• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Puma w gotowości, Narwal wciąż bez rejestracji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby. Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby.

Temperatury znów mamy dodatnie, a to alarm dla... lodołamaczy. Słynna jednostka Puma już jest gotowa do służby, ale Narwal wciąż czeka na rejestrację. Dwa nowe lodołamacze mają wzmocnić flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.



Kiedy lodołamacze ruszają do akcji? Pogotowie lodowe zostanie ogłoszone w momencie zaobserwowania tzw. dużego pochodu lodu.

- Gdy pochód lodu się zatrzyma, rzeka przestanie samodzielnie odprowadzać krę do Zatoki Gdańskiej, podjęta zostanie  decyzja o rozpoczęciu akcji lodołamania. Decyzję podejmuje dyrektor RZGW. Sytuacja taka następuje dopiero, gdy temperatura powietrza staje się dodatnia, co skutkuje zwiększonym pochodem lodu, czyli pęka pokrywa lodowa i odrywa się lód brzegowy. Wtedy powstaje zagrożenie zatorów lodowych. A to zatory przyczyniają się do powstawania najgroźniejszej formy powodzi na Dolnej Wiśle, powodzi zatorowej - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Gospodarka morska w Trójmieście



W tym roku RZGW został wzmocniony o dwie nowe jednostki. Niestety jedna z nich wciąż nie przeszła procesu rejestracji.

- Pierwsze dwa nowe lodołamacze, zbudowane na potrzeby pracy na Dolnej Wiśle, Puma i Narwal, zostały odebrane od producenta, stoczni MSR Gryfia w Szczecinie. Puma już przystąpiła do służby, weszła w skład floty pozostającej w gotowości do akcji lodowej. Narwal przechodzi jeszcze procedury rejestracyjne, po których Wody Polskie zostaną oficjalnym armatorem jednostki (do tej pory była nim stocznia) i wtedy również zostanie włączony do akcji zimowej - powiedział Bogusław Pinkiewicz.
Procedura trwa, choć Narwal przybył do Gdańska pod koniec października ub. roku.

- Od października trwały prace związane z odbiorem technicznym jednostki od wykonawcy, które były prowadzone bardzo skrupulatnie. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy procedury dobiegną końca - zapewnia Bogusław Pinkiewicz.

Obecnie RZGW w Gdańsku dysponuje pięcioma lodołamaczami starszej generacji: czołowym - Tygrysem (rok budowy 1984) oraz liniowymi: Rekinem (1991 r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.) i Żbikiem (1989 r). Są to statki już wyeksploatowane wieloletnią służbą, ale utrzymywane w dobrym stanie technicznym. Flotę już zasiliła Puma, czyli lodołamacz czołowy.
W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa. W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia

Przypomnijmy. Według umowy z 2017 r. pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 r. Budowa w sumie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Wykonawcą jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia przy współpracy ze Stocznią Szczecińską. Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia "Puma" stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Potem pojawiły się informacje, że jednostka ma problemy z układem chłodzenia. Na szczęście udało się je wyeliminować i Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Pod koniec października ub. roku został przekazany kolejny, czyli Narwal. W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.

Miejsca

Opinie (26)

  • (1)

    Stan techniczny i wiek lodołamaczy jest o wiele lepszy niż stan Marynarki Wojennej.., zatem nie ma się co bać powodzi

    • 20 2

    • Najwiekszym a zarazem najdroższym atutem Pumy jest farba :)

      • 0 0

  • To ta słynna Puma (2)

    Gdzie robiono zdjęcia nie pospawanych styków zaklejonych taśmą do wodowania?

    • 28 0

    • dokładnie tak

      • 5 0

    • strach pomyśleć jak pospawili Narwala

      że przez pół roku nie dało się go zarejestrować

      • 14 0

  • Ładne kolory. (1)

    • 12 1

    • takie krasne

      • 0 0

  • Jakie to wszystko żałosne

    • 11 4

  • Widać że to lepszy świat, na bogato.

    • 7 0

  • Prywatnie chciał bym taki stateczek (2)

    Zamieszkał bym w nim i dobrze się bawił ale nie w Polsce.....

    • 4 2

    • tytus (1)

      Zawsze możesz wrócić skąd przybyłeś lub twoja rodzina tu przybyła jak ci się nie podoba w Polsce , lub możesz wrócić na UPAine

      • 3 5

      • Powiedź skąd jesteś? Gdzie się urodziłeś i skąd są twoi rodzice?

        • 3 0

  • NOWE a wygląda jak stary.

    • 15 1

  • stoi od września i "już za dwa miesiące" będzie gotowy do służby (1)

    czyli jak wiosna się zacznie. Paranoja. Jak można sprawdzać tak niewielką jednostkę 6 miesięcy?

    • 5 0

    • Jak można było tak ją sp....dolić, żeby teraz odbierać ją przez 6 m-cy i wciąż nie móc podpisać protokołu?

      • 5 0

  • Wygląda na jednostkę wybudowaną

    W latach 30. ubiegłego stulecia (1930) w stoczni holenderskiej wzgl. angielskiej.
    Super. A jeszcze tyle cyrku z usterkami przy odbiorze! To ta stocznia od słynnego promu Morawieckiego? (sprawdziłem - ta sama - Gryfia)

    • 12 1

  • To rusek już nam niestraszny - te 2 lodołamacze zatrzymają flotę armii czerwonej :)

    To zapewne efekt Narodowego Programu Budowy Lodołamaczy ? xxxxx xxx :)

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane