• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewoźnicy chcą ważyć przeładowane TIR-y w portach

Piotr Weltrowski
29 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu. Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu.

Pomorscy przewoźnicy twierdzą, że wiedzą jak rozwiązać problem przeładowanych TIR-ów na naszych drogach. Ich zdaniem wystarczyłoby ustawienie wag przy wyjeździe z portów. Twierdzą także, że jest to możliwe bez kosztownych inwestycji i nowych rozwiązań ustawowych.



Czy wprowadzenie wag przy wyjazdach do portów rozwiązałoby problem przeciążonych TIR-ów rozjeżdżających nasze drogi?

Nieuczciwe praktyki spedytorów i przewoźników opisaliśmy bardzo dokładnie kilka miesięcy temu. Już wówczas pojawiły się głosy, iż rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie obowiązkowego ważenia ciężarówek opuszczających port.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych przeanalizowało sprawę - także pod kątem systemów funkcjonujących w innych krajach europejskich - i uznało, że rozwiązanie, które mogłoby zlikwidować problem, wprowadzić można w bardzo prosty sposób, bez konieczności zmian o charakterze ustawowym.

Spółki zarządzające polskimi portami są kontrolowane przez Skarb Państwa (w wypadku gdyńskiego portu Skarb Państwa posiada np. ponad 99 proc. udziałów, reszta należy do Gdyni i akcjonariuszy imiennych). W części portów istnieje już także infrastruktura umożliwiająca ważenie.

- Obowiązek ważenia zestawów opuszczających porty można więc wprowadzić za pomocą ministerialnych rozporządzeń oraz zaleceń wydanych w ramach nadzoru właścicielskiego spółkom zarządzającym portami - mówi Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD.

Jego zdaniem na wprowadzeniu takiego rozwiązania skorzystaliby wszyscy. Skarb Państwa oraz miasta portowe mogłyby zaoszczędzić na kosztownych remontach dróg, rozjeżdżanych przez przeładowane TIR-y. Paradoksalnie zyskaliby także przewoźnicy. Ważenie ciężarówek pozwoliłoby na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji dla tych firm, które przepisów nie łamią.

- Pozwoliłoby także na uniknięcie przez część przewoźników płacenia ogromnych kar. Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony. Po zważeniu miałby pewność, że nie naraża się na nieprzyjemne konsekwencje - dodaje Rejek.

Dziś TIR-y sprawdzane są tylko "wyrywkowo" przez Pomorską Inspekcję Transportu Drogowego. Z myślą o jej kontrolach miasto przymierza się do instalacji własnych wag przy drogach wyjazdowych z terminalu. Na inwestycję Gdynia chce pozyskać jednak środku z Unii Europejskiej. Trudno więc powiedzieć, kiedy wagi mogłyby się pojawić.

- Listu przewoźników do ministra jeszcze nie czytałem, ale na pewno rozwiązanie systemowe, które pozwalałoby na ważenie wszystkich zestawów opuszczających port, byłoby rozwiązaniem dobrym. Lepszym od wyłapywania nieuczciwych przewoźników na "chybił, trafił" - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Tutaj przeczytać można cały list przewoźników do ministra Cezarego Grabarczyka

Opinie (89) 7 zablokowanych

  • w dzikim lraju

    • 0 0

  • no a jak to jest w portach rzeszy niemieckiej , HH, Brema ,Rostok itd ?...

    no jo !- a jak z problemem uporali się nasi bracia w wierze - niemce ?.

    • 1 0

  • w dzikim kraju z kgb PO mozna odpawic 10kg cudow a pptem oficjalnie sprzedac 1000kg

    tylko w Polsce możliwe takie cuda

    • 0 0

  • A co z przeładowaną komunikacja miejską?

    Widzieliście jak wygladaja zatoki przy przystankach? Widać często jak koleiny prowadzą do zatoczek autobusowych. Taki ślad po komunikacji zbiorowej.

    • 1 1

  • zarąbiste przemyślenia

    No genialne i epokowe stwierdzenia ( po zatwardzeniu umysłowym ) - godne Nobla z proktologii , a MS to kompletny EUgeniusz tego "cudownego miasta".

    • 1 0

  • WAGI TAK JAK WE WROCŁAWIU

    Całe trójmiasto potrzebuje systemu ważenia pojazdów ciężarowych, bo przecież nie po to buduję się nowe drogi, żeby je zaraz nam rozjechały tiry.

    • 8 0

  • w USA juz od 200 lat sa wszedzie na drogach wagi ! od californi po new york ! a w PL wielki pomysl he he

    to dobry pomysl -ale jak znam zycie 100 lat bedziecie wprowadzac w zycie !

    • 5 0

  • Ależ problem !...

    to,że Prezydent jeszcze Nobla nie ma - to jest problem !, a nie jakieś tam wagi...

    • 0 1

  • Super pomysł!

    Jak za ciężki, to samochodzik na parking, oczywiście płatny np. 100 euro za dobę, bo przecież TIR to nie Fiat 126p. Proste rozwiązanie, swoją drogą, dziwne, że do tej pory tego nie wprowadzono?

    • 0 0

  • A MOŻE?

    a może tak transpoty ciężarowy jak to jest w niektórych krajach ue wrzucić na tory.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane