• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połączenie Lotosu z Orlenem. Akcjonariusze zadecydują o fuzji

Robert Kiewlicz
13 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:23 (14 października 2021)
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszych losów fuzji z PKN Orlen. Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszych losów fuzji z PKN Orlen.

Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos (14 października 2021 r.) podjęte zostaną kluczowe decyzje dotyczące dalszej fuzji z PKN Orlen. Akcjonariusze będą bowiem głosowali nad uchwałami dotyczącymi zbycia części aktywów Lotosu, w tym 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii. Bez akceptacji akcjonariuszy nie uda się spełnić środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos.



AKTUALIZACJA, godz. 14.23: Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen. Ostateczną zgodę na koncentrację Grupy Lotos z PKN Orlen akcjonariusze muszą wyrazić na kolejnym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.


Jaka przyszłość czeka gdańską rafinerię po przejęciu przez Orlen?

Już w czwartek, 14 października 2021 r., akcjonariusze Lotosu zdecydują m.in. o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos na rzecz Lotos Asfalt. Uchwała dotycząca wydzielenia części rafinerii wymaga 80 proc. głosów na walnym. Inaczej nie zostanie przyjęta.

Jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny.

Akcjonariusze Lotosu zdecydują o:

  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. udziałów w Lotos Biopaliwa,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. akcji w Lotos Terminale,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa oraz spółek, które nabędą część majątku Lotos Paliwa w wyniku podziału spółki,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt,
  • zbyciu przez Grupę Lotos. 100 proc. udziałów w spółce, która nabędzie część majątku Lotos Asfalt w wyniku podziału spółki.

Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego



Głosowanie nad przyszłością Lotosu



Skarb Państwa posiada 53,18 proc. udziałów w Grupie Lotos, jedynym ujawnionym akcjonariuszem jest OFE Nationale Nederlanden z udziałem na poziomie 5 proc. Reszta akcji pozostających w obrocie jest w posiadaniu akcjonariuszy indywidualnych oraz funduszy, m.in: OFE Aviva Santander (3,24 proc.), OFE PZU Złota Jesień(2,17 proc.), Norges Bank - Government of Norway (1,92 proc.), OFE Aegon (1,46 proc.), OFE MetLife (1,33 proc.),TFI Aviva Investors Poland SA (1,18 proc.), OFE UNIQA (1,09 proc.).

Przejęcie PGNiG do połowy 2022 r., Lotosu wcześniej



Czy 14 października zostaną przekreślone szanse na fuzję? Wszystko zależy od tego, czy Orlen przekona do transakcji resztę akcjonariuszy.

Inwestor dla gdańskiej rafinerii



Według zapowiedzi władz Orlenu do 14 listopada 2021 r. spółka dostarczy Komisji Europejskiej wszystkie dokumenty dotyczące spełnienia środków zaradczych. W listopadzie 2021 r. znany ma być też partner, który ma przejąć 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu. W lipcu 2021 r. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 r. przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (140) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Najlepiej znów wróćmy do okopów z szablą w dłoni i brońmy naszej świętej ziemi przed postępem i cywilizacją. Fajnie się wygląda na tablicy poległych za ojczyznę. A reszta świata niech leci sobie na Marsa, jak musi.

    • 3 11

    • obrona świętej ziemi to raczej wasza retoryka..

      • 0 0

  • Sami spece od fuzji się znaleźli w komentarzach. (1)

    ... a tak na prawdę widać tu tylko pseudo-gdański patriotyzm, izolacjonizm i bezrefleksyjną antypisowską zaciekłość. Tyle w temacie.

    • 5 14

    • "tyle w temacie" - to zapewne głos wybitnego ekonomisty....

      • 1 1

  • Rozbiór LOTOSu

    Czy naprawdę godzimy się w ciszy zwieszając głowy bezczynnie na rozbiór firmy o tak ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego kraju i gospodarczego w regionie? Czy rzeczywiście jutro decyzje zapadną ZA fuzją o charakterze czysto politycznym, bo brak tu uzasadnień i analiz gospodarczo-biznesowych, a w dosłownym rozumieniu decyzje ZA rozbiorem firmy i wyprzedaży majątku tej firmy? Co w konsekwencji oznaczać będzie utratę setek miejsc pracy? O ile nie tysięcy miejsc pracy? Wszystko to ubrane w piękne słowa o budowie multienegetycznego koncernu...

    • 9 2

  • Fuzja to katastrofa dla Lotosu

    Każdy akcjonariusz Lotosu jeśli się czuje związany z regionem to powinien odrzucić propozycję przejęcia Lotosu. Tylko jako niezależna firma Lotos może stanowić realną wartość rozwijać się i region.

    • 10 3

  • Ceny paliwa od rzeczywistosci coraz dalej (3)

    Niemcy maja paliwo po tyle samo tylko zarabiaja 3 tys euro a nie PLN.
    Widocznie to jest kara za "polskie" obozy koncentracyjne :-(

    • 14 4

    • A to ciekawe, bo Niemcy mają benzynę powyżej 7 zł.

      • 1 0

    • z tym 3 tys euro to przesadziles

      ale +/- 2 tys mają

      • 2 0

    • Ciemny lud tego nie rozumie

      • 0 0

  • tak sie składa ze bylem w tzw przejetej spójce duzego koncernu duńskiego

    lata 90... po pierwsze i ostatanie... wytrzymałem rok bo kase dawali dobą ale sposób zarzadzanoia ludzmi tragiczni; trzy kięgowosci super dla duńczyków, realna dla skarbówki i tragiczne wyniki dla ludzi bo mieli miec premie od zysku.......fajnie im to wyszlo ale... teraz mam ludzi z tej firmy i ciesze sie ze mieli taką politykę

    • 1 0

  • "Fit for 55" prowadzi do skrajnego ograniczenia produkcji paliwa i konieczności przestawienia się przemysłu rafineryjnego na inn (1)

    Dawne pomysły połączenia Lotosu z Orlenem i fuzja z Energą okazują się być strzałem w dziesiątkę. Dzięki tym fuzjom jest szansa na wspólne przestawienie na wytwarzanie alternatywnej energii itp.
    Opozycja z zasady krytykuje wszystko co robi PiS, ale obecne władze robią tylko przysługę Tuskowi.

    • 8 16

    • A co ma Tusk do tego?

      • 0 0

  • sr*nie takie jakby pierwszy raz w historii przedsiębiorstwa skarbu państwa się łączyły. I bardzo dobrze, niech się połączą, powstanie jeden mocny gracz. Rozbicie dzielnicowe ba zdrowie nikomu nie wysjzlo.

    • 3 4

  • (2)

    Rozwój to zmiany. Bez tego firma się zwinie. Otoczenie się zmienia. Taki Lotos zwinie działalność za parę lat. Nie przetrwa. Związki zawodowe nie obchodzi Lotos tylko własny dobrobyt, który mają od lat. Ich żądania są oderwane od rzeczywistości. Są rozbestwieni. Gdyby tak cześć osób zamieniła miejsce pracy chodź na miesiąc. Zobaczyliby jak sie pracuje na smieciowkach, bez urlopów. Jak się tyra na budowach. Jak nie ma nadgodzin. A gwarancję pracy? Hahaha to jakieś żarty. Marzę o tym aby ci ludzie poznali jak wygląda praca poza lotosem.

    • 11 46

    • Czyli przyjdzie Orlen, rozprawi się ze związkami i zacznie zatrudniać na śmieciówkach, tak?

      • 2 1

    • brawo! dawno nie czytałem większych głupot

      jeżeli lotos ma zwinąć działalność za kilka lat to może obecne szefostwo z Pcimia trochę nie ogarnia jak się zarządza firmą

      • 15 2

  • To nie FUZJA , tro przejęcie przez ORLEN (1)

    smętnych resztek po rozparcelowanym lotosie.

    • 13 1

    • a pozniej sprzedaz tych smetnych resztek,

      likwidacja rafinerii, ludzi na bruk, a z braku konkurencji i zdobycia monopolu w kraju, cena na stacjach +100%

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane