• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym

VIK
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r. Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r.

Władze Portu Gdynia ogłosiły, że planują rozbudowę terminalu ro-ro. W tym celu trzeba wykonać tzw. zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro. A wszystko po to, aby można było przyjmować jednostki ro-ro o długości około 240 m. Pochwalono się też postępami prac przy budowie nowego terminalu promowego.



Planowany projekt ro-ro obejmuje m.in. prace pogłębiarskie z obecnych 7,6 m i 8 m do 10 m i 15,5 m głębokości, zalądowienie fragmentu Basenu VMapka o powierzchni do ok. 20 tys. m kw. pod działalność portową, rozbiórki i modernizacje ramp oraz stosowne przebudowy nabrzeży (Czeskie, Stanów Zjednoczonych), modernizację części nabrzeża Rumuńskiego, budowy i przebudowy infrastruktury sanitarnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, drogowej i kolejowej.

Gospodarka morska w Trójmieście



Zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro w Porcie Gdynia ma na celu dostosowanie ich do przyjmowania jednostek ro-ro o długości około 240 m, planowanych do wprowadzenia przez armatorów na Morze Bałtyckie w perspektywie najbliższych kilku lat. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy przepustowości Portu Gdynia, który należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
 
- Wykonawca przygotowuje już studium wykonalności, a projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Przewidujemy, że ze zmodernizowanych ramp operatorzy będą mogli korzystać już w drugim kwartale 2025 r.  Liczymy, że inwestycja ta sprowadzi do Portu Gdynia nowych armatorów i nowe połączenia - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie do Portu Gdynia na trasie Gdynia - Lubeka - Hanko parę razy w tygodniu zawija Transfennica, za to Finnlines Grimaldi Group pływający na trasie Gdynia - Hanko pojawia się trzy razy w tygodniu.
  • Nowy terminal umożliwi przyjmowanie promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu.
  • Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście, jak i zejście na statek pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi.
  • Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Rozbudowa ro-ro to na razie plany, za to na budowie terminalu promowego trwa praca. Rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin, bez przerwy, trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m sześc. betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.

W działaniach tych uczestniczyło łącznie około 50 pracowników, pracujących na trzy zmiany. Następnie położony beton został poddany wyrównaniu, czym zakończono realizację konstrukcji estakady najazdowej. Przed ekipą generalnego wykonawcy terminalu - Korporacji Budowlanej Doraco - roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.

Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal zlokalizowany będzie blisko centrum miastaMapka.

Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne ZMPG. Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
VIK

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • (2)

    Zastanawia mnie co to znaczy władza? Cofamy się w rozwoju?

    • 15 3

    • Władza to stan umysłu

      • 5 0

    • powiedzieć "zarząd", "zarządca"...

      niesie zupełnie inną zawartość emocjonalną.
      I w tym jest problem...

      • 7 0

  • port (4)

    ,,Zachwycajmy" się wspaniałymi planami rozbudowy portu i zwiększenia ruchu ciężkich aut. Już dziś można być pewnym że po uruchomieniu terminalu promowego, ul. Janka Wiśniewskiego będzie zatkana. STENA chwali się tysiącami ciężarówek i aut osobowych przewożonych co roku przez ich promy. I te tysiące które dotychczas zjeżdżały na bazę promową prosto z Estakady pojawią się na Wiśniewskiego. Już dzisiaj wystarczy, że do portu przypłynie duży masowiec z ziarnem i jest efekt w postaci utrudnień i bałaganu spowodowanego przez napływ ciężarówek. To że Port i Stena pilnują swego biznesu to można zrozumieć, ale że władze miasta godzą się na wszystko to już kpina.

    • 30 8

    • To nie wina

      To nie wina portu a infrastruktury drogowej która nie interesuje się pan Szczurek.Zabiedbał nasz największy skarb i przyszłość dla dzieci.Zamniast budować drogi i remontować połączenia kolejowe z portem to zajął się budowa nieczynnego lotniska za 800mln pln.To jest tragedia.

      • 10 3

    • Żadna władza nie myśli o następnych pokoleniach a o następnych wyborach. (1)

      • 13 1

      • największa patologia władzy nawet o tym nie myśli

        a jedynie żeruje.

        • 8 2

    • "że władze miasta godzą się na wszystko to już kpina"

      Podstawowym celem zarządu miasta powinno być zapewnienie dochodów miastu a pośrednio, równiez jego mieszkańcom. Bo to jeden wózek. Więc nie tylko podmioty powinny swoich biznesów pilnować.
      Masto raczej jednak nie szuka synergii a istnieją wręcz przesłanki, że jest wręcz przeciwnie. Tak również można odbierać zamknięcie dla ruchu ciężarowego Jana z Kolna i Portowej.

      • 8 1

  • A drogi gdzie ?

    Wszystko fajnie a te wszystkie tiry pojadą Polską i Wiśniewskiego ?
    Przecież to wszystko się zablokuje

    • 50 4

  • a wogóle

    jak teraz samochodami jeździć po naszym pięknym mieście,chociaż cieszy konkurencja z portem

    • 5 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane