• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołano prezesa Stoczni Remontowej Nauta

Wioletta Kakowska-Mehring
1 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok. Stocznia Nauta przeniosła się na teren po Stoczni Gdynia. Obecnie dzierżawi od stoczni Crist duży suchy dok.

Romuald Kowalski nie jest już prezesem Stoczni Remontowej Nauta. Został odwołany w trakcie trwania kadencji. W środowisku mówi się, że to pierwszy krok do zbliżenia, a nawet do połączenia gdyńskiej stoczni ze szczecińską Stocznią Remontową Gryfia, która jest w złej sytuacji finansowej.



Wiadomość o odwołaniu prezesa Kowalskiego gruchnęła w ubiegłym tygodniu i zaniepokoiła załogę stoczni. Był on postrzegany przez pracowników jako człowiek twardy, ale dbający o interes zakładu. Nic nie zapowiadało zmiany na tym stanowisku. Niestety, władze stoczni nie chciały komentować sprawy. Odesłano nas do właścicieli. A właścicielem jest funduszu inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Pan Romuald Kowalski został odwołany w trakcie trwania kadencji przez Radę Nadzorczą, która powołała jednocześnie na stanowisko wiceprezesa i po. prezesa Joannę Siempińską - powiedział nam Michał Wrzosek, dyrektor Biura Marketingu i Promocji ARP. Na pytanie dlaczego tak się stało, uzyskaliśmy odpowiedź... "oszczędną" - Odwołanie jest następstwem oceny działania prezesa zarządu dokonanej przez Radę Nadzorczą. Rada Nadzorcza zgodnie z obowiązującym prawem ma takie uprawnienie i ze względu na interes spółki z niego skorzystała.

Już pod koniec stycznia tego roku związkowcy ze Stoczni Remontowej Nauta wyrażali zaniepokojenie planami utworzenia struktur zakładających bliską współpracę ich stoczni oraz stoczni remontowych Gryfia i Morska. Nauta i Gryfia należą to tego samego funduszu ARP.

"Nauta jako jedna z nielicznych stoczni wyszła obronną ręką z kryzysu branży stoczniowej. Stocznia posiada opracowaną strategię rozwoju na najbliższe lata, uwzględniającą zwiększenie potencjału produkcyjnego, i konsekwentnie ją realizuje. Stocznia podjęła się także zagospodarowania terenów po byłej Stoczni Gdynia - zakupiła dok pływający i uzyskała dostęp do dużego suchego doku na terenie Stoczni Gdynia, stwarzając tym samym warunki zwiększenia produkcji i zatrudnienia" - napisali związkowcy w oświadczeniu.

Stoczniowcy podnieśli wówczas także sprawę ewentualnego połączenia gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia. "Związkowców niepokoją także mgliste jak na razie plany połączenia w jednej strukturze stoczni Gryfia i Morska, należącymi podobnie jak Nauta do towarzystwa MS TFI, w którego zarządzie zasiadają osoby z kierownictwa Agencji Rozwoju Przemysłu". Według związkowców wśród tej trójki jedynie Nauta znajduje się w dobrej kondycji finansowej i Solidarność obawia się o efekty bliskiej współpracy z zakładami borykającymi się nadal z efektami kryzysu.

"Oczekujemy, że wstrzymane zostaną zapowiadane działania i właściciel umożliwi Stoczni Remontowej Nauta funkcjonowanie chroniące zarówno jej pracowników jak i akcjonariuszy" - czytamy w piśmie, które związkowcy skierowali 21 stycznia br. do Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa ARP oraz do zarządu MS TFI.

W środowisku mówi się, że takim planom sprzeciwiał się prezes Kowalski. Po jego zwolnieniu znów ożyła dyskusja o połączeniu. Czy jest ono rozważane? Agencja Rozwoju Przemysłu uspokaja. - Nie planujemy połączenia stoczni Nauta ze Stocznią Remontową Gryfia - odpowiedział krótko dyrektor Wrzosek. Czy takie zapewnienia w obecnej sytuacji przekonają załogę stoczni?

Rozstanie z prezesem Kowalskim jest tym bardziej dziwne, gdy weźmie się pod uwagę osiągnięcia i obecną pozycję stoczni. Plan Nauty na ten rok zakłada osiągnięcie 172,5 mln zł przychodów (w 2010 r. wyniosły 94 mln zł). W ubiegłym roku stocznia kupiła pływający dok. Wydzierżawiła też duży suchy dok od firmy Crist. Do końca tego roku Nauta chce zakończyć przeprowadzkę na nadbrzeża dawnej Stoczni Gdynia, które wylicytowała w przetargach. Są zamówienia, są plany.

Z kolei sytuacja finansowa Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia wciąż nie jest najlepsza. Wprawdzie ze stoczni zwolniono do tej pory tylko 90 pracowników (zamiast zapowiadanych 300), stocznia ma zamówienia na remonty 12 statków i finalizowany jest kontrakt na trzynasty, ale... Jak przyznaje dyrektor stoczni, Patryk Michalak, były prezes Stoczni Gdynia, powołany na stanowisko w Gryfii w lutym br., sytuacja nadal jest trudna. Aktualnie tworzona jest strategia dla firmy, która miała być ukończona do 31 maja, a będzie gotowa - według nowych zapowiedzi - do 30 czerwca.

Miejsca

Opinie (92) 1 zablokowana

  • fuzja stoczni (1)

    to przecież chodzi o połaczenie trzech stoczni - szczecinskiej, stoczni swinoujscie i nauty z gdyni. podobno mają byc przeciwwaga dla gdanskiej remontowki ha,ha,ha ..sa to pomysly urzedasow z warszawy nie majacych zielonego pojecia o stoczniach. tak naprawde jest to skok na kase - odessac pieniadze z firm i udawac ze cos sie robi a pozniej rznac glupa,.wazne ze oni zarobia a to ze ludzie z tych stoczni ;pojda do posredniaka,zostana zebrakami to dla nich nic, bo stoczniowcow i nie tylko maja oni w d....., liczy sie tylko , ze oni beda miec kase i nic wiecej.

    • 8 1

    • Oj Jaro jaro masz racje obawiam sie ..Tych gangsterow z Agencjii rozwoju premier powinien pociagnac do odpowiedzialnosci

      niezaleznie od partyjnej legitymacjii Ale obawiam sie ,ze tam siedza od lat dobrze ustawieni spadkobiercy dawnych sluzb.Walka z dopalaczami i zamykanie stadionow to zamalo ,gdy sypie sie gospodarka i zlodziej z agencjii rozboju w przemysle wydrapuja sobie co lepsze ,pozostale kawalki,sprzedajac,parcelujac,czy wkoncu likwidujac.Powinno sie tej hydrze urwac leb i albo premier tego rzadu tego dokona albo juz nigdy nie zaglosuje na partie pustych obiednic.

      • 2 1

  • Siempinska z Lenteksu na prezesa ???? (2)

    KTO TO WYMYŚLIŁ ?
    O co tu chodzi ?

    • 8 1

    • niestety to nie żart

      • 1 0

    • adrianowi

      nie wiem kto to wymyslil. fakt ze pani przyszla z lenteksu a wczesniej zajmowala sie firemka w grajewie. wybitna specjalistka. nie ma co sie dziwic ze rada nadzorcza postawila na nia. widziała statki w telewizji i to wystarczy. a to ze nie wie gdzie dziob a gdzie rufa statku - po co jej ta wiedza. ona przyszla do nauty po kase a nie po to by ta stocznia dalej istniala. trzeba dorżnac ta watahę stoczniowcow przeciez to polglowki a moglby ich ktos napuścic na nasz rzad i co wtedy ? coi zrobiloby sloneczko Peru ? No co? wiesniaki niech wracaja na te swoje kaszubskie wioski i nie przeszkadzaja nam warsiawiakom dosc ten ich prezydent-elektryk namieszal nam tera nie damy sie.

      • 2 0

  • Funduszu inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu. -tO JEST DOPIERO PRZEKRET NA PRZEKRECIE

    Tam -widac mozna krecic takie walki w majestacie prawa.Az chcialo by sie poznac tworcow tego genialnego planu fuzjii..AGENCJA ROZWOJU PRZEMYSLU?..DOBRY ZART.pOWINNI TO W PISDU ROZWIAZAC CZYM PREDZEJ. A ojcow projektu pokazac w glownych dziennikach telewizyjnych.

    • 5 1

  • Nie rozumieim jakim cudem partia rządząca do tego dopuszcza...

    .. jak oni chcą wygrać wybory? Jeśli minister skarbu utrzymuje oficjalnie fundusz, który napastuje, okrada, likwiduje, jakoś tam ostatnie radzące sobie przedsiębiorstwa, to na co liczy PO? Nie byłem prawicowcem i nie jestem, ale u mnie glosu nie mają, za głupote. Za to że wpuszczają do koryta, głupkowate przemądrzałe dzieciaki, które swoimi poglądami wywolują uśmiech politowania. I takie to chamskie stadko nowobogackich synów sbków likwiduje w Polsce ostatnie przedsiębiorstwa. Które kilka lat wstecz przekazane we właściwe ręce mogłyby z powodzeniem dobrze prosperować. Zapalmy świeczkę, bo "dzieci" przerzucą się demolować po kopalniach, stoczniach coś innego co jeszcze zostało, a my stocznie i rybiłówstwo pojedziemy sobie obejrzeć do Hamburga.

    • 2 1

  • a gdzie są wychowankowie śp. prof. Jerzego Doerffera? (1)

    Nasz światowy autorytet i twórca polskiej technologii okrętownictwa pewnie w grobie się przewraca, gdy spogląda na naszą morską gospodarkę. Wychował praktycznie zdecydowaną większość polskiej kadry okrętowej, która dziś jest poniewierana. Śp. Profesor w najtrudniejszym okresie strukturalnych przemian w polskiej gospodarce doprowadził do ustabilizowania sytuacji, a także i emocji związanych z działaniami rynkowymi w obszarze okrętownictwa. Blisko 5 lat po Jego śmierci bezsilnie przyglądamy się jak Jego wieloletnia praca w dziedzinie tworzenia przemysłu okrętowego na światową skalę jest w glorii prawa systematycznie rujnowana. Marsz żałobny likwidowanych stoczni trwa...

    • 4 0

    • dla tbf

      niestety masz racje. ale dzis tym ludziom ( tym od sloneczka peru) nie chodzi o przemysl okretowy czy ogolnie mowiac o to by ludziom w naszym kraju zylo sie w miare znosnie - im chodzi tylko o kase dla siebie dla nich samych. a wszystko inne nie ma znaczenia.zal ze to co ludzie z pokolenia Pana Profesora zrobili obraca sie w niwecz.chyba zbliza sie czas by powiedziec dosc, dosc rozkradania Polski, dosc ponizania ludzi, dosc lekcewazenia spoleczenstwa. o ile trwac bedziemy w tym co jest to marnie skonczymy -

      • 2 0

  • PROPONUJE

    PROPONUJE OGOLNOPOLSKA AKCJE , PIKIETĘ BY W KOŃCU POLSKA NIE BYŁA KRAJEM BEZBARWNYM ALE KRAJEM KTÓRY MA SWOJE GAŁĘZIE PRZEMYSŁU Z DZIADA PRADZIADA KTÓRYMI MOŻNA SIĘ SZCZYCIĆ, STOCZNIE SA JEDNYM Z TYCH GAŁĘZI MOŻE W KOŃCU TRZEBA PRZYPOMNIEĆ PANOM Z WARSZAWY KTORYCH ZASLEPIA JUZ TYLKO KASA ZE JEST COS WIECEJ JEST TOŻSAMOŚC NARODOWA I COS CO TYLKO NAS POWINNO CHARAKTERYZOWAC. WŁASNE JA!!!!!!! KTOREGO W IMIENIU NASZYM POLITYCY WOGOLE NIE BROŃIĄ!!!! A MY... MY TYLKO PATRZYMY SIE NIC NIE ROBIMY PRZYGLADAMY SIE JAK NA OGRABIAJĄ... ALE WIDOCZNIE TAK NAM DOBRZE SKORO ODZEWU SPOŁECZEŃSTWA NIEMA.

    • 8 0

  • Co jeszcze rozp. ARP (1)

    Najpierw Stocznia Gdynia, później Gryfia, obecni Stocznia Mar. Woj. a następnie Nauta. te wszystkie firmy rozp. .....ARP, która to ma obowiazek wsoierać polski przemysł. Dlaczego stocznie zachodnie mają się dobrze, a wcale nie robią lepiej, szybciej, nie są lepiej zorganizowane???? Pracowałem w stoczniach niemieckich. Tam państwo pomaga, a zwłaszcza tacy przedstwiciele jak u nas posłowie. Jeśli w jakimś niemieckim mieście upadłby zakład pracy to żaden "poseł" nie zagrzałby miejsca w następnych wyborach, a nawet zostałłby odwołany przez ludzi podczas bieżącej kadencji. A u nas co? Sami wiecie czym się zajmują posłowie-swoją KASĄ.
    Tak samo zaczeło się w stoczni Gdynia i Mar. Woj. gdzie ARP wciskała swoich, wiernych ludzi na prezesów. Polski przemysł obojetnie czy prywatny, czy państwowy musi być wspierany przez państwo - niekoniecznie finansowo, ale przez wprowadzanie odpowiednich ustaw, przepisów. Szkoda, walka z wiatrakami.

    • 8 0

    • hcp

      tak jest zgadzam sie ale niestety tzw. parlamentarzysci mysla inaczej.
      pani z grajewa z nadania arp rozpoczela akcje likwidacji stoczni jakie zostaly w polsce.

      • 0 0

  • Jest lepiej niż było - narazie

    p. Prezes zlikwidowała pijaństwo w stoczni - co wydawało się niemożliwe - w jaki sposób? prosty - 20.000 kary dla firmy która trzyma pijaczynę i 1000 dla pijaczka - takie proste a takie skuteczne. Za palenie też się wzięła. Poszedł bym trochę dalej - kto pali temu godzinę dziennie odjąć - bo tyle minimum palacz marnuje czasu na papierosku.

    • 2 0

  • koniec stoczni

    to koniec stoczni udało się zastraszyć, rozwalić, zacząć sprzedawać majątek dok poszedł w rence prywatne i to już koniec stoczniwcy pakujcie się do domu i na bezrobotne nie dostaniecie tego co ci ze stoczni gdynia nic nie dostaniecie to koniec

    • 0 0

  • kiedy strajk?

    Zaloga opowiedziala sie za strajkiem, co panowie przewodniczacy na to? jak sie powiedzialo a to trzeba powiedziec b.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane