• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Robert Kiewlicz
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Inwestycja ta ma być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej.



Plan rozwoju portu został zaprezentowany na spotkaniu w Gdańsku z ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

- Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe - stwierdził minister Gróbarczyk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.



Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować. Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno-bytowym.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • I tak trzymać, j***ć pisowską bolszewię....

    • 2 7

  • Obniżcie VAT

    WYSOKIM vat w PL nabijacie klientów Hamburgowi.

    I nie budujcie w Polsce międzynarodowych dróg z południa Europy do portu Litwy bo on przejmie ruch na Wschód i Południe Europy a jeśli nawet nie to skutecznie będzie blokował nam biznes cenowo. Jeśli już chcecie ją budować to odnoga drogi niech wiedzie z Białegostoku na Gdańsk a nie do Kłajpedy.

    • 7 0

  • korekta (1)

    to nie jest projekt pisowski . Projekt jest znany od kilku lat i wpisany w koncepcje rozwoju portu . Pis nigdy nic nie zbuduje pożytecznego bo to wymaga np. żmudnych prac co do skali i stopnia oplacalnosci danej inwestycji i dziesiątki innych dziabań do których kato-bolszewicy glowy nie maja.

    • 15 3

    • Po co budować jak złodzieje z PO i tak zaraz sprzedadzą Niemcom. za stanowiska

      • 4 4

  • (2)

    czy nie byłoby taniej przedłużyć port do stoczni gdańskiej, nabrzeże prawie jest

    • 2 3

    • Przeczytaj ze zrozumieniem to zrozumiesz dlaczego nie można i dlaczego to nie ma sensu, pomijając juz rzeczowe arumenty

      • 0 0

    • przedłużyć port do Gdyni

      bo tam juz jest port

      • 0 0

  • po co inwestować w Danzig? przyjdzie Niemiec i zabierze to wszystko za długi po PISie (1)

    • 3 10

    • nie wiadomo, czy Niemiec

      Kto ma złoto, ustala reguły.

      • 1 2

  • Jest tylko mały problem

    Taka budowa potrwa kilkadziesiąt lat (no w naszych realiach 30). W tym czasie poziom wody w ocenach troszkę się podniesie (0.5-1.0 m) a potem będzie już tylko gorzej. Będzie port dla okrętów podwodnych. Brawo!!

    • 1 7

  • Ludziska co ma do tego władza obecna czy miniona skoro plany portu centralnego sięgają już x lat wstecz i od dawna byl planowany na najbliższe wlasnie lata.

    Super że miasto przy okazji odzyska troche terenów bo to naturalny kierunek rozwoju a nie ta dzika zabudowa pól pod obwodnicą.

    • 1 2

  • Ciekawy widok szykuje się

    z plaży w Brzeźnie

    • 2 1

  • Z cyklu "Wielkie budowy socjalizmu"...

    • 1 1

  • hihi. Miasto betonem już zalano. (1)

    Chyba tego im nie wystarczyło. Przechodzą na morze.

    • 0 2

    • miasto od paru kadencji zalewane jest stale Budyniem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane