• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.
  • Tereny które chce pozyskać Port Gdynia.
  • Zasięg Portu Gdynia.
  • Obszar Portu Gdynia po powstaniu tzw. portu zewnętrznego.

Port Gdynia zanim "wyjdzie w morze" najpierw chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. Tereny po stoczni Nauta, po Stoczni Marynarki Wojennej i Vistalu oraz centrum logistyczne. Na ten cel zarząd portu chce przeznaczyć 220 mln zł.



Port Gdynia jest tak bardzo wrośnięty w miasto, że coraz trudniej o tereny inwestycyjne. Dlatego władze portu korzystają z każdej okazji do powiększenia swoich granic. W najbliższym czasie do pozyskania są tereny po Stoczni Remontowej Nauta. Ta kilka lat temu przeniosła się do obiektów po Stoczni Gdynia i do tego rozwija Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Na działkę przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni w Gdyni Nauta po raz kolejny szuka nabywcy. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia. Port bowiem ma prawo pierwokupu i swoje plany w stosunku do tej nieruchomości.

Czytaj też: Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

- Dla nas atrakcyjny jest każdy kawałek terenu w sąsiedztwie. Jeżeli my nie kupimy tej działki, to kupi ją jakiś deweloper pod apartamentowce. A takie sąsiedztwo będzie dla nas trudne. Obok prowadzona jest działalność portowa, która potrafi być uciążliwa. Gdyby teren trafił do nas, to umielibyśmy zadbać o stworzenie bariery między portem, a częścią mieszkalno-usługową - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Według planów na ten teren można np. przenieść działalność administracyjną spółek operujących w porcie.

- Pomysłów jest kilka, m.in. SAR poszukuje działki aby postawić nowy obiekt, gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - dodaje Adam Meller.
W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił już część terenu od Nauty. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Ostatnio ZMPG za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Kolejną sprawą są tereny pod działalność magazynowo-logistyczną. Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni w sąsiedztwie Kosakowa w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

Ostatnią fazą ekspansji terytorialnej Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego, czyli "na wodzie". Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie tam terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Rozważane jest też powstanie tam nowego nabrzeża dla wycieczkowców. Jednak to zależy od rozmów z konkretnymi inwestorami, ponieważ ta inwestycja ma być realizowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie analizy środowiskowej tej inwestycji i wykonanie koncepcji - mówi prezes Meller. - Jeszcze za wcześnie mówić o konkretach, na razie prowadzimy rozmowy. Zainteresowanie jest. Trzech partnerów wydaje się bardzo poważnych.

Miejsca

Opinie (103)

  • no doprawdy ale mi działalność 'portowa' - obsługa biurowa,,, (1)

    no bez przesady

    • 13 15

    • Obsługa biurowa

      Logistyka, biura firm kooperujących, zaopatrzenie statków i tak dalej. Wszystko w jednym miejscu, skomunikowane z miastem.

      • 2 0

  • "portal" trojmiasto.pl upada na naszych oczach :((((((((( (4)

    Przyjdzie ktoś na wasze miejsce, czy gdanska opcja ( oby niemiec kupił ) wchodzi w gre ?

    • 21 24

    • (2)

      To niedzielny kac czy jakiś inny głębszy problem?

      • 14 5

      • dobrze napisał, ten portal daje i ciągnie partii rządzącej (1)

        dno jakich mało

        • 1 9

        • Węszysz spisek? Wszyscy dookoła Ciebie spiskują,musisz być czujny.

          • 4 1

    • Trollu o co ci chodzi?

      • 12 6

  • Nie "zgapiamy" przyjaciele...

    • 1 0

  • (5)

    zagospodarowałbym tereny portu wojennego, tę parę pływajacych trupów zajmuje tyle cennego miejsca ...

    • 49 11

    • fachowiec

      ...się odezwał..

      • 0 1

    • (3)

      Port Gdynia przespał swoje szanse i teraz można jedynie snuć świetliste wizje-tak wygląda rzeczywistość a jak wiadomo rzeczywistości zmienić się nie da. I od razu uprzedzam-nie mieszajmy w to polityki i sympatii/antypatii partyjnych - wszyscy po kolei równo dali ciała.
      Fantazje i mrzonki na temat "wychodzenia z portem w morze", są tak samo abstrakcyjne, jak np. te, że już niebawem, dzięki kosmodromowi na Babich Dołach, gdyńscy urzędnicy z UM skolonizują Marsa i będziemy tam budować porty, lotniska i osiedla apartamentowców, ewentualnie latać tam na tanie wczasy (zamiast do Egiptu).
      Dopiero było pitolenie o obrotnicy, o połączeniu BCT i GCT-czyli teraz to już nieważne, bo wyjdziemy z portem w morze i tam już bez przeszkód będą zawijać największe kontenerowce świata (a gdański DCT puścimy z torbami).

      • 16 4

      • ach sąsiędzi i ten wasz wieczny kompleks :) (1)

        • 5 3

        • Kompleks czego

          Gdańszczanie powinni być wdzięczny, że taka miernota niedasie rządzi Gdynią. Gwarantowane zero konkurencji w czymkolwiek.

          • 2 1

      • Prawda jest taka ze szczur od wielu lat blokuje rozwoj portu. Podac ile razy nie wydal zgody na zakup terenu ?

        • 16 4

  • Tak dla przypomnienia to

    w latach 30-stych Hitler takze nawolywal swoj narod aby walczyc o przestrzeń do rozwoju. Bo jak twierdzil Niemcy w tamtym (miedzywojennym) ksztalcie geograficznym dusily sie. Teraz maja jeszcze mniejszy ksztalt a mimo to bez wojny wzniosly sie ponad Europejski przecietny poziom. Czyli nie wielkosc a skutecznosc dzialania daje maksymalny efekt planowania.

    • 3 0

  • W końcu Gdynia się obudziła bardziej nowy prezes jest myślącym człowiekiem bo dotychczasowy zarząd mial myślenie rozwojowe ze najpierw niech przyjdzie klient a wtedy tobie zbudujemy magazyn a teraz trzeba pod klientów budować nabrzeża magazyny drogi całą infrastrukturę.Za późno o te 10 lat ale cos może ugrają bo słabo z inwestorami co by wybudowali terminal od podstaw i go wyposażyli.Bo koszt to mniej więcej 450 milionów euro.

    • 6 3

  • Zamiast przygotować najnowsze technologie logistyczne, (1)

    aby konkurować z Hamburgiem czy Sant Petersburgiem i jak najszybciej "wyjść w morze" to prezes Meller mimo ciekawych i mądrych zapowiedzi chce iść śladami skompromitowanego b. prezesa Janusza, któremu zależało tylko aby się nie narazić PO.
    Jedynie co robił to przejmował tereny i wynajmował krótkoterminowo a więc stawiano baraki i podnoszono cenę. Takim systemem Portu Gdynia, aby konkurencyjny nie rozbudujemy?
    Dlaczego za czasu nowego prezesa Port np. przy nabrzeżu gdzie był mechcniczno-montażowy Nauty nie powstają rewitalizowany kompleksu mechaniczny związany małymi jednostkami morskimi, Skoro został przyjęty dobry plan rozwojowy poprzez rozbudowę to dlaczego mamy go zmieniać? Zapewnić w ramach tego programu tylko taki dobry mechanizm, aby koneser z inicjatywy fachowo-rodzinno-biznesu miał tam pole do popisu. Takie unikatowe koncepty współtworzą nowoczesną gospodarkę i skupiają wokół tych miejsc ludzi kreatywnych, ambitnych i szalonych, wychodzących poza schematy, a wiem bo w Gdyni takich mamy jak choćby twórca ciekawych płetw, batyskafów,... zarówno w dziedzinach morskich, jak i w życiu.
    Także zniszczono Gospodarkę Rybołówstwa Dalekomorskiego i nic nie pozostawiono - nawet nie rozbudowano części Oceanarium liczą chyba, że takowe powstanie w Gdańsku ? Zamiast przekazywać prawdę dzieciom i młodzieży, bo z czasem będzie także jak z historią żydów w Polsce i wiele hałasu ?
    Zamiast zrobić coś z misją z zamiarem wyciągnięcia z rzetelnych informacji polskiej gospodarki i kultury, tradycji czegoś co dla innych może być odkryciem, a dla nas jest największą wartością. Najstarsza cześć Nauty i Nabrzeża Rybnego(Dalmoru) jest do tego świetnym pretekstem.
    To znowu robimy szum medialny, aby w Gdyni nic nie było. A społeczeństwo zdezorientowane będzie narzekało i ulegało stwierdzeniom, że Polacy tylko potrafią się kłócić i rozrabiać, a poważnych projektów nie należy nam powierzać. Bo czyż angielski premier nie mówił "dać Polsce Śląsk, to jak małpie brzytew.."?

    • 8 3

    • W jakim języku to jest napisane?

      • 1 0

  • Drogi (2)

    Dla portu konieczna jest budowa jest konieczna budowa nowej obwodnicy 7 jest zakorkowana a obwodnica wystarczy opady śniegu i stoi. Gdansk ma kolej o obwodnicę południową. A Gdynia bez tej inwestycji zostanie bez szans na rozwój.

    • 13 0

    • dlatego robi się 201

      Gdynia będzie miała "własną" linie kolejową.
      Możliwości trasy na Tczew są na wyczerpaniu a przez Trójmiasto przejazd ciężkich składów jest utudniony (Forum, PKM).

      • 4 0

    • może zamiast dróg i torów przeładowywać na barki i wieżć do Gdaska? :-)

      Ale żarty na bok, a Political Fiction na czoło. Gdyby się tym portem zajął ktoś z forsą i wizją (a nie z partią i telewizją) to wykorzystał by unikalną w skali Europy bliskość Portu Gdynia do nieumoczonego w przewozy pasażerskie lotniska Kossakowo, z dwoma pasami startowymi. Przeładunki intermodalne, ze statków na samoloty i odwrotnie mogły by być wyjątkiem na skalę kontynentalną. Ale Szczur kombinował zrobić z Kossakowa kopalnię eurodotacji, czyli wyłudzalnię, oraz konkurencję pasażerską dla Rębiechowa. A w porcie pozwala stawiać wysokie bloki w miejsce nabrzeży i ich zaplecza. Niedługo jedynym sensem portu będzie bycie zawalidrogą, uniemożliwiającą dojazd do pólnocnych dzielnic Gdyni.

      Głupol. Po prostu prostak.

      • 3 0

  • (1)

    Malo terenow? A w dalmorze buduja osiedle zamiast portu!

    • 15 3

    • zasypią akwatorium i postawią biedronki, oszołomy i lidle, otaz kuuupę bloczysk

      • 4 0

  • Obszar Portu Gdańsk po powstaniu tzw. portu zewnętrznego fotka nr.4

    gdańś kupuje gdynie?? chyba poniosło osobę która to pisała

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane