• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen przejmuje władzę w Lotos Kolej. Obawy o konsolidację kolejowych spółek

Robert Kiewlicz
19 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pracownicy Lotos Kolej obawiają się o przyszłość spółki. Do zarządu spółki trafiło całe kierownictwo Orlen KolTrans. Pracownicy Lotos Kolej obawiają się o przyszłość spółki. Do zarządu spółki trafiło całe kierownictwo Orlen KolTrans.

Z dnia na dzień odwołany został prezes Lotos Kolej - Anatol Kupryciuk, a do składu zarządu spółki powołano cały zarząd spółki Orlen Koltrans. Obecnie skład zarządu Lotos Kolej to aż sześć osób. Pracownicy obawiają się marginalizacji znaczenia spółki, a nawet jej wchłonięcia przez Orlen KolTrans. Choć według licznych zapowiedzi to Lotos Kolej miał przejąć Orlen KolTrans i na jego bazie miało w Gdańsku powstać centrum logistyki kolejowej.



Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku

Inwestycje w logistykę kolejową w Trójmieście:

W sierpniu 2022 r. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.

Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz.

Orlen KolTrans przejmie Lotos Kolej?



Przypomnijmy, że według licznych zapowiedzi w ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - w tym przypadku jest to Lotos Kolej.

Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę
Pracownicy Lotos Kolej obawiają się jednak, że będzie wręcz odwrotnie i to Orlen KolTrans przejmie ich spółkę. Wskazują, że Lotos Kolej może stracić klientów zewnętrznych i stać się spółką obsługującą jedynie przewozy w Grupie Orlen. Aktualnie Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych - świadczący usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście. Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście.

Orlen uspokaja. Centrum kolejowe powstanie w Gdańsku



Biuro prasowe PKN Orlen zapewnia, że w ramach fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos nadal zakładana jest centralizacja logistyki kolejowej połączonego koncernu wokół potencjału Lotos Kolej, co dodatkowo ma wzmocnić działalność tej spółki.

Krzyże w intencji połączenia Orlenu i Lotosu. Ciekawy wątek fuzji Krzyże w intencji połączenia Orlenu i Lotosu. Ciekawy wątek fuzji
- To podejście się nie zmieniło. Dodatkowo, zgodnie z wcześniejszymi komunikatami, siedzibą dla spółki kolejowej pozostanie Gdańsk. Odrębną kwestią są szczegółowe założenia i harmonogramy dotyczące operacjonalizacji procesów połączenia, które nie są informacją publiczną i standardowo nie są przekazywane. Zapewniamy natomiast, że tak jak do tej pory wszystkie działania związane z fuzją prowadzone są w sposób transparentny przy stałym i konstruktywnym dialogu ze stroną społeczną - czytamy w stanowisku spółki przesłanej do redakcji Trojmiasto.pl. - Jednocześnie przypominamy, że PKN Orlen ma ogromne doświadczenie w prowadzeniu procesów fuzji i przejęć. Każdorazowo efektem takich działań było wzmocnienie przejmowanych podmiotów, co wiązało się z szeregiem korzyści dla pracowników. Dobrymi przykładami są Orlen Południe czy Anwil, które realizują miliardowe inwestycje ukierunkowane na rozwój kompetencji każdej ze spółek.
Lotos znika z giełdy po 17 latach. Akcje wykluczone z obrotu na GPW Lotos znika z giełdy po 17 latach. Akcje wykluczone z obrotu na GPW

Pracownicy Lotos Kolej zaniepokojeni sytuacją w spółce



To jednak nie uspokaja pracowników. Sytuacja w spółce jest napięta. Wielu maszynistów otwarcie mówi o odejściu z pracy, jeśli ich spółka zostanie zlikwidowana. Jak dowiedziało się Trojmiasto.pl, nowy prezes zarządu Lotos Kolej w najbliższy poniedziałek ma zjawić się w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (284) ponad 20 zablokowanych

  • Zobaczcie na ostatni ranking Moodys dla Orlenu. (10)

    Międzynarodowi eksperci widzą sens w przejęciu kapitałowym i widzą, że rośnie champion. Szkoda, że na naszym podwórku ciągle jeszcze mają malkontenci wątpliwości.

    • 44 110

    • Duży może więcej (6)

      Połączenie Lotos Kolej z Orlenowskimi kolejami to tak naprawdę same plusy. Oczywiście Lotos Kolej ma piękną historię i wielu doświadczonych pracowników, ale przecież teraz będą mieli jeszcze więcej możliwości i opcji. Orlen wielokrotnie podkreślał, że chce budować transport kolejowy w oparciu o doświadczenie Lotosu. I tak jest i będzie. Dlaczego? Dlatego, że to właśnie dzięki nadmorskiemu położeniu możemy przez Naftoport realizować dystrybucje paliw, które przypływają statkiem. Wreszcie też usprawni się i zmodernizuje nitka Gdańsk-Płock.

      • 12 39

      • Ale Bolki z opozycji tego nie kumają albo by chcieli upadku

        • 0 0

      • (2)

        a po co Ci Aniu ta linia do Płocka, kto tam będzie jeżdził do tej nadwiślańskiej wiochy....

        • 12 6

        • Płock kiedyś był dużym węzłem kolejowym. (1)

          Który jak cała kolej uległ degradacji. Pod koniec komuny zaczęto połączenia kolejowe i stacje towarowe likwidować aby rozwinąć transport towarowy samochodami.

          • 0 4

          • ,,pod koniec komuny,, Widać twoje pojęcie o temacie!

            Większych bredni nie czytałem!

            • 0 1

      • ta wiocha Płock

        nie ma nawet dworca kolejowego, tory zwinęli....

        • 1 0

      • Bzdura

        No właśnie tak nie będzie. Proszę porozmawiać z klientami dla których jeździ lotos.

        • 4 4

    • Nagle wam zachodnie rankingi odpowiadają?

      A przypadkiem one nie są antypolskie?

      • 2 1

    • "Łubu dubu, łubu dubu.."

      • 11 7

    • To co funkcjonowało było dobre i Lotos się rozwijał , teraz wszystko rozpieprza*ą . Brawo PiS ! Rozwalają spółkę i podzielą aż nic nie będzie.Te rankingi Moodysa to można sobie wsadzić w zad.

      • 27 10

  • Sukces goni sukces

    TVP

    • 5 0

  • Zmiany (1)

    Aby mieć wpływ na efektywność spółki trzeba mieć fachowców / expertów. Normalna praktyka w biznesie. Daniel konsekwentnie realizuj multienergetyczny koncern. Jakbyśmy mieli się oglądać to bylibyśmy jak Niemcy uzależnieni od ruskich.

    • 5 7

    • Jeszcze tylko kilka atomówek na gromnice i

      nie będzie czego zbierać!

      • 0 1

  • Moody's (3)

    tymczasem podnosi rating Orlenu do najwyższego poziomu w historii.

    • 7 5

    • z minus 15

      do minus 25

      • 1 1

    • oi (1)

      i o to chodzi

      • 4 0

      • A Donald chciał Ruskim sprzedać

        • 1 4

  • E tam, popierdzielą sobie POturbowani (2)

    po czym zmęczą się tematem, znajdą następny do plucia, a Orlen i Polska i tak będą do przodu.

    • 6 13

    • Cóż, niczego innego nie potrafią robić.... (1)

      Chyba nigdzie na świecie nie ma drugiej tak głupiej opozycji. Przerażające jest tylko, że dalej mają te swoje 28% nawiedzonego betonu.

      • 4 3

      • I te mocherowe berety...

        • 1 0

  • Dumny Polak (6)

    Co ty bredzisz? Jaki powrót do PRLu? Wreszcie wstaliśmy z kolan! Orlen to potęga!

    • 5 15

    • Wstaliśmy? Jakoś nie widzę, aby ktokolwiek wstał!

      Wszyscy klęczą przed Rydzem!

      • 2 0

    • Jak na razie inflacja wstała z kolan. Mało tego - ona chodzi na szczudłach! (3)

      • 5 4

      • poziom inflacji nie odbiega od państw w regionie. (2)

        Eurostat opublikował też dane odnośnie zadłużenia krajów członkowskich, polecam lekturę. Tylko pikawa może ci zawistniku nie wytrzymać

        • 5 4

        • Rozumiem, ze Niemcy z 50% naszej inflacji, to nie ten region? (1)

          • 2 4

          • Wyświetl sobie mapę z tymi danymi i patrz tak długo aż może ci coś zaświeci cymbale

            • 2 1

    • Precz z czerwonym kurakiem

      • 3 0

  • Podobno gdzieś tam coś tam słyszano... (2)

    A świstak siedzi i zawija w sreberko. Prawda jest taka, że Orlen to w końcu polska firma, która staje się wizytówką ojczyzny na świecie. Sianie propagandy, snucie domysłów i spekulacji zostawcie opozycji i bajkopisarzom.

    • 6 23

    • z udziałem sp na poziomie ok 20 procent

      a lotos to niepolska firma z udziałem większościowym sp... Łykacie tą zieloną podwawelską, jak kabanosy!

      • 1 0

    • loi

      tak ci sie wydaje

      • 2 0

  • A mi jest wszystko jedno kto mi będzie płacił

    Byle pensja się zgadzała, a jak Duszczyk mnie wywali bo w cargo był chu...m, to pójdę do innej firmy. Żyjemy w tak dobrych czasach dla kolejarzy, że pracy jest mnóstwo, i do tego dobrze płatnej.

    • 7 3

  • Idzie nowe - wszyscy na tym skorzystamy (22)

    Ja tam cieszę się ze zmian na Pomorzu. Dzięki Orlenowi będą nowe inwestycje i LOTOS tylko na tym skorzysta. Moim zdaniem fuzja wszystkim się opłaci i za kilka lat wszyscy będziemy się cieszyć, że udało się ją zrealizować. Zupełnie nie rozumiem tego podsycania strachu i ciągłego czarnowidztwa.

    • 49 229

    • Na razie wszyscy (Polska) na tym stracilismy. (1)

      Naturalnie nie trzeba nawet nikomu tlumaczyc dlaczego, wystarczy spojrzec na udzialy Polski we wlasnosci tych grup. Gdyby caly Orlen zostal przejety przez Lotos, to bylaby korzysc dla Polski. Tymczasem to Orlen, czyli grupa. w ktorej Polska ma nedzne 26% akcji, przejmuje resztki Lotosu, bo ponad polowa tego koncernu zostala sprzedana Wegrom i Arabom.

      • 13 5

      • Ale nie wiesz, kto ma te ,,nieujawnione,, udziały w Orlenie!

        Czy to zDziwisz, Jądraszefski czy Kwaczyński. A może MorAwiecki?

        • 0 1

    • I dzięki temu podatki trafią do...

      Raczej nie tu, a do kolesiów kurdupla!

      • 0 1

    • Dawno (1)

      nie slyszczalem czegos tak glupiego. Te oddane 400 stacji to dobry interes?

      • 7 2

      • zależy dla kogo, są tacy co interes na tym zrobili

        • 2 0

    • (3)

      Tak jak dziś cieszymy się po kilku latach ze skutków wszystkich "odważnych" fuzji i konsolidacji PiSu:

      - likwidacji gimnazjów i ich fuzja z podstawówkami (brak miejsc w liceach i brak nauczycieli),
      - sieci szpitali (coraz dłuższe kolejki i brak lekarzy),
      - krajowy holding spożywczy (coraz wyższe ceny jedzenia i braki w zapatrzeniu),
      - polska grupa węglowa (brak węgla, a ten który jest jest drogi i z eksportu),
      - nacjonalizacja prywatnych banków (lokaty o 10x niższym oprocentowaniu niż inflacja, drogie kredyty)...

      • 20 5

      • (2)

        Co to za głupoty :)

        • 3 6

        • za trudne dla ciebie, bez wytycznych z Nowogrodzkiej nie zrozumiesz

          • 2 0

        • O, zaskoczylo?

          Nie bylo przekazu dnia i juz musiales napisac od siebie :P

          • 2 0

    • Pomorze bardzo zyska, szczegolnie na utracie podatku 30-70mln z samego Lotosu czy ok 50-80mln z Energii (3)

      a Skarb Panstwa z wiekszosciowego udzialowca w Lotosie (53%) zmienil sie w udzialowca w Orlenie w (~30%).

      • 50 6

      • Na dodatek tracąc kilkaset stacji na rzecz kumpli Putina i 30 proc. udziałów w jednej z najnowocześniejszych rafinerii w europie (2)

        za czapkę gruszek

        • 42 6

        • Ruski trolu ciebie przeciez Putek oplaca za wypisywanie tych bredni bo wie ze juz niema szan na lotos od Tuska (1)

          • 4 7

          • Ooooo

            Ee pisak uważaj kogo obrażasz chyba ktoś zapomniał jak wszystkie konuchy siedziały przy okrągłym stole co nie w rządzie teraz i zawsze konuchy były i będą bo koryto jest ruskie i tego nikt nie zmieni narazie już się obudziłeś czy nie pajacu

            • 2 2

    • Kasik

      Kasieńko niepisz głupot weż książkę do historii i poczytaj lepiej na tym wyjdziesz

      • 4 1

    • zniszcza rafinerię dla korzysci płocka (1)

      • 18 4

      • raczej

        takiego jednego wójta z Pcimia.
        A tak na poważnie chodzi o stworzenie nowej pisiej oligarchii za nasze pieniądze

        • 10 5

    • Masz rację nic nie rozumiesz, a za moment zobaczysz czego nie rozumiałaś tylko, że będzie już za późno. Zniszczą wszystko

      • 8 2

    • wy.......... ludzi jak to pis ma w zwyczaju

      • 9 3

    • Chętny do pracy (2)

      Przepraszam, ile można zarobić pisząc komentarze korzystne dla PiS? Kiedyś było 2zl, ale teraz inflacja to może podnieśli stawki?

      • 62 10

      • ta śmieszna "opozycja" wcale nie płaci swoim trollom xD.
        10 zł za podpisy na liście do referendum
        woda i bilet w dwie strony za pokazanie sie na demonstracji
        moze i 5 ziko za komentarz dają - opłaca się bardziej niż PiSie
        Ta wasza wojenka plemienna Kaczi vs Tutsi bawi nieprzerwanie od 89.

        • 5 24

      • Dziś na wszystkich forach jest mnóstwo tych trolli. Widać sypnęli kasą. No cóż, to takie trochę prostytuowanie się

        • 34 4

    • hahahaah

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane