• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.

Miejsca

Opinie (84) 7 zablokowanych

  • planować, działać, budować (7)

    póki ta opcja rządzi w Polsce, przez lata pełowcy marginalizowali w województwie wszystko poza Bolkowem

    • 59 74

    • PiS buduje.

      PO rujnuje.

      • 0 1

    • Minusują bolkowcy jak widać! (5)

      Słońce Peru inwestował we współpracy z prezydentem Gdańska w miasto, nic po za nim już nie widział...

      • 17 22

      • (4)

        Kto nie ma rybiej pamięci ten pamięta.

        • 2 16

        • (3)

          Mówi prawdę,cala kasa szla do Gdanska,Gdynie pomijano szerokim łukiem.Pokaz mi chociaż jedna inwestycję w Gdyni dotowana przez rząd PO.

          • 18 25

          • Tak, prosimy o jeszcze. (1)

            • 4 3

            • Chcecie jeszcze jeden bursztynowy stadion ?

              • 1 0

          • martwa cisza jest odpowiedzią na twoje pytanie .....

            • 12 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

    Zgadzam się . Jeśli kiedyś to powstanie to Gdynia będzie portowym brzydki miastem . Masakra ! (1)

    • 2 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

      Nigdy innym nie było

      W odróznieniu od obecnych czasów, było również zasobne, zadbane i swobodne.

      • 4 0

  • Droga Czerwona (1)

    Uwielbiam Narzekactwo uprawiane na morgi A najbardziej narzekactwo dla narzekactwa. Przecież jest ustawa która weszła w życie że Droga Czerwona będzie budowana ze środków centralnych. Co więcej w ustawie są zapisanane kwoty na jej budowę rok do roku. Takiej sytuacji nie ma w żadnej inwestycji na Pomorzu. Jestem za nap...alaniem ale w tym przypadku to lipa

    • 5 0

    • droga czerwona ciekawe kiedy?

      • 2 0

  • Inwestycja spóźniona jakieś 20 lat

    Gdynia przespała rozwój portu . Teraz to może sobie budować pirs nawet do Wejherowa ;)

    • 6 2

  • Obok elektrowni na LNG niech znajdzie się miejsce na kilka turbin wiatrowych mocy rzedu 10MW jak w Rotterdamie

    To będzie prawdziwa samowystarczalność

    • 3 1

  • Deja vu...

    A to nie przypadkiem ta sama kancelaria prawna która doradzała przy lotnisku w Gdyni? No to powodzenia. ..

    • 7 2

  • Nie ma sensu konkurowanie Gdyni z Gdanskiem (8)

    Ale jeżeli ktoś chce za prv kase dobudowywac to jego sprawa...

    • 34 31

    • w emiratach arabskich czy w chinach jest terminal na terminalu i nikt nie płacze tylko robią kasę (3)

      • 24 8

      • (1)

        Bo w emiratach nic nie wytwarzają wszystko sprowadzają a pieniędzy mają do oporu. W Chinach z kolei muszą wyeksportować na cały świat cały badziew który produkują

        • 8 2

        • a czy u nas coś sie wytwarza?

          oprócz metanu w plastikowych fotelach...

          • 1 1

      • Jak Jarozbaw przyłączy Emiraty do macierzy, to i u nas tak będzie. Cierpliwości.

        • 14 6

    • Taa, a najlepiej niech Gdynia poprosi o przyłączenie do Gdańska (1)

      Bo po co robić konkurencję...

      • 11 9

      • Watpie by Gdansk sie zgodzil na przyłaczenie tak niedoinwestowanego miasta

        • 7 7

    • a kto mówi o konkurencji?

      Tylko Gdańsk - pies ogrodnika...

      • 8 8

    • Eksport i import przez Trójmiejskie porty będzie rósł i rósł. Pamiętajmy, że to jest inwestycja strategiczna a takie planuje i buduje nawet z 30 letnim wyprzedzeniem a nie "na teraz" bo taka potrzeba.

      • 19 2

  • (4)

    Port w Gdyni szczególnie ten zewnętrzny nie ma żadnej racji ekonomicznego bytu.

    • 27 33

    • andrusza (1)

      Gość ma rację, czy w ogóle jest sens rozbudowywać port, kiedy Gdańsk to również robi? i czy w ogóle ktokolwiek koordynuje plany rozwoju portów W Gdynia i Gdańska?

      • 1 4

      • sens jest

        koordynacji nie ma...

        • 3 0

    • szczególnie że nasze przeładunki to jakieś 20-30% Hamburga

      A nie jest to jedyny niemiecki port...
      Nie widzisz, ze jest z czego uszczknąć?

      • 11 3

    • stopniowa port bedzie budowany dalej na zatoce

      • 6 5

  • Dramat, stanowcze NIE! (2)

    No to będziemy mieli drugi Hamburg. Ciekawe kto bedzie chciał mieszkać przy takim porcie...Te plany całkowicie marginalizują potrzeby rozwojowe miasta (miedzytorze) i jakość życia mieszkańców. Teraz leżąc na plaży w śródmieściu, zamiast zielonego oksywia, będzie można sobie podziwiać betonowe pirsy portowe przez połowę zatoki... na pewno to pomoże Gdynii w rozwoju turystyki.

    • 6 34

    • Rozwój Gdyni

      Gdynia to nie jest miasto turystyczne. Powstało bo Port się rozwijał i ci co go budowali, stawali się gdynianami. Co roku z portu wpływa do kasy Szczurka Gdyni 14 mln PLN z samego podatku od nieruchomości! Leżenie na plaży czy kasa na przedszkola, drogi itp?

      • 11 0

    • a Gdynia powstała dla turystyki?

      Nie pomyliłeś z Karwią czy Sopotem?

      • 13 0

  • Via Maris tez pis mial bududowac i cisza..

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane