• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewoźnicy chcą ważyć przeładowane TIR-y w portach

Piotr Weltrowski
29 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu. Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu.

Pomorscy przewoźnicy twierdzą, że wiedzą jak rozwiązać problem przeładowanych TIR-ów na naszych drogach. Ich zdaniem wystarczyłoby ustawienie wag przy wyjeździe z portów. Twierdzą także, że jest to możliwe bez kosztownych inwestycji i nowych rozwiązań ustawowych.



Czy wprowadzenie wag przy wyjazdach do portów rozwiązałoby problem przeciążonych TIR-ów rozjeżdżających nasze drogi?

Nieuczciwe praktyki spedytorów i przewoźników opisaliśmy bardzo dokładnie kilka miesięcy temu. Już wówczas pojawiły się głosy, iż rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie obowiązkowego ważenia ciężarówek opuszczających port.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych przeanalizowało sprawę - także pod kątem systemów funkcjonujących w innych krajach europejskich - i uznało, że rozwiązanie, które mogłoby zlikwidować problem, wprowadzić można w bardzo prosty sposób, bez konieczności zmian o charakterze ustawowym.

Spółki zarządzające polskimi portami są kontrolowane przez Skarb Państwa (w wypadku gdyńskiego portu Skarb Państwa posiada np. ponad 99 proc. udziałów, reszta należy do Gdyni i akcjonariuszy imiennych). W części portów istnieje już także infrastruktura umożliwiająca ważenie.

- Obowiązek ważenia zestawów opuszczających porty można więc wprowadzić za pomocą ministerialnych rozporządzeń oraz zaleceń wydanych w ramach nadzoru właścicielskiego spółkom zarządzającym portami - mówi Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD.

Jego zdaniem na wprowadzeniu takiego rozwiązania skorzystaliby wszyscy. Skarb Państwa oraz miasta portowe mogłyby zaoszczędzić na kosztownych remontach dróg, rozjeżdżanych przez przeładowane TIR-y. Paradoksalnie zyskaliby także przewoźnicy. Ważenie ciężarówek pozwoliłoby na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji dla tych firm, które przepisów nie łamią.

- Pozwoliłoby także na uniknięcie przez część przewoźników płacenia ogromnych kar. Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony. Po zważeniu miałby pewność, że nie naraża się na nieprzyjemne konsekwencje - dodaje Rejek.

Dziś TIR-y sprawdzane są tylko "wyrywkowo" przez Pomorską Inspekcję Transportu Drogowego. Z myślą o jej kontrolach miasto przymierza się do instalacji własnych wag przy drogach wyjazdowych z terminalu. Na inwestycję Gdynia chce pozyskać jednak środku z Unii Europejskiej. Trudno więc powiedzieć, kiedy wagi mogłyby się pojawić.

- Listu przewoźników do ministra jeszcze nie czytałem, ale na pewno rozwiązanie systemowe, które pozwalałoby na ważenie wszystkich zestawów opuszczających port, byłoby rozwiązaniem dobrym. Lepszym od wyłapywania nieuczciwych przewoźników na "chybił, trafił" - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Tutaj przeczytać można cały list przewoźników do ministra Cezarego Grabarczyka

Opinie (89) 7 zablokowanych

  • A ITD

    Niech Inspekcja Transportu Drogowego weżmie się do roboty.Kiedyś byli często pod Bazą- teraz ich nie widać.Przecież mają wagi to niech coś robią.

    • 1 0

  • A jak jest w Terminalu Kontenerowym w Gdańsku ?

    • 0 0

  • niech pan Rejek i Stępa postawią jeszcze posterunek dla ABW

    .........

    • 0 0

  • to powinno byc normą

    tyle czasu to wymyslaliście,chyba w podstawówce wpadli by na taki pomysł szybciej

    • 0 0

  • to tyle trzeba było myśleć, by wyczaić tak prostackie lecz skuteczne rozwiazanie

    Przecież to banał!!!!!!!
    ale realizować natychmiast, a oprócz tego nadal pozostawić wyrywkowe kontrole i POTĘŻNE MANDATY. TO MUSI BYĆ CIOS W NISZCZYCIELI i nieuczciwych drani

    • 0 0

  • wprowadzenie wag nic nie da (1)

    kilka razy w tygodniu przejeżdżam obok terminalu kontenerowego i widzę jak obok stoją tiry i przeładowują towar więc co dadzą wagi na wyjeździe skoro kilkadziesiąt metrów dalej kwitnie taki proceder

    • 0 0

    • wagi stałyby przy wyjeździe z portu a nie poza nim

      a na terenie portu nie obowiązuje samowola z przeładunkami

      • 1 1

  • Elektroniczne Wagi Przemysłowe - Gdańsk

    Bardzo chętnie zainstalujemy wagi - firma EWP poleca: wagi osiowe w bardzo dobrych cenach!

    • 2 0

  • Przecież "krokodyle" miały rozwiązac problem przeladowanych samochodów...

    Zapomnieliscie ?

    • 1 1

  • ITD

    jak przy BCT stoi ITD to ruch w terminalu zamiera .
    Nikt nie wjeżdza i nie wyjeżdza .

    Przeciązone zestawy drogowe / Tiry są cały czas wywożone .
    Jak przewoźnicy omijają zakazy ; najpierw ładują na pierwszy bilet1 x 20' potem wjezdzaja po ~2 godzinach i doładowują drugą 20' na nowy bilet .

    • 1 0

  • Pomysł w dobrym kierunku, ale to za mało. (1)

    Przydałyby się jeszcze wagi na przejściach granicznych itp.
    Trochę wątpię, że ktoś się poważnie zabierze za przeładowane TIRy. A usunięcie ich z dróg zaoszczędziłoby miliardy złotych.

    • 2 0

    • Na granicach są wagi

      Na granicach wschodnich są wagi osiowe i kontrola się odbywa. Cofają przeciążone ciężarówki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane