"Ocelot" i "Tarpan" będą gotowe w tym roku

Najnowszy artukuł na ten temat

Zodiak II już przekazany

Nowe jednostki, które już niebawem zasilą flotę Wód Polskich w Szczecinie - "Ocelot" i "Tarpan" - nabierają kształtu. Oba statki powstają w Remontowa Shipbuilding i mają być gotowe jeszcze w 2020 roku.



- Nowe lodołamacze dla Szczecina to wymiana międzypokoleniowa floty, która pamięta czasy sprzed ponad 50-60 lat. Potrzebujemy nowych jednostek, by zapewnić mieszkańcom regionu bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym. Przypomnę, że dzięki aktywnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania i szeroko zakrojonej aktywności RZGW w tym zakresie na Pomorzu Zachodnim nigdy nie wystąpiła powódź zatorowa - mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Gospodarka morska w Trójmieście



Umowę na budowę dwóch lodołamaczy liniowych podpisano w marcu 2018 roku. Koszt budowy to ponad 30 mln złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności. Statki mają być gotowe jesienią 2020 r. W ostatnich dniach zamawiający przeprowadzili kontrole postępu prac.

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia



- Podczas spotkania omówiono zaawansowanie budowy jednostek oraz odbyła się wizytacja w magazynach stoczni i na placu budowy lodołamaczy. Dokonano także analizy w zakresie materiałów wykończeniowych, wyposażenia sterówki oraz siłowni statków. Na końcu omówiono kolejne etaty budowy, w tym wodowanie jednostek. 30 lipca inżynier kontraktu dokonał odbioru kadłuba dla drugiej jednostki B105/2 -"Tarpan " - relacjonuje Stefan Iwicki, pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin.
"Ocelot" i "Tarpan" to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.

- Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra - mówi Marek Duklanowski.

Opinie (13)

  • Dobrze że nie NED i gryfia

    A jak tam lodołamacze konkurencji? Taśma klejąca z Gryfiej i trefny projekt z NED?

    • 12 3

  • Niech nie zapomną o wytrzymałych żaglach, nie wiem dokładnie kiedy rozpoczęto budowe, możliwe, znając wałki i przekręty mogę podejrzewać, że jakieś 80 lat temu;)

    • 2 16

  • Idą ostre zimy?

    Już ta poprzednia miała być zimą trzydziestolecia. I u nas nawet śnieg nie spadł ani razu.

    • 4 3

  • Podobno duże zamówienie złożyła czeska marynarka wojenna.

    • 12 0

  • (2)

    Profesjonalny ten bałagan na dziobie (widoczny na zdjęciu). Kto pozwolił na publikacje takiego zdjęcia Panowie ?!

    • 3 5

    • Oj nieładnie nieładnie

      Otwór włazu nie zabezpieczony. Brak drogi ewakuacyjnej. Czyżby nastąpiło już rozluźnienie.

      • 1 2

    • Żal

      G.... się znasz ....

      • 1 0

  • Nie wiadomo czy będą gotowe.
    W obecnej sytuacji w Europie nic nie będzie pewne.

    • 1 4

  • (1)

    Solidaruchy coś zbudują?
    Nie wierzę.

    • 1 6

    • zbudują listę zaliczek na święta

      • 1 0

  • Te lodołamacze budowane w Gdańsku będą z pewnością solidnie wykonane, a nie tak jak bubel lodołamacz Puma w stoczni szczecińskiej. Widać gdzie dba się o jakość.

    • 7 1

  • Cały PiS - zimy bez śniegu i mrozu to oni lodołamacze budują..

    Żadne holowniki z podwyższoną klasą lodową, żadne jednostki wielozadaniowe...Nie! Były lodołamacze, to i będą lodołamacze!

    • 6 0

  • no cóż NED

    Poznałem ich fachowośc przy projekcie.. katamaranu dla Uniwesytetu Gdańskiego..
    Ani to był pierwszy ani niestety ostatni..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...