• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołano prezesa Stoczni Remontowej Nauta

Wioletta Kakowska-Mehring
1 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok. Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok.

Romuald Kowalski nie jest już prezesem Stoczni Remontowej Nauta. Został odwołany w trakcie trwania kadencji. W środowisku mówi się, że to pierwszy krok do zbliżenia, a nawet do połączenia gdyńskiej stoczni ze szczecińską Stocznią Remontową Gryfia, która jest w złej sytuacji finansowej.



Wiadomość o odwołaniu prezesa Kowalskiego gruchnęła w ubiegłym tygodniu i zaniepokoiła załogę stoczni. Był on postrzegany przez pracowników jako człowiek twardy, ale dbający o interes zakładu. Nic nie zapowiadało zmiany na tym stanowisku. Niestety, władze stoczni nie chciały komentować sprawy. Odesłano nas do właścicieli. A właścicielem jest funduszu inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Pan Romuald Kowalski został odwołany w trakcie trwania kadencji przez Radę Nadzorczą, która powołała jednocześnie na stanowisko wiceprezesa i po. prezesa Joannę Siempińską - powiedział nam Michał Wrzosek, dyrektor Biura Marketingu i Promocji ARP. Na pytanie dlaczego tak się stało, uzyskaliśmy odpowiedź... "oszczędną" - Odwołanie jest następstwem oceny działania prezesa zarządu dokonanej przez Radę Nadzorczą. Rada Nadzorcza zgodnie z obowiązującym prawem ma takie uprawnienie i ze względu na interes spółki z niego skorzystała.

Już pod koniec stycznia tego roku związkowcy ze Stoczni Remontowej Nauta wyrażali zaniepokojenie planami utworzenia struktur zakładających bliską współpracę ich stoczni oraz stoczni remontowych Gryfia i Morska. Nauta i Gryfia należą to tego samego funduszu ARP.

"Nauta jako jedna z nielicznych stoczni wyszła obronną ręką z kryzysu branży stoczniowej. Stocznia posiada opracowaną strategię rozwoju na najbliższe lata, uwzględniającą zwiększenie potencjału produkcyjnego, i konsekwentnie ją realizuje. Stocznia podjęła się także zagospodarowania terenów po byłej Stoczni Gdynia - zakupiła dok pływający i uzyskała dostęp do dużego suchego doku na terenie Stoczni Gdynia, stwarzając tym samym warunki zwiększenia produkcji i zatrudnienia" - napisali związkowcy w oświadczeniu.

Stoczniowcy podnieśli wówczas także sprawę ewentualnego połączenia gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia. "Związkowców niepokoją także mgliste jak na razie plany połączenia w jednej strukturze stoczni Gryfia i Morska, należącymi podobnie jak Nauta do towarzystwa MS TFI, w którego zarządzie zasiadają osoby z kierownictwa Agencji Rozwoju Przemysłu". Według związkowców wśród tej trójki jedynie Nauta znajduje się w dobrej kondycji finansowej i Solidarność obawia się o efekty bliskiej współpracy z zakładami borykającymi się nadal z efektami kryzysu.

"Oczekujemy, że wstrzymane zostaną zapowiadane działania i właściciel umożliwi Stoczni Remontowej Nauta funkcjonowanie chroniące zarówno jej pracowników jak i akcjonariuszy" - czytamy w piśmie, które związkowcy skierowali 21 stycznia br. do Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa ARP oraz do zarządu MS TFI.

W środowisku mówi się, że takim planom sprzeciwiał się prezes Kowalski. Po jego zwolnieniu znów ożyła dyskusja o połączeniu. Czy jest ono rozważane? Agencja Rozwoju Przemysłu uspokaja. - Nie planujemy połączenia stoczni Nauta ze Stocznią Remontową Gryfia - odpowiedział krótko dyrektor Wrzosek. Czy takie zapewnienia w obecnej sytuacji przekonają załogę stoczni?

Rozstanie z prezesem Kowalskim jest tym bardziej dziwne, gdy weźmie się pod uwagę osiągnięcia i obecną pozycję stoczni. Plan Nauty na ten rok zakłada osiągnięcie 172,5 mln zł przychodów (w 2010 r. wyniosły 94 mln zł). W ubiegłym roku stocznia kupiła pływający dok. Wydzierżawiła też duży suchy dok od firmy Crist. Do końca tego roku Nauta chce zakończyć przeprowadzkę na nadbrzeża dawnej Stoczni Gdynia, które wylicytowała w przetargach. Są zamówienia, są plany.

Z kolei sytuacja finansowa Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia wciąż nie jest najlepsza. Wprawdzie ze stoczni zwolniono do tej pory tylko 90 pracowników (zamiast zapowiadanych 300), stocznia ma zamówienia na remonty 12 statków i finalizowany jest kontrakt na trzynasty, ale... Jak przyznaje dyrektor stoczni, Patryk Michalak, były prezes Stoczni Gdynia, powołany na stanowisko w Gryfii w lutym br., sytuacja nadal jest trudna. Aktualnie tworzona jest strategia dla firmy, która miała być ukończona do 31 maja, a będzie gotowa - według nowych zapowiedzi - do 30 czerwca.

Miejsca

Opinie (92) 1 zablokowana

  • (1)

    ARP - Agencja Rozpier... Przemysłu. Czy ktoś w ogóle to towarzystwo kontroluje? Czy jakaś firma pod rządami ARP wyszła na prostą?
    Przecież w interesie ARP jest żeby trzymać kontrolowane spółki jak najdłużej pod kroplówką bo wtedy Agencja ma pracę.

    • 23 1

    • ARP ma swoich ludzi od rozpieprzania firm

      a Siempińska jest jedna ze "swoich" , ciepła posadka, słuzbowe autko, mieszkanko , wycyckać zakład i dalej szukac frajerów

      • 9 4

  • a ile odprawy?? (1)

    powinni podac ile odprawy przysluguje Panu Kowalskiemu,
    nie że bym zazdrościł, tylko chce wiedzieć

    no i Pani Wioletto co to znaczy ". A właścicielem jest funduszu inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu" :)))

    • 1 1

    • odprawa

      nic nie dostanie bo nie jest z PO

      • 2 4

  • dok pływający

    Pani redaktor zabrakło rzetelności, Nauta kupiła dok od Maritimu a nie po Stoczni Gdynia. Trzeba sprawdzać informacje a nie pisać zasłyszane.

    • 12 0

  • ta nowa pani po prezes to osoba, która musiała odejś z "Lenteksu" bo inaczej by ją wyrzucono.

    • 7 3

  • Fundusz ?????? Banda ........... (2)

    Nie dajcie się chłopy. Szemrany fundusz rozwala gryfię i wziął sie teraz za Nautę. Papierowi właściciele z Warszawy wogóle nie znają się na tym przemyśle i bawią się stoczniowym majątkiem. A tych którzy im się sprzeciwiają natychmiast usuwają.

    • 18 3

    • (1)

      usuwać wszystkich partaczy.
      szczególnie tych co do tej pory swoim nieudacznictwem rozwalali stocznie od środka siedząc na swoich stanowiskach.

      • 2 0

      • własnie teraz posadzili na stołku PARTACZA (PATRACZKĘ)

        • 6 2

  • Politycy ! Ręce precz od biznesu.

    Im mniej polityki w biznesie tym lepiej.Po co komu taki podmiot jako państwowy.
    Co to za strategiczny sektor ?Ale jest i mogą sobie politycy swoich ,spolegliwych poupychać.

    • 7 0

  • Załogo Stoczni Nauta, obudźcie sie i niedajmy się zlikwidować! Brońmy stoczni nawet w tym miejscu gdzie jest jeszcze! (7)

    To są monipulacje polityczne by pocichu i skutecznie zlikwidować przemysł okrętowy i stoczniowy w Polsce, to są działania polityczne, dlaczego załoga nie podjeła buntu i kroków ratowania stoczni i naszego prezesa dyrektora stoczni Nauta, Pana Romualda Kowalskiego tak dobrego człowieka? czy Państwo nie widzicie!!! łączę sie z Panęm dyrektorem, pozdrawiam Mariusz Szkudlarz

    • 19 5

    • (4)

      walczysz o premię, czy darmowe wczasy?

      • 5 6

      • Człowieku 123 (2)

        To nie walka o premie to walka o miejsca pracy z bezmyslnymi politkami którzy nie znają sie a bawią szkoda ze Stocznia to nie prąd przy takiej zabawie mogło by kopnąc i mieli by nauczkę by nie tykać na tym na czym się nie znają.

        • 8 3

        • Do Mariusza Szkudlarza (1)

          Może przejdziesz do pracy do Elektro-Nauty. Tam prezes Kowalski uwił ciepłe gniazdko dla swojego syna, a może i w przyszłości dla siebie.
          Link dla niedowiarków http://www.krs-online.com.pl/elektro-nauta-sp-z-o-o-krs-139518.html
          żeby sprawdzili kto jest tam prezesem.

          • 5 7

          • Ty antymariusz..tatusia masz w agencjii rozboju przemyslu?

            • 0 0

      • do 123

        Mamy walczyć o pracę i miejsca pracy, a nia wysokie premie czy jak to mówisz darmowe wczasy, a miejsca pracy i praca nas wszystkich to Stocznia Nauta, Więc załogo Stoczni Remontowej Nauta stańmy do obrony naszego zakładu przed cichą likwidacją, a załogi innych zakładów pracy w Polsce niech się do nas przyłączą.

        • 2 0

    • lizus

      a fuuuu

      • 2 0

    • Pamietam napis na innej stoczni

      "Stocznia była jest i będzie.. " i co i nasuwa się cytat z piosenki "lecz nie poradzisz nic bracie mój gdy na tronie siedzi ...uj"

      • 1 1

  • By żyło sie lepiej, teraz pewnie wsadza na stołek jakiegos Mira, Grzecha lub Rycha. (1)

    • 16 3

    • na stołek

      nie mira, nie grzecha czy rycha a teodore

      • 2 0

  • Agencja Rozwalania Przemysłu

    • 9 0

  • POLSKA -k+

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane