- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (129 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (92 opinie)
- 4 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (13 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Projekty za 140 mln euro w gdańskim porcie
Gdański port szykuje się na milionowe inwestycje. Do 2020 roku zostanie zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz sieć drogowa i kolejowa w Porcie Zewnętrznym. Umowy zawarto pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Komisją Europejską i dotyczą dotacji z programu CEF Łącząc Europę. Ich łączna wartość wyniesie ponad 140 mln euro, przy dofinansowaniu UE na poziomie 118,7 mln euro.
Największym projektem zarówno pod względem wykonawczym, jak i kosztowym, będzie modernizacja toru wodnego wraz z rozbudową nabrzeży. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia (etap I) to ponad 110 mln euro, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne.
Przedsięwzięcie ma poprawić parametry techniczne toru, zwiększyć jego szerokość do 90 metrów i głębokość do 12 metrów na odcinku od główek falochronów wejściowych do Nabrzeża Chemików oraz szerokość do 75 metrów i głębokość do 10,8 metrów przy Nabrzeżu Przemysłowym .
Poprawione zostaną także parametry funkcjonujących obecnie w Porcie Wewnętrznym obrotnic portowych, w tym obrotnicy tuż u wejścia do kanału portowego zlokalizowanej nieopodal wolnego obszaru celnego. W tym przypadku zostanie ona powiększona ze 170 metrów do 180 metrów. Parametry drugiej z obrotnic, w rejonie Basenu Górniczego powiększone zostaną z aktualnych 180 metrów do 200 metrów. Poprawione zostaną także parametry największej z obrotnic w tej części portu - obrotnicy w okolicach Wyspy Ostrów z 300 metrów do 315 metrów.
Dalsza część prac związana będzie już bezpośrednio z poprawą stanu nabrzeży zlokalizowanych wzdłuż toru wodnego, osiągnięciem większej głębokości bezpośrednio przy ściance nabrzeży wraz ze zmianą charakteru niektórych z nich, w tym nabrzeży skarpowych w postojowe czy przeładunkowe.
Kolejne zadanie przewidziane w ramach projektu obejmować będzie kompleksową rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego i sąsiadującego z nim Nabrzeża Ziółkowskiego na odcinku, przy którym do 2015 roku funkcjonowała Baza Promowa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W obu przypadkach zmieniona zostanie konstrukcja nabrzeża. Poprawione zostaną parametry techniczne obu obiektów dając możliwość obsługi statków o zanurzeniu do 10,6 metrów z obecnych 9,7 m przy Nabrzeżu Oliwskim oraz z obecnych 6,6 do 9,4 m przy Nabrzeżu Ziółkowskiego. Na dalszym etapie prac uwzględniono również rozbudowę Nabrzeża Zbożowego , które na chwilę obecną ma charakter obudowy brzegu kanału portowego. Po rozbudowie nabrzeże będzie pełniło funkcję obudowy brzegu kanału portowego z możliwością cumowania i obsługi małych jednostek pływających przy wydzielonej przystani niskiej. Podobny zakres prac dotyczyć będzie Nabrzeża Wisłoujście znajdującego się po przeciwległej stronie toru wodnego.
Największe zmiany dotyczyć będą Nabrzeża Dworzec Drzewny . Finalnie, po przeprowadzonych pracach inwestycyjnych nabrzeże przystosowane będzie do obsługi statków o zanurzeniu do 10,3 m dla statków 30 tys. DWT i 10,6 m dla niepełnoładownych statków 100 tys. DWT. Docelowo Dworzec Drzewny zostanie przywrócony po latach do eksploatacji i dedykowany obsłudze tzw. uniwersalnej, tj. przeładunkom wszelkiego rodzaju towarów obsługiwanych w Porcie Wewnętrznym.
Miejsca
Opinie (12) 2 zablokowane
-
2016-11-24 12:34
Brawo Gdynia! (1)
Aż miło patrzeć jak dynamicznie rozwija się nasze miasto.
Tu chce się żyć.- 10 12
-
2016-11-24 13:49
Każdy pretekst jest dobry, żeby się Gdyni czepić, nie? To jakaś forma choroby? A coś innego w życiu robisz (poza trolowaniem)?
Ciesz się sukcesem Gdańska i daj sobie spokój z Gdynią.- 8 5
-
2016-11-24 13:47
...
...ano bravo bravo ;)
- 9 1
-
2016-11-24 13:53
Dobra zmiana aby tak dalej (1)
- 6 13
-
2016-11-24 17:02
W sam raz
To finansowanie przeprowadzil poprzedni
Zarzad- 7 1
-
2016-11-24 13:56
W Gdyni stagnacja. Obrotnicę planują od którego? 2007? (1)
A miasto nie jest w stanie niczego wylobbować. Ani jak PO, ani jak PiS rządzi.
- 16 1
-
2016-11-24 14:19
Bo to teraz wina
KOD'u, to przez nich stagnacja w Gdyni.
- 4 1
-
2016-11-25 13:13
Brawo!!! (3)
Pięknie rozwija się Port w Gdańsku.
Niestety w niedługim czasie zostaną wyrzucone pieniądze podatników i z UE na budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Ta inwestycja nie będzie opłacalna. Port w Elblągu nie ma szans konkurować z Gdańskiem.
Co to tam za stateczki będą wpływać, jak do Gdańska przypływają z Chin największe (pow 300 m) kontenerowce na świecie!!- 4 4
-
2016-11-26 10:50
er
Port w Elblągu ma obsługiwać statki do 400 m długości kanał ma być jak kanał panamski to jest oczko w głowie Prezesa
- 0 0
-
2016-11-27 17:18
Przekop
Decydenci powinni jeszcze raz wykonać biznes plan dla tego przedsięwzięcia.
Lepiej udoskonalić drogi transportu drogowego i kolejowego z Elbląga do Gdańska. Wydanie kilkuset milionów na przepływ statków o pojemności ok. 2000ton to bezsens.- 0 0
-
2019-01-11 21:10
Przekop....
Obiecanki Prezia będą nas kosztowały ok.1 mld zł.Elita będzie miała w sezonie letnim darmowy dostęp swoimi pływadłami do Mariny Elbląg.
- 0 0
-
2017-01-11 09:08
zorientowany
Gdyby nie WSI i mafia z pruszkowa to HYDROBUDOWA GDANSK miałaby pracę.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.