• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia chce kupić wszystkie tereny zajmowane przez Stocznię Wojenną

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia chce zabezpieczyć tereny potrzebne jako zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną i portową.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Port Gdynia jest zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach PGZ Stoczni Wojennej, a nie tylko działek wystawionych na sprzedaż w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Jest już nawet pomysł na zagospodarowanie tych terenów. A ma to związek z morską energetyka wiatrową. A co ze Stocznią? Mogłaby "wzmocnić" współpracę z Nautą.



Kilka dni temu PGZ Stocznia Wojenna ogłosiła, że chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Gospodarka morska w Trójmieście



Prawo pierwokupu działek na terenie PGZ Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Port ma jednak szerszą ofertę dla PGZ Stoczni Wojennej i chce kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. Taką ofertę zgłosi w najbliższym czasie. Obszar ten ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia już dawno ogłaszał, że jest zainteresowany udziałem w tych projektach.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, który dotyczy budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, ZMPG już przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Nowe tereny jeszcze zwiększyłyby te możliwości.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia.

A co dalej z PGZ Stocznią Wojenną? Ta będzie się musiała ustosunkować do tej oferty. Być może rozwiązaniem byłoby połączenie sił ze Stocznią Remontową Nauta, o którym mówi się od dawna i przeniesienie na jej tereny.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    SZOK

    szkoda przemysłu stoczniowego... gdyby go warszafka nie podnosiła z kolan" swoimi fajchofcami to pewnie by przynosił zyski ale jest jak jest.....
    Z dwojga złego wolę polski port niż deweloperkę.....

    • 39 1

  • Opinia wyróżniona

    Osobiście, 20 lat temu proponowałem połączenie obu stoczni: Nauty i Marynarki Wojennej... (1)

    Środowisko stoczniowe mało mnie za to nie zabiło! Ale to ma być to słynna odbudowa przemysłu stoczniowego?! To się nazywa zaorywanie i przejadanie majątku na podtrzymywanie przy życiu Stoczni Marynarki Wojennej..

    • 32 4

    • słusznie,

      zaorac SW.
      masz rację. trzeba było.

      • 8 2

  • Brawo (1)

    Zaorac ta stocznie bo tylko generuja koszty

    • 16 6

    • SW

      sw to ma plany. tylko zaorac i 10 pięter postawić

      • 3 1

  • ..plusy dodatnie plusy ujemne, dodatnie port polski, plusy ujemne port wojskowy demilitaryzacja, Polska się rozbraja .. i pomyśleć że w biednej międzywojennej Polsce mieliśmy 100 okrętów wojskowych a w dobrobycie wojsko srebra rodowe (dobrze chociaż że polski rodakom) sprzedaje

    • 3 3

  • (2)

    Dla mojej mamy mają być dwa mieszkania w promocyjnej cenie po 1000 pln za metr....

    • 19 20

    • Chyba jak platforma dojdzie do władzy (1)

      To po wałku załatwiamy...

      • 14 13

      • Jarosław

        a nie, Zbigniew, tzn. Marian nie pozwoli

        • 3 1

  • Gdy Port pozbędzie się gotówki to skąd ją weźmie na te inwestycje pod farmy wiatrowe? (1)

    Sprzeda swoje tereny?

    • 9 2

    • Off

      Ale wtedy to już nie będzie zmartwienie pisiaków - szkoda portu tylko.

      • 2 1

  • MOST (4)

    To świetny pomysł. A nad jednym z basenów portowych przerzucić most z dojazdem od Pl. Kaszubskiego do Oksywia i będą rozładowane korki. Może San Francisco to może i Gdynia. Byłby to powrót do starej drogi dojazdowej ze śródmieścia na północ Gdyni.

    • 83 11

    • (1)

      Tunel tylko

      • 6 1

      • Kolejkę

        Proponuję kolejkę linową ......

        • 4 1

    • (1)

      Mostu zbudować nie da rady. Ale prom pieszo rowerowy? To byłby fajny pomysł! I możliwy wówczas do zrealizowania!

      • 6 13

      • Nie da się

        Wszystko się da. Trzeba "tylko" $

        • 15 1

  • Deweloperka

    Deweloperka do Sokółki. Tylko zrobić drogi

    • 2 0

  • Śmiechu warte po co im więcej terenu skoro w obecnej sytuacji nie majà ludzi do pracy za .pobraniem kontenerów czeka się niraz (1)

    • 7 6

    • Niestety

      Tak się nadajesz do prowadzenia biznesu, jak wół do karety.

      • 4 3

  • Tereny dla portu

    Już dawno teren tej upadłej stoczni powinien być przekazany (a nie sprzedany) portowi, podobnie jak ten pseudo-wojskowy teren pomiędzy tą stocznią i terminalem kontenerowym BCT.

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane