• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • Wygląda (1)

    imponująco i stawia pod znakiem zapytania sens budowy portu zewnętrznego w Gdyni .

    • 8 5

    • takie słowo jak synergia?

      Cały problem z komunikacją, to ilość nitek, które da się podprowadzić.
      To może być jeden port. A miejsc do takiej budowy, wbrew pozorom, mamy bardzo niewiele.

      • 1 0

  • (1)

    Ekstra, centralny przekop, centralny port, centralny kosmodrom, centralny prezes. Puknijcie się w czółko. Centralnie

    • 6 6

    • Lepiej zbierać szparagi u niemca, ewentualnie od rana do nocy lizać rowa w niemieckim korpo za 15 % procent pensji, kupować w niemieckim markecie, kasę trzymać w niemieckim banku. Prawdziwy demokrata i europejczyk tak robi.

      • 1 2

  • 23 września 1922 (3)

    "Sejm RP przyjął ustawę w sprawie budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu. Budowa ruszyła, ale prowadzono ją początkowo dość ospale, ograniczając się do robót ziemnych i wzniesienia tymczasowej przystani dla okrętów MW i schroniska dla rybaków."

    Czy coś się tam zmieniło przez ostatni wiek?

    • 0 6

    • musieli do portu nowoczesne wówczas miasto dobudować... (1)

      to trochę zajmuje zasobów.

      • 0 2

      • miasto samo się zbudowało

        Miasto slumsów i substandardów.
        To nie złośliwość ale nazwanie faktów po imieniu. "biała Gdynia" to mit, to dwie trzy, ulice i budynki budowane przez instytucje państwowe. Reszta to byle dach nad głowa. Do dzisiaj tego reliktem jest Pekin czy zbocza Oksywia.
        Przedwojenna Gdynia to brak podstawowych usług cywilizacyjnych, epidemie i przeludnienie. Ale tak wyglądał cały kraj a tu przynajmniej była praca.

        • 2 0

    • tak, głównie dwa okresy

      1939-1945 - rozbudowa stoczni i zaplecza floty wojennej, przeniesienie z Gdańska działań związanych z przemysłem stoczniowy.

      1970 ~1990
      Jedna z największych stoczni w Europie. Na pewno największa suwnica i suchy dok.

      dalej już tylko zjazd...

      • 6 0

  • Port (4)

    Ten cały port centralny nigdy nie powstanie. To są mrzonki. Niemcy do tego niedopuszczą. Pomogą im w tym władze Gdańska i całego Pomorza. Jak to powiedział Lewandowski, w Unii Europejskiej nie ma równości. Wygrywają najsilniejsi gracze. Nimi są Niemcy. My musimy się podporządkować. Największa wymiana handlowa jest na osi wschód - zachód i zgodnie z wytycznymi Niemiec w Polsce mają rozwijać się regionu położone na tej osi czyli Warszawa Wrocław Poznań Kraków. Pomorzacy muszą nauczyć się żyć na prowincji. Tusk to powiedział już w latach dziewięćdziesiątych. Pod zaworem niemieckim i w czasach wolnego miasta port w Gdańsku był portem prowincjonalnym. Tak się teź teraz stanie prędzej czy później.

    • 17 17

    • jakaś wieczorna wachta? Cały tabun prawych i sprawiedliwych wrócił po mszy wieczornej i pierdoły wypisuje

      • 2 3

    • Był czas, że wolne miasto Gdańsk miało większe PKB niż cała nowa Polska.

      Dla Niemców to faktycznie była prowincja, jakby wyspa turystyczna.

      • 0 2

    • (1)

      Kacperku już po dobranocce

      • 5 6

      • Odpowiedź

        Kacperek to dla mnie małolat Ty też dla mnie jesteś małolatem

        • 4 1

  • (3)

    To się pani Angela zdenerwuje, jak otrzyma taką wiadomość.
    Pan Tusk znowu będzie musiał przepraszać.

    • 25 9

    • czy wy naprawdę macie mózgi tak przeżarte pissowską propagandą że juz tylko takie głupoty umiecie pisać. Pani Angela, pan Władimir, cały świat już drży ze strachu bo Polacy sobie znowu pofantazjowali. A co, zrobimy lotnisko dla całej Europy, port dla połowy Europy, przekop na miarę Kanału Sueskiego. Miał Kurski rację - durny naród to kupi. I kupuje

      • 0 2

    • (1)

      Taka rola pana Tusk'a w Brukseli.
      Będąc premierem prawie 40 milionowego państwa, porzucił odpowiedzialność za kraj, by zostać zwykłym urzędnikiem nominowanym.
      A wszystko PO to cytując pana Donalda Tusk'a, by w Polsce, żeło się lepiej wybrańcom Platformy Obywatelskiej.

      • 6 3

      • Ciekawe ile jest ludzi w Polsce - wg Niemców ?

        Na pewno jest ze 150tyś...

        • 0 0

  • Nie ma na kawałek kartuskiej a na taki port jest? (3)

    Przecież ja nie mogę dojechać do pracy w tych korkach. Wyprowadzam się niedługo z Gdańska. Budujcie dla ludzi chamy a nie takie inwestycje dla znajomego królika...

    • 6 2

    • Proponuję wkopać się w miasto aż do kartuskiej i zrobić taki port.

      • 0 0

    • jeśli się wyprowadzasz, to znajdź sobie pracę za miastem

      albo przesiądź się do komunikacji miejskiej

      • 0 0

    • Kartuską powinno robić miasto więc pytaj Dulczessy. A port to inwestycja rządowa a nie samorządowa

      tak duże miasto jak Gdańsk nie ma porządnego portu? no bo wszystkim to pasowało, wam kładka na Ołowiankę wystarczy i się cieszycie, tacy europejczycy a jednak pełen zaścianek

      • 2 1

  • Idą wybory (1)

    Nie ma to jak piękna wizualizacja przed wyborami. Takie cudeńka były juz prezentowane odnośnie restauracji na falochronie zachodnim, nabrzeże Ziólkowskuego , dom zdrojowy , deptak na Stogach i na razie ciemno jak w końcówce układu pokarmowego

    • 9 4

    • dom zdrojowy, deptak na Stogach to raczej miały być inwestycje miejskie a port to nie sprawa miejska

      ratuszowi to raczej nie na rękę bo to inwestycja rządowa a ratusz nie lubi na swojej Sycylii gdy mu rząd coś inwestuje

      • 1 0

  • Większy terminal na przyjmowanie więcej chłamu z Chin....

    • 4 0

  • Gdańsk jest trochę "niepewny" jak dla mnie... chyba, że to jest nasze nowe drugie "westerplatte"

    wolałbym chyba w okolicach Gdyni taką inwestycję. Tutaj nawet miasto może torpedować (ło) tego typu inwestycje... co w sumie może być jeszcze najmniejszym problemem. Pół żartem mówiąc: tak to mają liberałowie, że lubią podcinać sobie gałąź na której siedzą... byle tylko mieć jabłko (jeśli nie całe drzewo).

    Aby Gdańsk zaczął głosować na kogoś innego niż PO, musiałby się chyba powiększyć o jakieś 30-40% ludności i to zakładając, że duża część "nowej" ludności napływa z małych miejscowości lub wschodniej części kraju, i do tego platformerscy "sekciarze" powinni awansować do przedmieść Gdańska (często się tak już dzieje).
    2030... hmm no nie ciekawe czy im się uda to wszystko "spiąć" w czasie.

    • 7 3

  • niezłe (2)

    robi wrażenie.

    Plaża na togach sie uchowa czy poświęcona w imie rozwoju?
    Bo sie okaż iż remont linii tramwajowej bez senu

    • 10 5

    • To dotyczy plaży na Westerplatte a nie na Stogach. (1)

      • 3 0

      • dotyczy jednej i drugiej

        bo plany rozwoju były w obu kierunkach.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane