• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Załózmy że już wiemy o co chodzi i wszyscy dostali by rok ochrony byłoby ok jak nie można podnieść to może opuścić lata ochrony będzie równo będzie ok

    • 5 0

  • kardynales

    więcej zarabia więcej płaci procent jest procent proste

    • 2 1

  • ps do operatora

    Fakt też odnoszę wrażenie że góry związków nie lubią się miedzy sobą tylko do jasnej cholery czemu robią sobie na złość naszym kosztem.

    • 1 2

  • miło (1)

    mio mi to słyszeć że P Solidarności robia takie machloje odnośnie swoich członków , jeden płaci wiece drugi nic a bawiasie razem super!. Mam pomysł moze napisza Panowie Solidarności o wycofanie sie z Pakietu i podpisanie innego

    • 9 6

    • anolfabeta

      kolego spójrz w słownik i naucz się pisać

      • 0 0

  • (3)

    Tak sobie siedzę i czytam wasze opinie ( pyskówki ). Niektóre mają sens a inne to moim zdaniem głupoty. Może niepracuje w porcie długo ( prawie dziesięć lat ) ale to również mnie dotyczy.
    Wysłuchalem jedne związki jak i drugie. Nachodzi mnie taka refleksja : Dlaczego nik z nami nierozmawial w czasie kiedy oby dwa związki ustalały pakiet ( tak jak dzisiaj słyszałem 17 stron ).
    Dlaczego niebyło pakietu awaryjnego
    Dlaczego po rozmowach w sprawie pakietu była cisza tylko po kątach sie slyszało ( głównie co zrobił a czego niezrobił dany związek).
    Może teraz z innej beczki.
    Pracuje w stunku do wielu pracowników stosunkowo krótko ale zauważylem pewne nieprawidłowości. Przez te kilka lat odeszło bardzo dużo pracowników na emerytury. Głownie ludzie z brygad i operatorów. Sa braki w gankach a dość często są pomniejszone. Ludzie narzekają ale starają się wykonać powirzoną im prace i robią to. Podziwiam też magazynierów z tego powodu że naprawde robią dobrą robote a nie są doceniani.
    Pytam sie dlaczego zatrudniane byly osoby, które popracowały raptem trzy miesiące i siup do biura. Nieoszukujmy siebie samych. Znajomości dzieki którym były tworzone sztuczne stanowiska. Dzięki temu zwiększyla sie kadra umysłowa której niestety inwestor niechce utrzymywać.
    Dzisiaj bylem na spotkaniu i po raz pierwszy widziałem jak dla mnie tyle nowych twarzy które nigdy sie niepokazywaly. A bylo wiele okazji. Kiedy byly akcje protestacyjne ów twarze chowały sie w oknach za firankami. Przykre to bylo bo na nas mówiono krzykacze itp. ale o jakiekolwiek pieniązki walczyliśmy dla wszystkich. I kazdy je wzioł. Osobiście nic nie mam do pracowników umysłowych ale teraz niech nie mówią, że są pokrzywdzeni.

    Wracając do pakietu. Z jednej strony powinno mi być przykro a zdrugiej strony powinienem się cieszyć. Ta sytuacja która teraz jest to niejest wina tylko przedstawicieli związków tylko nasza wspólna.
    Powinnismy naciskać związki jedne i drugie aby z nami rozmawiali a czasu było sporo. Teraz tylko płakać nad rozlanym mlekiem.
    Jeszcze jedno. Niestety żyjemy w takich czasach, że dla inwestora (biznesmena) nieliczy się czlowiek tylko kasa, zysk. Niewazne czy to bedzie osoba fizyczna czy umyslowa, to i tak taki ktoś jak biznesmen pozbedzie się dla obcięcia kosztów wlasnych.

    Na koniec chciałbym przeprosić osoby które poczuły sie dotknięte moja wypowiedzią ale nie taki miałem zamiar.

    • 18 5

    • (2)

      od razu widać że zbyt krótko pracujesz kolego bo na emerytury odchodzą również pracownicy biurowi a Ty jak widać widzisz tylko czubek własnego nosa, nawet nie wiesz jaka ciężka praca nawet operatorów była kiedyś w porcie
      Trzeba tu trochę popracować żeby coś mieć do powiedzenia i trzeba starszych trochę szanować
      Praca w porcie nie polega tylko na tym że ty jeździsz na sprzęcie
      Tak funkconuje port nasz jak każdy inny
      Pracownik fizyczny czy wykwalifikowany np. tak jak ty operator nie będzie istniał bez pracownika biurowego

      • 3 3

      • bucu

        Nie podlizuj się ,pamiętasz deszcze a ty siedzałes na zupie która się tobie nie należała druga porcja panie buraku krzychu

        • 1 1

      • I tutaj kolego sie mylisz. To że krótko pracuje w porcie to nieznaczy że niewiem jak było kiedyś. Mój ojciec pracował calą swoją kariere zawodową w tym zakładzie. Muszę Ci powiedzieć ze jestem dobrze zorientowany. Aczytając Twoją wypowiedź to odnosze wrażenie że chciałbyś dreptać w miejscu a nie iść do przodu. Jeżeli piszesz do mnie w taki sposób to jedź sobie do chin tam ci bedzie odpowiadało. Powrócisz sobie do starych czasów. Ludzie obudźcie się w końcu i przejrzyjcie na oczy.
        Mogę Ci kolego poopowiadać o tamtych latach bo miałem to na codzień w domu. Kiedyś ludzie ciężko pracowali i trzymali się razem. A dzisiaj co. Kolego podejrzewam że pracujesz za biurkiem. Zapraszam Cie któregoś pieknego deszczowego dnia albo mroźnego i chociaż postój tak jak magazynier przy statku.

        ODWAŻYSZ SIĘ

        • 3 1

  • przewodniczący to umysłowy czy fizyczny pracownik (3)

    Momencik ale jako związkowiec to zaliczany jest jako fizyczny czy umysłowy??? Bo jeżeli jako fizyczny to czemu mu płacą za delegacje i siedzenie w biurze - związki wypad za bramę a nie jak pijawka u pracodawcy - niech bierze urlopy. Jeżeli jako umysłowy to rozumiem jedna praca, ale co do pakietu gwarancji do jakiej grupy przewodniczący Solidarności Drobnicy się zalicza - umysłowy czy fizyczny. Bo dla mnie to jest pracownikiem UMYSŁOWYM wtedy 1 rok ochronki sam sobie załatwił hahaha

    • 9 6

    • Przewodnik

      Pan Sz. 4 dni w tygodniu siedzi na Polskiej w delegacji,dostaje za to normalne wynagrodzenie.Raz w tygodniu popracuje na dźwigu oraz załatwi sobie nadgodziny.
      Taki komfort ma dlatego,że w BTDG jest ponad 150 pracowników Solidarności.
      Jeżeli część by się zrzekła legitymacji wówczas musiałby wrócić do normalnej pracy.
      Pozdrowienia dla kumatych:)

      • 4 0

    • (1)

      jest dzwigowym i jeszcze dorabia bo pracuje na dźwigu i jest przewodniczącym

      • 0 0

      • krzychu

        czy jak to piszesz to jesteś napity bo nie wiadomo o co chodzi i myślę ,ze nie jesteś w pracy bo ostatnio rzadko spotkać cię w stanie nie upojenia w pracy

        • 0 0

  • Co tam robił.... (3)

    Może zapytacie się pana b...Ile razy był sam u prezesa jarosińskiego w tym czasie kiedy związki negocjowały pakiet z inwestorem???Co on sam negocjował z prezesem jarosińskim???Dlaczego na chociaż jedno spotkanie nie zaprosili przedstawiciela solidarności??Co oboje ukrywają??A może pan b negocjował po cichu inny pakiet i nagle okazało się że solidarność pokrzyżowała mu plany???Co się panu b nie udało???

    • 10 15

    • do DON PEDRA

      Może ty nie wiesz ale pan b. Jest przewodniczącym międzyzakładowki a nie tylko drobnicyi powinien dbać o interesy innych spółek

      • 1 1

    • x

      Tu nie chodzi o pana B tylko o nas wszystkich barania łaka

      • 1 0

    • do DON PEDRO

      DON PEDRO widać nie kumasz o co chodzi p. B. nie jest tylko członkiem WZZPGM Drobnicy reprezentuje inne terminale i jak p. Jarosiński zadzwoni to zapewne w ważnej sprawie i musi sie udać. Co do " S " drobnicy kogo ona reprezentuje??? Drobnicę i GTC gdzie tam też burdel robią. Co do poinformowania prezes p. Jarosiński NIE móże-mógł wtrącać się w negocjacje między związkiem a inwestorem. Termin był od 1 września do 30 października i wtedy po tym terminie ten pan może wię wtrącać i podejmować decyzje. I co solidaruchu zatkało kakao - widać masz pojęcie takie że widzisz tylko swój punkt widzenia. A zresztą kto lubi " S " drobnicy i gdzie??? Napisz.....A jeżeli chodzi o pełnię sugestii to p. Jarosiński zapewne rozmawia tylko z przewodniczącym WZZGM i SOLIDARNOŚCI PORTU GDYNIA która mieści sie na rotterdamskiej 3 a ta co jest na Polskiej 25 to PSEUDO SOLIDARNOŚĆ!!!!!!!

      • 6 4

  • NO NO

    ale kwiatki wychodza panowie honor gdzie ?

    • 7 0

  • Pakiet (6)

    Pakiet, to nie tylko gwarancje zatrudnienia, ale wiele innych ważnych zapisów. Oczywiście utrzymanie miejsc pracy jest najważniejsze, lecz różne okresy takich gwarancji nie oznaczają, że po ich zakończeniu będą zwalniać z pracy. Ja pracuję w porcie Świnoujście, który też kupił OT Logistics i u nas nie było żadnego pakietu gwarancji, minęło już trochę czasu i jeszcze nikogo nie zwolniono z pracy. Więc trochę przyhamujcie w tych wypowiedziach. A na koniec możecie wierzyć lub nie, ale znam przewodniczącego NSZZ Solidarność z Drobnicy i wiem, że zawsze będzie bronił swoich członków związku, bez względu na to do jakiej grupy zawodowej przynależą.

    • 13 15

    • hmmm

      człowieku chyba znasz go na gruncie neutralnym on nigdy nie broniŁ i nie pamiętam aby obronił a znam go dłużej zapewne od Ciebie ALFREDZIKU jest dobry tylko dla jednego kapitału ludzkiego czyli operatorów i sztauerów bo jest ich najwięcej. cwany lis

      • 1 1

    • Skoro znasz Przewodniczącego, to chyba sam go namówiłeś?

      Portowcy też znają tego przewodniczącego. Ba co więcej wiemy jak ka wyglądała prywatyzacja firmy spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin w Porcie Gdyńskim. Raczej trudno było zauważyć, że wzrosły zarobki pracowników tej spedycji portowej. Mamy natomiast wiedzę że zwalniano tam pracowników, a płace płacę pozostałych ograniczono. I co ciekawsze ta spółka spedycyjna ograniczyła swoją działalność na terenie portu.

      • 2 0

    • Alfredzik siedzisz tam to siedź
      Alfredzik i Pan Przewodniczący dwa bratanki

      • 1 0

    • ile lat znasz przewodniczącego "S" Drobnicy

      Alfredzik ale powiedz prawdę jak was przejęto - bez pakietu, bez związków i wystarczyło wykupić wasze akcje i pozamiatali. OTL tez tak zależy aby przejąć zakład np. bez układu zbiorowego i aby nie było związków zawodowych bo wtedy droga prosta i tak z wami poczyniono czemu tego nie napisałeś. Apropo ile lat znasz przewodniczącego "S" Drobincy????

      • 2 1

    • Alfredzik ale dobrze odpowiedziałeś na samym końcu twojej wypowiedzi teraz cytuję "A na koniec możecie wierzyć lub nie, ale znam przewodniczącego NSZZ Solidarność z Drobnicy i wiem, że zawsze będzie bronił swoich członków związku, bez względu na to do jakiej grupy zawodowej przynależą."
      Tak prezes Solidarności właśnie wybronił swoich i to z jakich grup???? Tak zawsze bronią tylko swoich a resztę to ma gdzieś. Kiedyś było jest i będzi - jak nie jesteś w związkach to do zwolnienia.

      • 2 3

    • Ile czasu minęło ?

      • 0 0

  • Dziwię się,że panowie przewodniczacy z Solidarności nie zaproponowali do końca trwania pakietu wstrzymania pobierania składek od wszystkich swoich członków, a nie tylko o tych co teraz się wypisują.Też nie traktują wszystkich równo,i pokazują to samo co zrobili z pakietem.

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane