• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Hartwig Gdynia czołową firmą spedycyjna w Polsce może 20 lat temu

    • 32 7

    • mam "przyjemośc" wspołpracowac z C.H. (1)

      nie twierdze ze wszyscy, ale wiekszosc prawownikow w/w to jakis dramat. Licza ze kto inny wykona ich robote ... Trudno sie wspołpracuje z taka firma ...

      • 2 3

      • a co to ma wspolnego z artykulem?

        • 2 0

  • Warto bylo? panie Szornak!! (2)

    po 35 latach pracy w porcie ,swiatek ,piatek,ciezkiej pracy,dowiedzialam sie ze jestem pracownikiem trzeciej kategorii zawdzieczam to panu,panie Szornak.W "solidarnosci" sa tez ekspedytorzy,bedzie pan potrafil spojrzec im w twarz? klania sie cytat z filmu "dlug".wpitalamy kumpli w szambo,GRATIS.

    • 40 15

    • ok

      To typowy przykład szkodnika z parciem na własne ego.Żeby choć miał jakiekolwiek argumenty,kiedykolwiek...Nie przeszkadza mu to trzepać nadgodziny w wolne dni,a w tygodniu siedzieć w biurze solidarności...ochyda

      • 13 3

    • Szanowna p. Maju czemu ma spojżeć w oczy z kabiny dzwigowego ciężko się patrzy ludziom w oczy tylko " widać akord i dodatki oraz ciepłe posadki "

      • 10 3

  • Solidarność drobnicy porażka (1)

    We wrześniu solidarność z całej polski wraz z członkami solidarności drobnicy była na manifestacji w warszawie. Wszyscy gęby darli co wyprawia rząd, premier. Popieram byli walczyć o miejsca pracy dla ludzi i co???? W btdg wymyślili segregację. Solidarność drobnicy była wtedy chyba na nauce jak wyrolować ludzi i dbać tylko o swoje tyłki. Według mnie solidarność drobnicy nie jest lepsza od całego rządu ale swoją głupota przebiła wszystko!!!!!! Zarzuca się rządowi że tam jest kolesiostwo a co na to solidarnościowcy z drobnicy???? Dodam jeszcze że jak walczono aby w grupach dniówkowych coś podnieść to odzew był natychmiastowy solidarność nie wyraża zgody!!!! Ale dodatki dla operatorów i dzwigowych to odrazu załatwiali bo sami są w tej bandzie !!!!!!

    • 39 11

    • Współczuje takiego związku jak solidarność

      Czytając wszystkie zamieszczone opinie popieram i potwierdzam opinie zamieszczone przez " kolega " i " daro " bo wiem o co w tym chodzi bo mam bliski kontakt. Co do " dyskryminacji " to dodam że związkowcy z wzz poinformowali większośc załogi o fakcie co sie stało a z " solidarności " nawet nie odważyli się z ludzmi porozmawiać. Widać nie mają odwagi spojżeć im w oczy. Dla mnie to " banda " tchórzy która tylko dba o swoje interesy. W solidarności sa tez pracownicy umsyłowi, dysponenci i inni i jak zostali potraktowani odpowiem jak " śmieć ". Przepraszam za określenie tych pracowników bo jest mi ich bardzo żal że tak z nimi postąpiono. Pisano o p. Biernackim że źle zrobił i widac po wuż ale wuż to spółka usługowa i zarząd podszedł inaczej do nich a tu jest terminal. Widac że p. Biernacki i jego ludzie walczą i walczyli o wszystkich a nie o swoje stołki. Dodam jeszcze to że solidarności w btdg to 100% dzwigowi - zarząd i szeregi obsadzone są tylko ludzmi operatorami, dzwigowi i sztauerzy a w wzz stanowiska są obsadzone z każdej grupy pracowniczej (operatorzy,umysłowi, zaplecze techniczne, dysponenci ) i tu jest odpowiedz na stawiane wcześniej pytania

      • 15 8

  • ZWIĄZEK ZAWODOWY -Podstawowym zadaniem związków zawodowych jest obrona interesów pracowników i działanie na rzecz poprawy ich sytuacji ekonomicznej i społecznej. Związki próbują więc przeciwdziałać zwolnieniom, kontrolują przestrzeganie kodeksu pracy przez pracodawców, zabiegają o wyższe pensje i lepsze warunki pracy dla pracowników. Szkoda,że koledzy z solidarności o tym nie wiedzieli i walczyli tylko o jedna grupę pracowników tzn.operatorów i dźwigowych....

    • 26 13

  • oszukali nas !!!!

    zlodzieje ten otl solidarnosc sie tez popisala heh po co sa te zwiazki ???... najlepiej wszystko sprywatyzowac i sprzedac w tej Polsce !!!

    • 16 17

  • komuchy mają się dobrze nikt ich nie ruszy , tatuśki przekazali pałeczki synalkom i jest OK !

    • 27 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane