• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk bardzo blisko trzeciego miejsca na Bałtyku

Wioletta Kakowska-Mehring
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton.

Stacja kolejowa na terenach po Siarkopolu, cotygodniowy serwis z owocami z Ameryki Południowej w Cargofruit - to najświeższe newsy z gdańskiego portu. A do tego rosnące przeładunki, czyli wzrost o 9 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku.



- 27,3 mln ton towarów - tyle przeszło przez nasze nabrzeża od początku roku. To 9 proc. więcej niż rok temu - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na konferencji podsumowującej pierwsze półrocze.
Udało się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

- Temu wynikowi niewątpliwie pomogły problemy z zanieczyszczoną rosyjską ropą przesyłaną rurociągiem "Przyjaźń". Należy jednak zauważyć, że Naftoport wykorzystał tę możliwość i bardzo sprawnie obsłużył wzmożony ruch drogą morską - dodał Łukasz Greinke.
Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy ro-ro - aż o 24,3 proc., a przy przeładunkach drewna aż o 41,4 proc. To kolejna grupa towarowa na dużym plusie.

- Wydawało nam się, że po ubiegłorocznych wzrostach w tej grupie towarowej spowodowanych przeładowywaniem tzw. wiatrołomów, w tym roku nastąpi spadek. Okazało się jednak, że teraz przeładowujemy drewno z Czech. To kolejna po samochodach duża grupa towarów, którą odprawiamy dla naszych południowych sąsiadów - powiedział Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję



Bardzo dobry rezultat Port Gdańsk osiągnął też w przeładunku drobnicy - to aż 11,3 mln ton, czyli o 4,2 proc. więcej niż rok temu. Ponad 10,3 mln ton tego wyniku to towary transportowane w kontenerach. Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Spadek przeładunków dotyczy produktów zbożowych.

- Trudno nam oceniać z jakiego powodu, być może większość zbóż pozostaje na rynku krajowym - dodał prezes Greinke.
Za to nie zabraknie egzotycznych owoców, głównie bananów.

- Dziś rano potwierdzono, że od 18 sierpnia będzie zawijał do naszego portu cotygodniowy serwis z Ameryki Południowej dla Cargofruit - powiedział dyrektor Kłos.


W Porcie Gdańsk nastąpił też wzrost liczby zawinięć statków handlowych. W ostatnim półroczu było ich 1489, czyli o 84 więcej niż rok temu. Do tego są to coraz większe jednostki.

- Dlatego inwestycje portowe dotyczące pogłębienia czy poszerzenia torów wodnych są tak ważne dla naszego portu - twierdzi Adam Kłos.

3,2 mld zł na kolej w trójmiejskich portach



- Dlatego dziś jesteśmy placem budowy. Pogłębiamy port wewnętrzny, modernizujemy nabrzeża, usprawniamy układ drogowy, w tym układ kolejowy - dodał prezes Greinke.
Władze portu prowadzą właśnie rozmowy z właścicielem Siarkopolu. Na terenach po tym zakładzie mogłaby powstać stacja kolejowa z nowoczesną infrastrukturą. Rozmowy na ten temat są bardzo zaawansowane.

Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Nie tylko za sprawą przebudowy istniejących już obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Dzięki tej inwestycji największy polski port może przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie.

- Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. To wynik naprawdę wytężonej pracy - mówi Łukasz Greinke.

Miejsca

Opinie (51) 2 zablokowane

  • Ulicę pokładową wyremontujcie jeszcze

    j.w.

    • 8 0

  • Primorsko (2)

    jest Bułgarii nad M. Czarnym nie nad Bałtykiem. Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk powinien to wiedzieć ale pewnie jest kolejnym Misiewiczem. Redaktor też mógłby się zorientować

    • 5 16

    • A odmieniać przez przypadki w szkole uczyli? Chodzi o Primorsk a nie Primorsko.

      • 10 1

    • Primorsk- Rosja, Primorsko - Bulgaria

      Sam sie naucz geografii, najpierw sprawdz zanim sie wypowiesz.

      • 10 0

  • Broendby - Lechia 2:2

    2 koła Lechii już na trasie, czas zacząć melanż!!!!

    • 2 3

  • Ludzie artykuł jest o Porcie Gdańskim,

    a nie "prowokacji" i włączenia w nią Gdyni. Wiemy czy się takie prowokacji gdańskie kończyły przed wojną ? Jesllil gim-baza nie zna historii radze się z nią zapoznać.

    Zamiast napisać coś sensownego i się cieszyć to jakieś wydumane głupoty tu czytam

    • 8 1

  • Czwarte miejsce w rozladonku pustych kontenerów

    • 5 2

  • Dlatego pomysł sprzedaży (1)

    terminala przeładunkowego DCT jest działaniem ma szkodę państwa. Tym bardziej ze idzie przez ten terminal 80% zaopatrzenia dla Kaliningradu

    • 4 1

    • Czy dlatego Panstwo go kupilo?

      ...

      • 2 0

  • Wzrost 41,4 %

    Przeładunku drewna Pytanie z kont pochodzą te ilości
    Martwię się że Szyszko i spółka rąbią lasy aż miło
    Bardzo dużo widać transportów na obwodnicy Kiedyś tak nie było

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane