• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • coś pięknego

    Bałtycki Port na miarę Gdańska, Polski i Europy. Bardzo się cieszę z tego artykułu.

    • 5 0

  • (1)

    A te terminale to będą pływające czy normalnie na usypanym piasku? Bo jakby co to poziom oceanów i mórz się podnosi a przecież taki port buduje się na dziesięciolecia.

    • 15 2

    • Nie trzeba będzie pogłębiać toru wodnego

      Jak wody się podniosą, to pirsy się nadbuduje. Żaden problem.

      • 1 0

  • (2)

    Proszę portal Trójmiasto o wprowadzenie komentarzy z możliwością identyfikacji piszącego.
    Wasz portal staje się siedliskiem trolli!

    • 1 6

    • Bzdury (1)

      Chcę być anonimowy, a moderator i tak ma moje ip

      • 1 0

      • twoje ma

        ale ruskiego "studenta" z fabryki trolli pod leningradem już nie

        • 0 1

  • węzły drogowe (2)

    Pilnie!!! rozbudujcie węzeł Wosia Budzysza i węzeł Trasa Sucharskiego z Obwodnicą Południową. Pilnie!!!

    • 11 3

    • (1)

      Co ty chcesz tam rozbudowywać?

      • 0 0

      • Korki są o 15tej

        Dramat

        • 0 0

  • kodziarstwo kontratakuje? (5)

    Wystarczy nie kraść!

    • 23 8

    • (1)

      Nalezy ci prowizja , za tak blyskoyliwy tekst. Dostaniesz jeden promil od zysku z dwoch wiez i dwa promila od zysku na nieujawnionym majtku Mateuszka klamliwego.

      • 0 3

      • kodziarstwo kontratakuje?

        A ile prowizji dostałeś od ryżego za ambergold?

        • 1 0

    • twoje skretynienie przekracza normy przyjęte nawet na Sreberku (2)

      • 3 5

      • kodziarstwo kontratakuje?

        Rozumiem że jesteś stałym bywalcem na sreberku?

        • 4 3

      • A co z VAT ?

        • 3 3

  • Ta władza już nie raz pokazała, że ma (2)

    A) wizję
    B) odwagę w realizacji
    C) niestety czasem chyba jeszcze kadra nie dociąga

    • 14 13

    • To nie jest ich wizja. Pokazywali plany z czasów PO

      • 3 4

    • to nie władza, ona nic nie da

      to inwestycja portu i ich partnerów

      • 4 3

  • Po co nam port ? (2)

    Przecież jest w Hamburgu

    • 9 26

    • (1)

      Kto ma ? W czyim, imieniu mowisz, potomku bosych antkow z kieleckiego.

      • 4 4

      • W pisim imieniu

        • 0 5

  • To już by całkiem zmarginalizowało znaczenie Gdyni w regionie (1)

    • 10 9

    • Gdynia już jest zmarginalizowana

      • 2 1

  • by uprzedzić tvPis (1)

    To wszystko mieściło się w planach i strategii rozwoju Portu. Gdańsk i nosiło mało efektowną nazwę portu zewnętrznego . Swirownia musi.polac to patriotycznym sosem stąd Narodowy albo Centralny w nazwie .

    • 12 4

    • Nazwa centralny przewijała się już za czasów PO.

      Poszukaj choćby na tym portalu. Chodzi o jego położenie.

      • 3 1

  • To jest jedna z najlepszych inwestycji (1)

    Jaka jest akurat w Polsce w planach. Jak to się uda, to będziemy mogli otwierać szampany.

    • 40 5

    • Nie JEST, tylko może być

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane