- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (209 opinii)
- 2 Wyższy zasiłek pogrzebowy (15 opinii)
- 3 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (96 opinii)
- 4 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (208 opinii)
- 5 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (64 opinie)
- 6 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (45 opinii)
Statek polarny powstaje w stoczni Crist
Stocznia Crist rozpoczęła budowę w części wyposażonego, wielofunkcyjnego, polarnego statku pasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-BOW dla norweskiego armatora. W miniony piątek odbyło się pierwsze cięcie stali.
Jednostka NB 312 będzie długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów i będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów. Będzie to jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie. W części wyposażona jednostka jest budowana w gdyńskiej stoczni, a ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.
Co istotne, jednostka zostanie wyposażona w kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, co pozwoli uniknąć zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.
- Cieszymy się, że weźmiemy udział w budowie tak innowacyjnego statku. To kolejny projekt z ciągle rozwijającego się rynku jednostek pasażerskich, który zostanie zrealizowany w naszej stoczni - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne, dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
Miejsca
Opinie (42) 2 zablokowane
-
2018-01-08 10:48
co prawda cieszy mnie oczywiście gdy stocznie budują kadłuby (3)
ale co jest z naszą gospodarką, ze nie potrafimy potem jeszcze wyposażyć takiego statku?
przecież GDYBY przedsiębiorcy proponowali rozwiązania dobrej jakości w sensownej cenie, to armator budowałby cały statek od początku do końca w Polsce
czy ktoś wie co tu przeszkadza?
jakość czy cena?- 8 0
-
2018-01-08 14:52
(1)
taka jest polityka w Norwegii - państwo ma często udzialy w firmach np offshore i poprzez je zapewnia pracę dla Norwegow u siebie, a że wielu z nich nie wie co robi to trzeba m.in. Polaków ściągać. Wyposażenie statków czy elementów platform napewno jest u nas tańsze ale nie ma szans na zlecenie do naszych stoczni. A do tego konkurencja w Azji... Jakby mieli zlecać cały statek to by tam poszedł, bo taniej. I pozostaje nam tu tylko stal wyspać, która do Norwegii holownikiem zaciągna :(
- 2 1
-
2018-01-09 00:46
jaka polityka?
gdyby polityka byłą 'narodowa' to nie budowaliby kadłubów poza krajem
ale zapomniałeś że to dotyczy każdego zamówienia - obojętne z jakiego kraju
Polska jest jak jakiś daleki wschód - tania (powiedzmy) siła robocza...?
GDYBY jakość wyposażenia była odpowiednia i za odpowiednia cenę, to na 100% Norwegowie czy ktokolwiek inny by robili u nas całe statki
ale ewidentnie tak NIE JEST- 1 0
-
2018-01-08 20:20
jan
w dzisiejszych czasach jest niezwykle trudno zdobyć zlecenie na cały statek. w Polsce nie ma armatorów i dlatego trzeba brać każde zlecenie. Jakość w Polsce jest bardzo wysoka.
- 3 2
-
2018-01-08 11:27
sternik
Produkcja kadłuba jednorazowa koszty duże pewnie trzeba będzie dopłacać zarabia się na wyposażeniu statku.
- 7 1
-
2018-01-08 11:56
Sumując
Jaka obszerna musiał to być biuroktacja skoro nie kalkulowało przed prawdziwą(nie tak do końca )prywatyzacja.
Szkoda ze Polska jest tak biedna i biurokracja zdolna do rozwalenia wlasnego zakładu.
Wyobraź sobie że Crist zdobywa kontrakt na kolejny samochodowiec ale bez wyposażenia i nadbudowki ...i że się opłaca.- 1 0
-
2018-01-08 14:01
Jak to polak pracujacy dla obcych
u Siebie ... brawo POukładani sprzedali scie wszystko za zeta!
i zergarki od Pana! z .........- 6 7
-
2018-01-08 15:34
Kadłub stateczku.
- 4 0
-
2018-01-08 21:29
Tylko kim? Tylko jak?
Tylko, że w Crist już prawie nie ma kim robić. Została garstka fachowców i kupa statystów.
- 9 1
-
2018-01-09 00:04
od 40 lat jesteśmy dostawcami konstrukcji dla Norwegów.
Albo i dłużej...
Dlaczego?
Bo brudna i tania robota.
Bo na karach za niedotrzymanie terminu i jakości świetnie się zarabia. Konstukcje idą za darmo... A jak przyjdzie do malowania czy wyposażenia, to jeszcze górka się zrobi...
Jednocześnie ci sami ludzie, wyuczeni na tych robotach, świetnie sobie radzą w norweskich stoczniach.
Gdzie tkwi przyczyna?
Zarządzanie? Planowanie? Kontraktacja?- 5 1
-
2018-01-09 00:48
do niedorozwoja, który juz nadaje na PO - stocznie Gdańsk sprzedał Ukraińcom PIS
- 7 0
-
2018-01-09 17:16
Statek luksusowy.
A pieniądze pracownikom jak zwykle nie będą się zgadzać. "tym razem znowu nie wyszliśmy"
- 5 0
-
2018-01-14 13:28
kadlub statku dla Norwegow
Przestańcie wypisywać bzdury, że zastosowanie kształtu dziobu X-bow zmniejszy uderzanie fal ?
Warto poznać trochę wiedzy z zakresu mechaniki płynów , poczytać coś na temat falowania morza i wtedy wypowiadać się. Co ma stan morza do wibracji i hałasów ? A jaki wpływ na środowisko ma kształt dziobu statku ?- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.