • najpierw trzeba było wybudować muzeum żydowskie, sa priorytety polaku

      • 2 2

    • Jaka hańba?

      Zobacz ile powstało domów za obwodnicą! Myślisz, że skąd ci wszyscy ludzie mają na to pieniądze?
      A wszyscy się skupiają na tej nieszczęsnej motorówce, chociaż cel projektu był od początku inny.
      To tak jakby twierdzić, że OFE powstało by nam zapewnić godziwe emerytury.
      Przecież gdybyśmy chcieli mieć okręty, to za te same pieniądze możemy (wzorem Norwegii) kupić 8 nowoczesnych korwet w Korei. Skąd więc te lamenty?

      • 5 3

  • hahah... "okręt"? (4)

    Uzbrojony w jedną armatę 60mm?
    I dwa działka 30mm?
    A reszta uzbrojenia... trzymacie mnie... nie mogę... ręczne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych - rozumiecie? Załoga biega po pokładzie z wyrzutniami polskich "stingerów" (takie wyrzutnie jak popularna bazooka, tylko przecwlotnicze) i strzela do samolotów wroga.
    Cyrk!

    Czy ktoś tu sobie robi żarty?
    Tak to może być uzbrojony samochód opancerzony, kołowy transporter opancerzony, a nie okręt!
    To jest okręt do walk z motorówkami czy co?

    I to kosztowało już 2mld zł (około $500M), czyli mniej-więcej połowa kosztu atomowego lotniskowca klasy nimitz!

    • 7 3

    • wychodzi na to że w naszym kraju powinno się budować statki od końca (1)

      najpierw zamówić system walki żeby było wiadomo że budujemy statek wojenny następnie zamówić wszystkie systemy elektroniczne a na samym końcu stworzyć pod to kadłub i najlepiej zamówić jego wykonanie w jakieś chińskiej stoczni wtedy nie było by problemu z niczym no chyba że kogo wysłać do chin żeby na stoczni nadzorował ten bałagan

      • 1 0

      • Ha!

        Ale dokładnie tak buduje się okręty na Zachodzie. Najpierw dobiera się systemy, a potem tworzy się pod nie platformę. A nie - najpierw zbudować czółno, a potem wpychać do środka, co wpadnie w ręce...

        • 0 0

    • Ja bym bardzo prosił...

      żebyś nie chrzanił głupot, jeśli nie wiesz, co mówisz. Oczywiście były "Gawron" to finansowy przewał, jakich mało, ale... USS Nimitz, pierwszy lotniskowiec tej klasy, zwodowany w 1972 roku, kosztował co najmniej 2 miliardy dolarów 45(!) lat temu. W dzisiejszych cenach byłoby to 10 miliardów dolarów. USS Gerald R. Ford - pierwszy lotniskowiec nowej klasy kosztował około 15 miliardów współczesnych dolarów. USS Zumwalt - około 6 miliardów. Tak naprawdę, gdyby kolejne rządy nie pękały i wzięły zad w troki, to "Gawrona" można było ukończyć nie jako korwetę, tylko jako fregatę uniwersalną, ale to byłby uczciwy koszt rzędu miliarda dolarów. Tyle kosztuje współczesna jednostka bojowa - niestety.

      Tak więc podsumujmy:

      1 lotniskowiec nowej generacji = 30 "Ślązaków"
      1 lotniskowiec starej generacji = 20 "Ślązaków" w dzisiejszych cenach
      1 superniszczyciel = 12 "Ślązaków"

      Aha - Gawron miał kosztować prawie 2 mld złotych, ale zabrakło cykliczności finansowania z budżetu...

      • 0 0

    • Dokładnie. Polskie okręty są bezbronne. Nawet chyba marynarka Iranu ma na wyposażeniu okrętów systemy morskich rakiet przeciw okrętowych i p-lot bliskiego/średniego zasięgu, a Rosjanie mają nawet swoje rakiety dalekiego zasięgu, które startują z korwet. To wie każdy nawet dziecko, że coś takiego powinien mieć każdy okręt. Nie wiedzą tego tylko dowódcy w marynarce i decydenci z MON.

      • 1 0

  • Okręt nie został jeszcze wybudowany a już będzie przestarzały. (2)

    Takie rzeczy tylko w Polsce

    • 103 4

    • nawet przedwojenne mocno dęte rządy wiedziały (1)

      że okręty się kupuje a nie produkuje, jak się nie umie

      • 1 1

      • jakos jeszcze w latach 90-tych umialo sie

        tylko ktos zamknal stocznie polnocna po wejsciu do ue.

        • 1 0

  • nie ma się co łudzić (2)

    chociaż byśmy 10 takich orkętów mieli i tak nas zmiotą w kilka dni..

    • 55 13

    • Właśnie taka jest wyznaczona rola obszaru buforowego przeznaczonego do zniszczenia aby inni mieli szansę na przetrwanie.Teren walk wyznacza się na cudzym obszarze a nie na własnym.

      • 1 1

    • jojo

      ...te to se znosz...

      • 2 1

  • no skończony

    Może po 20 miesiącach po terminie a jednak skończony to sukces - bez ironi bo gdzie by się podziały pieniąchy po rozpoczętej inwestycji!!!

    • 2 0

  • Ślazak

    Po 17-tu latach budowy " nowy " patrolowiec po kliku latach służby będzie nadawał się na żyletki.
    Tak " rządziła " Solidarność Stoczni Marynarki Wojennej.

    • 4 1

  • Ślązak

    To nie jest okręt RP to jest Wielki przekręt finansowy , to jest sprawa dla prokuratury wielkie pranie defraudacja pieniędzy Polaków 17 lat budowy to już jest złom technologiczny i wielka hańba narodowa !!

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane