• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewoźnicy chcą ważyć przeładowane TIR-y w portach

Piotr Weltrowski
29 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu. Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu.

Pomorscy przewoźnicy twierdzą, że wiedzą jak rozwiązać problem przeładowanych TIR-ów na naszych drogach. Ich zdaniem wystarczyłoby ustawienie wag przy wyjeździe z portów. Twierdzą także, że jest to możliwe bez kosztownych inwestycji i nowych rozwiązań ustawowych.



Czy wprowadzenie wag przy wyjazdach do portów rozwiązałoby problem przeciążonych TIR-ów rozjeżdżających nasze drogi?

Nieuczciwe praktyki spedytorów i przewoźników opisaliśmy bardzo dokładnie kilka miesięcy temu. Już wówczas pojawiły się głosy, iż rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie obowiązkowego ważenia ciężarówek opuszczających port.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych przeanalizowało sprawę - także pod kątem systemów funkcjonujących w innych krajach europejskich - i uznało, że rozwiązanie, które mogłoby zlikwidować problem, wprowadzić można w bardzo prosty sposób, bez konieczności zmian o charakterze ustawowym.

Spółki zarządzające polskimi portami są kontrolowane przez Skarb Państwa (w wypadku gdyńskiego portu Skarb Państwa posiada np. ponad 99 proc. udziałów, reszta należy do Gdyni i akcjonariuszy imiennych). W części portów istnieje już także infrastruktura umożliwiająca ważenie.

- Obowiązek ważenia zestawów opuszczających porty można więc wprowadzić za pomocą ministerialnych rozporządzeń oraz zaleceń wydanych w ramach nadzoru właścicielskiego spółkom zarządzającym portami - mówi Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD.

Jego zdaniem na wprowadzeniu takiego rozwiązania skorzystaliby wszyscy. Skarb Państwa oraz miasta portowe mogłyby zaoszczędzić na kosztownych remontach dróg, rozjeżdżanych przez przeładowane TIR-y. Paradoksalnie zyskaliby także przewoźnicy. Ważenie ciężarówek pozwoliłoby na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji dla tych firm, które przepisów nie łamią.

- Pozwoliłoby także na uniknięcie przez część przewoźników płacenia ogromnych kar. Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony. Po zważeniu miałby pewność, że nie naraża się na nieprzyjemne konsekwencje - dodaje Rejek.

Dziś TIR-y sprawdzane są tylko "wyrywkowo" przez Pomorską Inspekcję Transportu Drogowego. Z myślą o jej kontrolach miasto przymierza się do instalacji własnych wag przy drogach wyjazdowych z terminalu. Na inwestycję Gdynia chce pozyskać jednak środku z Unii Europejskiej. Trudno więc powiedzieć, kiedy wagi mogłyby się pojawić.

- Listu przewoźników do ministra jeszcze nie czytałem, ale na pewno rozwiązanie systemowe, które pozwalałoby na ważenie wszystkich zestawów opuszczających port, byłoby rozwiązaniem dobrym. Lepszym od wyłapywania nieuczciwych przewoźników na "chybił, trafił" - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Tutaj przeczytać można cały list przewoźników do ministra Cezarego Grabarczyka

Opinie (89) 7 zablokowanych

  • A może poprostu któryś z kolesi z ferajny ma już te wagi zafoliowane w piwnicy i poprostu czeka na odpowiedni znak - trzeba

    natłuc piany narobić szumu ,potem niby przetarg czyli- byznes po Polsku !...

    • 0 1

  • Może już czas powymieniać tych którym pupska do stołków poprzyrastały i którym się wydaje ,że są nie do zastąpienia !...

    Co wy o wagach mówicie ? - jak nawet estakady nie potrafią właściwie oznakować !!!, decydenci i ci od których to zależy pupy grzeją w Urzędzie nosa z niego nie wytkną w teren nie ruszą to niby skąd mają wiedzieć co się w "terenie" dzieje ? Tak !- tzw. oznakowanie poziome na estakadzie .czyli linie przerywane i ciągłe są żle i w złych miejscach namalowane !!!- nie pozwalają na płynne i bezkolizyjne włączanie się do ruchu wieędżającym na nią !...

    • 1 0

  • DOSYĆ PRZEŁADOWANYCH SZALEŃCÓW NA DRODZE.

    • 2 0

  • DCT tez

    jest kontrolowane przez Skarb Państwa?

    • 2 0

  • kontenery i wagi

    kontener 40 stopowy a waga 42 tony i jazda w Polskę, a wagi brak , inspekcji brak , po godz.20 jada ciezkie tematy aż milo?

    • 0 0

  • wagi

    ustawić ITD na 24h , przy porcie a sprawa sama się wyjaśni, oczywiście po wyborach

    • 0 0

  • aaaaaaaaa

    Przyszlosc Polski widzę tak, że wzrosnie znaczenie uslug kurierskich i generalnie uslug. Wypecjalizuja sie firmy dysponujace ciagnikami siodlowymi, sluzacymi glownie do dostarczania kontenerow na tory. I dobrze by bylo zdawac sobie z tego sprawe, mam tu na mysli i Ministerstwo Transportu i Infrastruktury, a takze spedytorow, widac to po ilosci zlecen w M&W Spedition glownie od Niemiec Belgii i Holandii

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane