• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski Rejestr Statków, wbrew sankcjom USA, robi interesy z irańskim gigantem

Robert Kiewlicz
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy prezes Polskiego Rejestru Statków
W 2016 roku do Gdańska przypłynął pierwszy od lat transport irańskiej ropy. Na zdjęciu tankowiec "Atlantas".
W 2016 roku do Gdańska przypłynął pierwszy od lat transport irańskiej ropy. Na zdjęciu tankowiec "Atlantas".

Pomimo sankcji, jakimi Stany Zjednoczone objęły Iran gdańska firma postanowiła sprzeciwić się polityce zagranicznej Donalda Trumpa. Polski Rejestr Statków nie posłuchał ostrzeżeń Amerykanów, aby nie wchodzić w żadne interesy z irańskim armatorem National Iranian Tanker Shipping Co. (największą tego typu firmą na Bliskim Wschodzie) i przyjął pod swoją klasyfikację przynajmniej pięć irańskich supertankowców (VLCC) i jeden statek klasy suezmax.


Czy polskie firmy powinny robić interesy z krajami objętymi sankcjami?


Jak twierdzi branżowy serwis Lloyd's List, Polski Rejestr Statków klasyfikuje irańskie tankowce typu VLCC (Very Large Crude Carriers): Deep Sea, Felicity, Hilda I, Herby i Starla oraz jeden suezmax Salina.

Jak wynika z informacji Lloyd's List, statki te klasyfikowane były wcześniej przez Lloyd's Register, Korea Shipping Register i DNV GL. Jednak we wrześniu 2018 roku rozpoczęło się przekazywanie jednostek do Polskiego Rejestru Statków.

W tym samym czasie irańskie statki opuściły też inne europejskie towarzystwa klasyfikacyjne, a większość z nich trafiła do rejestru China Classification Society.

Czym jest świadectwo klasy?



Świadectwo klasy, nadane przez PRS lub inne towarzystwo kwalifikacyjne, potwierdza spełnienie przez statek wymagań technicznych zapewniających bezpieczeństwo żeglugi.

Statki poddawane są okresowej inspekcji, która obejmuje:

  • kadłub,
  • urządzenia maszynowe,
  • wyposażenie.

Potwierdza ono przepisową stateczność, niezatapialność, zabezpieczenie przeciwpożarowe. Świadectwa takie nadają i odnawiają prywatne instytucje klasyfikacyjne na podstawie własnych norm i działalności nadzorczej. Są one wymagane np., przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

PRS wbrew polityce Donalda Trumpa



Przypomnijmy, że w listopadzie 2018 weszły w życie amerykańskie sankcje przeciwko Iranowi. Według informacji Białego Domu, objęto nimi ponad 700 osób, statków, samolotów i przedsiębiorstw, takich jak banki, firmy transportowe i eksporterzy ropy naftowej. Eksport ropy naftowej i gazu stanowi około 70 proc. eksportu tego państwa.

Polski Rejestr Statków postanowił sprzeciwić się polityce sankcji wobec Iranu. Przyjął do klasy sześć irańskich statków twierdząc, że decyzja administracji Białego Domu o objęciu sankcjami statków zagraża międzynarodowemu bezpieczeństwu żeglugi i środowisku morskiemu.

- PRS jest świadomy działań podejmowanych przez USA przeciwko Iranowi. Podkreślić należy, że PRS potępia wszelkie akty przemocy i terroru oraz tych, którzy je wspierają lub finansują. PRS stoi jednak na stanowisku, że stosowanie sankcji wobec statków irańskich, prowadzące do braku profesjonalnego nadzoru technicznego nad tymi statkami, które wbrew sankcjom i tak będą uprawiały żeglugę, może doprowadzić do katastrof morskich, uderzających nie tylko w interesy irańskie, ale również w interesy wspólnoty międzynarodowej. W opinii PRS minimalny poziom technicznego bezpieczeństwa statków powinien być zawsze utrzymany. Współpraca PRS z irańskimi armatorami ma właśnie powyższe na względzie - twierdzą władze PRS w przesłanym do Trojmiasto.pl oświadczeniu. - PRS jest przekonany, że realizacja celów politycznych nie powinna prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa na morzu i środowiska morskiego, zatem PRS wypełnia przypisaną sobie misję, świadcząc usługi nadzoru technicznego.
W przeszłości (2012-2015) PRS podporządkował się decyzjom dotyczącym sankcji nałożonych na Iran, m.in. przez ONZ i UE, i nie podejmował żadnej współpracy na rzecz irańskich statków.

USA nakłada sankcje na Iran



W 2015 roku uchylono szereg międzynarodowych ograniczeń w odniesieniu do Iranu o charakterze gospodarczym i finansowym, obowiązujących zarówno na mocy przepisów Unii Europejskiej, jak i Stanów Zjednoczonych, które wprowadzone zostały w związku z zaangażowaniem Iranu w rozwój programu nuklearnego.

Jednak na początku listopada 2018 r. USA ponownie nałożyły na Iran sankcje dotyczące sprzedaży ropy, które zostały zniesione po podpisaniu w 2015 roku porozumienia nuklearnego. Spowodowane było to wypowiedzeniem w maju 2018 roku przez amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa umowy nuklearnej z Iranem.

Trump stwierdził, że umowa, podpisana wcześniej przez Baracka Obamę, nie rozwiązuje całkowicie problemu związanego z programem nuklearnym tego kraju i nie powstrzymuje Iranu przed rozwijaniem broni konwencjonalnej oraz destabilizowaniem regionu.

W 2015 roku eksport państw członkowskich UE do Iranu wyniósł 6,48 mld euro. Polski eksport wyniósł 45,07 mln euro (w 2014 r. 34,94 mln euro). Natomiast import państw członkowskich UE z Iranu wyniósł 1,23 mld euro.

Przypomnijmy, że w 2016 roku tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły do gdańskiego Naftoportu. Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć liczbę źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern. W 2017 roku gdański koncern zakupił kolejny ładunek ropy naftowej z Iranu.

Polski Rejestr Statków jest niezależną instytucją rzeczoznawczą działającą na rynku międzynarodowym od ponad 80 lat. Choć narodziny instytucji związane były z klasyfikacją statków żeglugi śródlądowej a okrętownictwo i żegluga nadal stanowią dominujący obszar aktywności, to obecnie PRS zajmuje się świadczeniem usług w wielu dziedzinach, w tym niezwiązanych ze statkami.

Polski Rejestr Statków jest jedną z nielicznych polskich instytucji, których działalność regulowana jest ustawą. Ustawa, przyjęta przez Sejm w październiku 2000 roku, stanowi, że Polski Rejestr Statków jest instytucją klasyfikacyjną, której przedsiębiorstwo ma charakter użyteczności publicznej.


Supertankowiec Atlantas zawinął do gdańskiego portu

Miejsca

Opinie (135) 7 zablokowanych

  • Pytanie

    Kiedy Polska nałoży sankcje? Obojętnie na kogo.

    • 10 1

  • Ktoś jednak jest mądry w P.R.S Dlaczego tylko Amerykanie mają dowodzić i regulować całym światem. Sankcje tu , sankcje tam a wszystko po to aby kręcić własne interesy , a pretekst zawsze się znajdzie !!

    • 18 1

  • porównajmy...

    eksport państw członkowskich UE do Iranu wyniósł 6,48 mld euro.
    polski eksport wyniósł 45,07 mln euro

    Tak się właśnie polityką odpędza głodną konkurencję od miski.
    Budowaliśmy w tamtym regionie drogi i instalacje przemysłowe. Nadal jesteśmy tam dobrze pamiętani.

    • 18 0

  • A pod artykułem same ruskie boty. (1)

    Nic nowego.

    • 1 22

    • Tak, tak...

      Jak nie masz argumentów, to "ruskie boty" albo: "ważne względy państwowe, nie można o tym dyskutować". Jak za komuny, koń by się usmial :)

      • 9 0

  • Co nas ma obchodzić amerykańskie embargo? nałożyli więc niech ichnie firmy przestrzegają jak my nałożymy embargo na np.przestrzeń kosmiczną to niech oni je przestrzegają.

    • 16 0

  • Nie ma takiej narodowości jak Amerykanie. (4)

    "Wszyscy dziadkowie Donalda Trumpa pochodzą z Europy. Posiada niemieckie, szkockie i szwedzkie korzenie. W 1885 jego dziadek, Friedrich Drumpf, mając 16 lat, wyemigrował z położonej w południowo-zachodnich Niemczech wsi Kallstadt do Stanów Zjednoczonych. W USA w podaniu do władz migracyjnych swoje nazwisko zapisał w postaci Trumpf (w późniejszych latach zaczął używać zanglicyzowanej formy Trump, zmienił także imię na Frederick)"

    • 8 1

    • a jak to się ma do treści artykułu ?

      • 0 2

    • Amerykanie to mieszanina roznych grup etnicznych z (2)

      calego swiata. A Indianie sa rzeczywistymi mieszkancami tego kontynentu. Te spolecznosci sa w raczej malym kontakcie pomiedzy soba. W pracy, w sklepach podczas zakupow, lub w czasie zalatwiania codziennych spraw. Ale poza tym kazda grupa etniczna zyje tylko w swojej diasporze. Chinczycy sa dosyc otwarci. Wlosi takze. Niemcy nie wiem bo jest ich bardzo malo. Z krajow slowianskich nasi stoja bardzo zle pod tym wzgledem bo siedza na uboczu i nawet trudno ich zagonic do glosowania. Ale wielu legalnych nie ma obywatelstwa i takze wielu tam siedzi bez papierow liczac nie wiem na co. No wiec taka grupa etniczna jak nasza to nie ma absolutnie zadnych szans aby obronic polskie interesy na arenie miedzynarodowe. A slabych sie pomija albo nawet niegrzecznie ignoruje. Jest to bardzo trudne wytlumaczyc polskim przyjezdnym z takiego Podkarpacia, Malopolski czy Lomzynskiego. Maja zakute lby i za nic do przodu nie rusza.

      • 3 0

      • (1)

        Indianie mieszkają w Indiach choć nazywamy ich teraz hindusami, to że ktoś pomylił drogę do Indii i trafił do Ameryki którą w 1507 roku tak nazwano od Amerigo Vespucciego nazywając mieszkańców Indianami zamiast amerykanami i tak to już trwa od 600 lat- czy nie można tego naprawić a nie powielać czyjś błąd przez tyle setek lat?

        • 0 1

        • Skontaktuj sie z Wikipedia.

          Najprostsze rozwiazanie. Jest wiel bledow ktore po latach pojawianaia sie w mediach nabraly ksztalt faktow historycznych. Ale nie wierze aby Hindusi mieli cokolwiek wspolnego z Indianami oprocz przyklejonej im nazwy. Indianin amerykanski to czlowiek odwazny i bardzo dbajacy o honor. Nawet jak go zapytasz gdzie sie urodzil to odpowie uzywajac oryginalnej indianskiej nazwy tego miejsca a nie obecnie uzywanej angielskiej. Natomiast Hindus to zwykly tchorzliwy i stale falszywie usmiechajacy sie eunuch. Do ciezszej roboty nigdy nie ma odwagi sie zabrac tylko by bzykal po klawiaturze komputera aby sobie paznokietkow u raczek nie zniszczyc. Mowie o mezczyznach bo kobiety hinduskie sa w porzadku. Pracowite i dbaja o cala rodzine. Takie mam zdanie po latach obcowania tam...

          • 1 0

  • Nie będzie jakiś świński blondyn mówił, co Polska może, a czego nie może.

    • 11 0

  • A kk

    • 1 0

  • A kim jest usa ? Że rozdaje karty kto z kim ma robić interesy ?

    Beka

    • 10 0

  • kit (2)

    Naprawdę o naiwni! Sądzicie, że amerykanie nie wyrazili na to zgody? Lotos kupił w 2017 ropę a hamerykanie łaskawie pozwolili na sprowadzenie tego za co już zapłacił w nagrodę za zorganizowanie w W-wie konferencji na temat sytuacji na bliskim wschodzie. Która to konferencja była ohydną ustawką pod dyktando usa. a prs obecnie to głownie stare trepy bez wiedzy większej technicznej, ale za to z tępym militarnym podejściem do przepisów. Nie zrobią niczego bez wyraźnego rozkazu. A skąd nadchodzą rozkazy? chyba wszyscy to wiemy?

    • 4 9

    • w zasadzie g*wno a nie kit.

      • 1 0

    • E tam ostatnio byli u nas na uczelni i nie wyglądali jak stare trepy, chyba że są aż tak dobrze zakonserwowani

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane