• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekty za 140 mln euro w gdańskim porcie

erka
24 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port w Gdańsku pozyskał od UE rekordową sumę dotacji na inwestycje. Za kwotę ok. 140 mln euro zostanie zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz sieć drogowa i kolejowa w Porcie Zewnętrznym. Port w Gdańsku pozyskał od UE rekordową sumę dotacji na inwestycje. Za kwotę ok. 140 mln euro zostanie zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz sieć drogowa i kolejowa w Porcie Zewnętrznym.

Gdański port szykuje się na milionowe inwestycje. Do 2020 roku zostanie zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz sieć drogowa i kolejowa w Porcie Zewnętrznym. Umowy zawarto pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Komisją Europejską i dotyczą dotacji z programu CEF Łącząc Europę. Ich łączna wartość wyniesie ponad 140 mln euro, przy dofinansowaniu UE na poziomie 118,7 mln euro.


Największym projektem będzie modernizacja toru wodnego wraz z rozbudową nabrzeży. 

Największym projektem będzie modernizacja toru wodnego wraz z rozbudową nabrzeży.

Największym projektem zarówno pod względem wykonawczym, jak i kosztowym, będzie modernizacja toru wodnego wraz z rozbudową nabrzeży. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia (etap I) to ponad 110 mln euro, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne.

Przedsięwzięcie ma poprawić parametry techniczne toru, zwiększyć jego szerokość do 90 metrów i głębokość do 12 metrów na odcinku od główek falochronów wejściowych do Nabrzeża Chemików zobacz na mapie Gdańska oraz szerokość do 75 metrów i głębokość do 10,8 metrów przy Nabrzeżu Przemysłowym zobacz na mapie Gdańska.

Poprawione zostaną także parametry funkcjonujących obecnie w Porcie Wewnętrznym obrotnic portowych, w tym obrotnicy tuż u wejścia do kanału portowego zlokalizowanej nieopodal wolnego obszaru celnego. W tym przypadku zostanie ona powiększona ze 170 metrów do 180 metrów. Parametry drugiej z obrotnic, w rejonie Basenu Górniczego zobacz na mapie Gdańska powiększone zostaną z aktualnych 180 metrów do 200 metrów. Poprawione zostaną także parametry największej z obrotnic w tej części portu - obrotnicy w okolicach Wyspy Ostrów zobacz na mapie Gdańska z 300 metrów do 315 metrów.

Dalsza część prac związana będzie już bezpośrednio z poprawą stanu nabrzeży zlokalizowanych wzdłuż toru wodnego, osiągnięciem większej głębokości bezpośrednio przy ściance nabrzeży wraz ze zmianą charakteru niektórych z nich, w tym nabrzeży skarpowych w postojowe czy przeładunkowe.

Kolejne zadanie przewidziane w ramach projektu obejmować będzie kompleksową rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska i sąsiadującego z nim Nabrzeża Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska na odcinku, przy którym do 2015 roku funkcjonowała Baza Promowa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W obu przypadkach zmieniona zostanie konstrukcja nabrzeża. Poprawione zostaną parametry techniczne obu obiektów dając możliwość obsługi statków o zanurzeniu do 10,6 metrów z obecnych 9,7 m przy Nabrzeżu Oliwskim oraz z obecnych 6,6 do 9,4 m przy Nabrzeżu Ziółkowskiego. Na dalszym etapie prac uwzględniono również rozbudowę Nabrzeża Zbożowego zobacz na mapie Gdańska, które na chwilę obecną ma charakter obudowy brzegu kanału portowego. Po rozbudowie nabrzeże będzie pełniło funkcję obudowy brzegu kanału portowego z możliwością cumowania i obsługi małych jednostek pływających przy wydzielonej przystani niskiej. Podobny zakres prac dotyczyć będzie Nabrzeża Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska znajdującego się po przeciwległej stronie toru wodnego.
Rozwój potencjału eksploatacyjnego portu. Rozwój potencjału eksploatacyjnego portu.

Największe zmiany dotyczyć będą Nabrzeża Dworzec Drzewny zobacz na mapie Gdańska. Finalnie, po przeprowadzonych pracach inwestycyjnych nabrzeże przystosowane będzie do obsługi statków o zanurzeniu do 10,3 m dla statków 30 tys. DWT i 10,6 m dla niepełnoładownych statków 100 tys. DWT. Docelowo Dworzec Drzewny zostanie przywrócony po latach do eksploatacji i dedykowany obsłudze tzw. uniwersalnej, tj. przeładunkom wszelkiego rodzaju towarów obsługiwanych w Porcie Wewnętrznym.
erka

Miejsca

Opinie (12) 2 zablokowane

  • Brawo Gdynia! (1)

    Aż miło patrzeć jak dynamicznie rozwija się nasze miasto.
    Tu chce się żyć.

    • 10 12

    • Każdy pretekst jest dobry, żeby się Gdyni czepić, nie? To jakaś forma choroby? A coś innego w życiu robisz (poza trolowaniem)?

      Ciesz się sukcesem Gdańska i daj sobie spokój z Gdynią.

      • 8 5

  • ...

    ...ano bravo bravo ;)

    • 9 1

  • Dobra zmiana aby tak dalej (1)

    • 6 13

    • W sam raz

      To finansowanie przeprowadzil poprzedni
      Zarzad

      • 7 1

  • W Gdyni stagnacja. Obrotnicę planują od którego? 2007? (1)

    A miasto nie jest w stanie niczego wylobbować. Ani jak PO, ani jak PiS rządzi.

    • 16 1

    • Bo to teraz wina

      KOD'u, to przez nich stagnacja w Gdyni.

      • 4 1

  • Brawo!!! (3)

    Pięknie rozwija się Port w Gdańsku.
    Niestety w niedługim czasie zostaną wyrzucone pieniądze podatników i z UE na budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Ta inwestycja nie będzie opłacalna. Port w Elblągu nie ma szans konkurować z Gdańskiem.
    Co to tam za stateczki będą wpływać, jak do Gdańska przypływają z Chin największe (pow 300 m) kontenerowce na świecie!!

    • 4 4

    • er

      Port w Elblągu ma obsługiwać statki do 400 m długości kanał ma być jak kanał panamski to jest oczko w głowie Prezesa

      • 0 0

    • Przekop

      Decydenci powinni jeszcze raz wykonać biznes plan dla tego przedsięwzięcia.
      Lepiej udoskonalić drogi transportu drogowego i kolejowego z Elbląga do Gdańska. Wydanie kilkuset milionów na przepływ statków o pojemności ok. 2000ton to bezsens.

      • 0 0

    • Przekop....

      Obiecanki Prezia będą nas kosztowały ok.1 mld zł.Elita będzie miała w sezonie letnim darmowy dostęp swoimi pływadłami do Mariny Elbląg.

      • 0 0

  • zorientowany

    Gdyby nie WSI i mafia z pruszkowa to HYDROBUDOWA GDANSK miałaby pracę.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane