• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • Ta ekipa to chociaż wizje ma i realizuje programy (1)

    bo jak wrócą poprzednicy to jak mawiał klasyk pieniędzy nima i nie będzie na nic

    • 10 4

    • Wystarczy wybierać Polaków, żeby Polska się rozwijała. To chyba jasne.
      Nikt kto głosuje na volksdeutsch'ów nie oczekuje chyba, że oni będą rozwijać Polskę?

      • 3 2

  • TKM (2)

    Cały rozwinięty świat zachodni inwestuje w gospodarkę morską i wodną, a biało/czerwone orły dopiero teraz wpadają na taki pomysł ! Żałosne !

    • 5 4

    • (1)

      tęczowe sroki do tej pory nie wpadły

      • 5 0

      • do nagle oswieconych

        Port gdański rozwija się głąby systematycznie od wielu lat.

        • 0 3

  • tylko PiS może utrzymać to tempo naszego rozwoju (1)

    przyjdą tamci to znowu afery, rządzili każdy wie jak i na nic piniędzy nie było..

    • 14 8

    • uwaga

      Nigdy nie było tylu afer niż za Kato - bolszewików.

      • 3 2

  • OK, skoro państwo polskie zamierza przeznaczyć na ten projekt grube miliardy, to skąd w ogóle pomysł

    na budowę portu zewnętrznego w Gdyni finansowanego rzekomo przez sam Port i nie znanego jeszcze (bo nie istniejącego) inwestora zewnętrznego???
    Następne gruszki na wierzbie obiecywane przez gdyńskie władze i Port Gdynia?

    I jak ma się do tego unijna zasada walki z "nieuczciwą konkurencją" tak sprawnie uruchomiona przy okazji próby otwarcia portu lotniczego w Kosakowie?

    • 3 0

  • senat wolnego miasta (w niemczech) planuje i czeka w ONZ na akceptację

    a Polacy budują by oddać infrastrukturę i te piękne biurowce i apartamentowce

    • 1 2

  • Chwila.. czy ja umiem liczyć

    Towarzysz Gierek zbudował Port Pólnocny w 4.. słownie cztery lata...
    No może i coś tow. Gomułka tez przyczynił sie do zbudowania..
    Mamy juz 30 rok Wolnej Niezależnej Polski..pierwszy Etap ..to rok 2029...czyli jak dobrze liczę..
    30 + 10 = 40 lat.. No tempo wprost kosmiczne..
    Dla jasności DCT Gdańsk to inwestycja obcego kapitału.. zresztą spzredał to w diabły..
    BCT w gdyni podobnie..To co II RP zbudowała ??? A ..Czesław Nowek zbudował Terminal zbożowy.. i takie bunkry ..podobne do wojennych..miał być zysk..Bo Czesiu nie wiedział po co wymyslono kontenery..miał zboże do Rosji tranzytem spzredawać..git

    • 0 0

  • Dlaczego akurat ta firma???

    Zastanawiałem się dlaczego akurat ta firma dostała te zlecenie? Długo nie musiałem szukać odpowiedzi. Prezes absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i wszystko jasne z jakiego rozdzielnika zlecenie! Zresztą niepotrzebnie szukałem, mało domyślny ostatnio jestem :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane