• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołano prezesa Stoczni Remontowej Nauta

Wioletta Kakowska-Mehring
1 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok. Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok.

Romuald Kowalski nie jest już prezesem Stoczni Remontowej Nauta. Został odwołany w trakcie trwania kadencji. W środowisku mówi się, że to pierwszy krok do zbliżenia, a nawet do połączenia gdyńskiej stoczni ze szczecińską Stocznią Remontową Gryfia, która jest w złej sytuacji finansowej.



Wiadomość o odwołaniu prezesa Kowalskiego gruchnęła w ubiegłym tygodniu i zaniepokoiła załogę stoczni. Był on postrzegany przez pracowników jako człowiek twardy, ale dbający o interes zakładu. Nic nie zapowiadało zmiany na tym stanowisku. Niestety, władze stoczni nie chciały komentować sprawy. Odesłano nas do właścicieli. A właścicielem jest funduszu inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Pan Romuald Kowalski został odwołany w trakcie trwania kadencji przez Radę Nadzorczą, która powołała jednocześnie na stanowisko wiceprezesa i po. prezesa Joannę Siempińską - powiedział nam Michał Wrzosek, dyrektor Biura Marketingu i Promocji ARP. Na pytanie dlaczego tak się stało, uzyskaliśmy odpowiedź... "oszczędną" - Odwołanie jest następstwem oceny działania prezesa zarządu dokonanej przez Radę Nadzorczą. Rada Nadzorcza zgodnie z obowiązującym prawem ma takie uprawnienie i ze względu na interes spółki z niego skorzystała.

Już pod koniec stycznia tego roku związkowcy ze Stoczni Remontowej Nauta wyrażali zaniepokojenie planami utworzenia struktur zakładających bliską współpracę ich stoczni oraz stoczni remontowych Gryfia i Morska. Nauta i Gryfia należą to tego samego funduszu ARP.

"Nauta jako jedna z nielicznych stoczni wyszła obronną ręką z kryzysu branży stoczniowej. Stocznia posiada opracowaną strategię rozwoju na najbliższe lata, uwzględniającą zwiększenie potencjału produkcyjnego, i konsekwentnie ją realizuje. Stocznia podjęła się także zagospodarowania terenów po byłej Stoczni Gdynia - zakupiła dok pływający i uzyskała dostęp do dużego suchego doku na terenie Stoczni Gdynia, stwarzając tym samym warunki zwiększenia produkcji i zatrudnienia" - napisali związkowcy w oświadczeniu.

Stoczniowcy podnieśli wówczas także sprawę ewentualnego połączenia gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia. "Związkowców niepokoją także mgliste jak na razie plany połączenia w jednej strukturze stoczni Gryfia i Morska, należącymi podobnie jak Nauta do towarzystwa MS TFI, w którego zarządzie zasiadają osoby z kierownictwa Agencji Rozwoju Przemysłu". Według związkowców wśród tej trójki jedynie Nauta znajduje się w dobrej kondycji finansowej i Solidarność obawia się o efekty bliskiej współpracy z zakładami borykającymi się nadal z efektami kryzysu.

"Oczekujemy, że wstrzymane zostaną zapowiadane działania i właściciel umożliwi Stoczni Remontowej Nauta funkcjonowanie chroniące zarówno jej pracowników jak i akcjonariuszy" - czytamy w piśmie, które związkowcy skierowali 21 stycznia br. do Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa ARP oraz do zarządu MS TFI.

W środowisku mówi się, że takim planom sprzeciwiał się prezes Kowalski. Po jego zwolnieniu znów ożyła dyskusja o połączeniu. Czy jest ono rozważane? Agencja Rozwoju Przemysłu uspokaja. - Nie planujemy połączenia stoczni Nauta ze Stocznią Remontową Gryfia - odpowiedział krótko dyrektor Wrzosek. Czy takie zapewnienia w obecnej sytuacji przekonają załogę stoczni?

Rozstanie z prezesem Kowalskim jest tym bardziej dziwne, gdy weźmie się pod uwagę osiągnięcia i obecną pozycję stoczni. Plan Nauty na ten rok zakłada osiągnięcie 172,5 mln zł przychodów (w 2010 r. wyniosły 94 mln zł). W ubiegłym roku stocznia kupiła pływający dok. Wydzierżawiła też duży suchy dok od firmy Crist. Do końca tego roku Nauta chce zakończyć przeprowadzkę na nadbrzeża dawnej Stoczni Gdynia, które wylicytowała w przetargach. Są zamówienia, są plany.

Z kolei sytuacja finansowa Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia wciąż nie jest najlepsza. Wprawdzie ze stoczni zwolniono do tej pory tylko 90 pracowników (zamiast zapowiadanych 300), stocznia ma zamówienia na remonty 12 statków i finalizowany jest kontrakt na trzynasty, ale... Jak przyznaje dyrektor stoczni, Patryk Michalak, były prezes Stoczni Gdynia, powołany na stanowisko w Gryfii w lutym br., sytuacja nadal jest trudna. Aktualnie tworzona jest strategia dla firmy, która miała być ukończona do 31 maja, a będzie gotowa - według nowych zapowiedzi - do 30 czerwca.

Miejsca

Opinie (92) 1 zablokowana

  • Dobrze wiedzą, co robią (1)

    nie dajmy się zwariować

    • 6 28

    • ano nie dajmy się!

      ale chyba dajemy i wpisujemy podwojnie...

      • 6 0

  • Dobrze wiedzą, co robią

    nie dajmy się zwariować

    • 6 19

  • na taczke i wio (2)

    • 8 4

    • na taczke...

      Kogo na taczkę - starych pracowników chyba, bo to młode utytułowane pokolenie taczek się nie boi.

      • 1 0

    • na taczkę na taczkę

      to trzeba zrobić bardz szybko bo jutro będzie za póżno

      • 0 0

  • zmiany w Naucie (2)

    współczuję - to początek konca stoczni. a co do odwolania - no coz takie jest prawo wlasciciela, tylko w czyim interesie on dziala bo chyba nie skarbu panstwa.
    nie znam pana kowalskiego ale z tego co widac to nauta jest jedyna stocznia ktora przeszla przez zawieruchy lat 90. nowa pani prezes jest osoba nieznana w srodowisku stoczniowym i raczej nie ma pojecia o problemach stoczni, problemach przemyslu okretowego i gospodarce morskiej. skadinad wiadomo , ze nigdzie dluzej miejsca nie zagrzala jest typowym skoczkiem tu skubnie tam skubnie. byc moze zmiana byla potrzebna lecz czy nie mozna bylo znalezc osobe znajaca sie na stoczniach a nie taka ktorej statek kojarzy sie z wycieczka stateczkiem do mlocin.

    • 50 4

    • A czy ma nowy prezes jakiś związek (1)

      z partią rządzącą?

      • 14 3

      • Tego się na pewno nie dowiemy... ;)

        Ale sam jestem ciekaw na nowa Pani prezes odnajdzie się na stanowisku. Być może jest ona osobą jak by to rzec bardzo "reprezentacyjną"...co w bądź co bądź męskim środowisku może przynieść dodatkowe "profity". Wszystkie chwyty dozwolone... :P

        • 0 7

  • Jakieś argumenty???? (3)

    • 5 1

    • Za wprowadzeniem tych zmian? (2)

      • 0 0

      • argumenty (1)

        ida wybory i swoje miernoty trza gdzies umiescic i nie wazne ze straca ludzie to przeciez tylko motloch nic nie rozumia i mozna im wszystko wcisnac. kto by sie z nimi liczyl nasze musi byc na wierzchu. a stocznia a co to jest co tam robia to stad jakis lech straszyl nas ale nie dalim sie. a pani prezes zna sie jak malo kto a to na bankowosci a to na internecie a to na wykladzinach a to na ... na wszystkim sie zna.
        a tak anprawde to skandal kolejna stocznia upadnie ale nasi najpierw sie nachapia i o to chodzi.

        • 7 2

        • a Kowalski zanim przyszedł do Nauty to znał się na mięsie

          • 4 4

  • rzygac sie chce (1)

    jak sie czyta w kolko o jakis przejeciach, fuzjach i tp. wszystko na kilometr smierdzi finansowym przekretem i zawsze konczy sie tak samo ze koniec koncow wszyscy ida na dno.
    podobne fuzje i przejecia mielismy w pilce noznej, tylko po to zeby zrobic finansowy walek nie oddajac dlugow i td.
    kiedy wreszcie bedzie normalnie !!!!! ?????

    • 25 6

    • tak mieliśmy zawsze, tak mamy i mieć bedziemy

      tacy polacy.

      • 4 0

  • ale syf

    rozje......ć jedno zeby drugie ruszylo z miejsca wyszlo zkryzysu a dee facto obydwa zaklady pewnie sie posypia polska prezedsiebiorczosc najlepsza na swiecie smiechu warte

    • 22 5

  • A gdzie podział sie koleś z "towarzystwa" i zdaje się z Rzeszowa ?... (1)

    a co ze znanym ,cenionym , lubianym ,szanowanym fachowcem z branży byłym prezesem Stoczni Gdynia Jasiem Szlanto ?

    • 7 4

    • z Radomia

      został w lutym tego roku uniewinniony od zarzutu działania na szkodę spółki Stocznia Gdynia SA; trzyma dalej swoją SFI S.A.

      • 1 1

  • (1)

    no właśnie co z Januszem Szlantą -siedzi ?

    • 9 2

    • pamiętaj że mieszkasz w POLSCE

      • 1 2

  • Tyle jeszcze jest do sp....ena .....

    Kolej na zniszczenie tej stoczni, i przejęcie za bezcen.

    • 28 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane