- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (58 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (97 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (78 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (228 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
Panamaksy z węglem "polubiły" gdyński terminal masowy
W gdyńskim terminalu masowym coraz częściej obsługiwane są statki typu Panamax. Aby było ich jeszcze więcej, trzeba inwestować w sprzęt, który usprawnia procesy przeładunkowe oraz pozwala dywersyfikować ładunki. To plan na najbliższe lata dla MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. W sierpniu mija rok od prywatyzacji terminalu.
Ostatnio gdyński terminal masowy przyjął duży masowiec m/v "Cape Triumph" z prawie 40 tysiącami ton węgla w ładowniach. To już szósty w tym roku statek typu Panamax. W tym tygodniu przybędzie kolejny duży statek z ok. 65 tysiącami ton węgla. Czy węgiel będzie wiodącą specjalizacją terminalu?
- Morski Terminal Masowy Gdynia to nowoczesny terminal uniwersalny i takim pozostanie. Fakt, że możemy obsługiwać statki typu Panamax to nasz wielki atut i cieszymy się, że coraz częściej zawijają one do naszego terminalu - mówi Rinus Roose, dyrektor do spraw marketingu i rozwoju MTMG- Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. - Jednakże naszym celem jest różnorodność obsługiwanych towarów.
Potrzebne są jednak inwestycje, które zapewnią dywersyfikację ładunków. Terminal ma inwestować w sprzęt, który gwarantuje dobrą obsługę różnego rodzaju ładunków wymagających nowoczesnych technologii i zachowania europejskich norm ekologicznych.
- Dlatego też jedną z pierwszych nowych inwestycji jest urządzenie zraszające, które zmniejsza zapylenie w terminalu, powstające w trakcie rozładunku i załadunku różnego rodzaju towarów sypkich - mówi Rinus Roose. - Nie chcemy być największym terminalem masowym w Polsce. MTMG ma być terminalem wyróżniającym się przede wszystkim jakością oferowanych usług oraz nowoczesną technologią przeładunku, a tym samym stać się atrakcyjnym partnerem w interesach.
Maszyna do zraszania już w przyszłym tygodniu trafi do terminalu. W ubiegłym roku na Nabrzeżu Szwedzkim został zmontowany nowy żuraw firmy Famak z udźwigiem 25 ton na chwytaku, który zwiększył dobowe tempo przeładunku śruty sojowej, węgla, koksu oraz innych ładunków masowych. Do tego terminal wzbogacił się o dźwig samojezdny firmy Liebherr. Udźwig nowego żurawia to ponad 120 ton na haku i 75 ton na linach chwytaka, a maksymalny wysięg to 48 metrów. Jest to siedemnasty z kolei żuraw w terminalu masowym i zarazem najnowocześniejszy. Dzięki wysokiej wydajności przeładunkowej sięgającej 20 tysięcy ton w ciągu doby, znacznemu skróceniu uległ czas obsługi ładunków, a tym samym czas pobytu statków w terminalu. Innymi słowy rozładunek statku typu Panamax w MTMG może trwać ok. trzech dób.
Dokładnie 29 sierpnia 2011 roku w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA odbyło się uroczyste podpisanie umowy zbycia udziałów spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia francuskiej spółce Atic Services. Cena zbycia 100 procent udziałów wyniosła 60 303 760 złotych. Podpisanie umowy zamykało proces prywatyzacyjny rozpoczęty w styczniu 2010 roku. Na ogłoszenie odpowiedziało dziewięć podmiotów: Atic Services, Cargill Polska, Cefetra Polska, Getreide AG, Glencore Polska, Louis Dreyfus Commodities Polska, ECS Eurocargo, Port Północny, konsorcjum CTL Logistics/CTL Trans-Port.
Jednak to właśnie Atic Services przedstawił najkorzystniejszą ofertę nabycia udziałów Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Atic Services jest europejskim liderem w logistyce ładunków masowych (głównie przeładunek węgla). Firma ta działa w kilku obszarach logistyki: występuje jako bezpośredni dostawca produktów lub jako agent, zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchem transportowym, realizuje transport ładunków masowych od dostawców do odbiorców, prowadzi przeładunek i składowanie ładunków w portach morskich, przeprowadza badania standardów jakościowych ładunków masowych. Głównym udziałowcem Atic jest ArcelorMital oraz EDF Trading.
- Od początku procesu prywatyzacji byłem bardzo zaangażowany w całe przedsięwzięcie i przekonany o tym, że nabycie akcji MTMG przez spółkę ATIC Services to bardzo dobry pomysł. Już wtedy wiedziałem, że jest to terminal z dużym potencjałem rozwoju - dodaje Rinus Roose.
Miejsca
Opinie (22) 1 zablokowana
-
2012-08-23 07:54
Import węgla (3)
Fajnie że port zarabia i się rozwija ale powinniśmy,my takie ilości sprzedawać a nie kupować, kurde tyle węgla jest w Polsce tragedia
- 24 6
-
2012-08-23 08:51
Roczne zapotrzebowanie Polski na wegiel to około 100mln ton. Wszystkie polskie porty przeladowuja rocznie okolo 2mln ton w imporcie. To zaledwie 2%. Nie mozna mowic o tragedii Mieciu.
- 10 1
-
2012-08-23 08:43
Polski węgiel jest za drogi.
Siła robocza i jej koszty w całej Europie są dość wysokie a dodatkowo mamy go dość głęboko, więc sam proces wydobywczy jest drogi.
Temu importujemy albo z krajów gdzie siła robocza jest dużo tańsza, jak choćby na Ukrainie. Albo z krajów gdzie siła robocza jest droga, ale jest on położony w łatwo dostępnych miejscach, jak Australia.
No to jakie Polskie górnictwo ma wyjścia? Albo ciąć koszta, a na to nikt nie chce się zgodzić. Albo ograniczyć wydobycie i czekać, aż węgiel zdrożeje, gdyż będzie go mniej na świecie a technologie wydobycia z trudno dostępnych złóż stanieją, co też cały czas ma miejsce.
Czy to źle? Niekoniecznie, istnieje szansa, że wraz z rozwojem technologii wykorzystanie węgla do produkcji energii zaniknie, zamiast tego wykorzystamy go szeroko w dziś dopiero raczkującym przemyśle tworzyw sztucznych (raczkującym w stosunku do możliwości). Kwestią czasu jest produkcja 100% samochodów z włókien węglowych, przewodników z grafemu itd. a wtedy węgiel w dużych ilościach będzie również potrzebny i będzie mógł być sporo droższy niż w zastosowaniach energetycznych.- 8 2
-
2012-08-23 08:08
odp
Kupują tam gdzie taniej, a węgiel jest podobnej, a nawet lepszej jakości.
- 12 3
-
2012-08-23 08:18
gratulacje
Logistyka to ważny element gospodarki
- 11 2
-
2012-08-23 08:15
Jak tu zarabiac na weglu, skoro każda kopalnia ma 20 dyrektorów
o ich zarobkach nie wspomnę.
- 29 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.