• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding zbuduje kolejne niszczyciele min typu Kormoran

Wioletta Kakowska-Mehring
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W środę w Ministerstwie Obrony Narodowej podpisano umowę na dostawę dwóch niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego. Na zdjęciu Bartosz Kownacki, wiceminister MON i Piotr Soyka, szef Remontowa Holding.
  • Uroczystość podniesienie bandery i przyjęcia do służby najnowszego polskiego niszczyciela min ORP Kormoran.

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Pierwszy z serii zbudowany przez tę stocznię wszedł do służby pod koniec listopada. To nie koniec dobrych informacji. W ub. tygodniu podano, że stocznia z Gdańska wygrała przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.



W Warszawie podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. To jednak nie koniec. Według wstępnych zapowiedzi możliwe jest zbudowanie jeszcze jednego.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

Na podpisanie tego kontraktu czekano od dawna. Od podpisania umowy na budowę prototypu niszczyciela min wydawało się jasne, że kolejne będzie budowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Jednak po zapowiedzi zakupu Stoczni Marynarki Wojennej przez specjalnie do tego powołaną Stocznię Wojenną, czy informacjach o powierzeniu budowy innych jednostek dla MON stoczni Gryfia podpisanie kontraktu z Remontowa Shipbuilding już nie było takie jasne. W środowisku mówiło się, że grono chętnych do bycia liderem konsorcjum powiększyło się. Emocje i niepewność podsycał sam resort obrony, który do ostatniej chwili nie chciał wprost przyznać z kim podpisze kontrakt. Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiadał, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II. Nie podawano jednak kiedy do tego dojdzie i z kim zostanie podpisana.

ORP Kormoran już służy



Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada tego roku. Okręt będzie służyć w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.



Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 59 m długości, 10 szerokości, a ich kadłuby wykonane będą ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na próbach morskich.



Dwa statki dla urzędów morskich



To nie koniec dobrych informacji dla stoczni z Gdańska. W ub. piątek rozstrzygnięto przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez - należącą do Remontowa Holding - stocznię Remontowa Shipbuilding, spełniającą wszystkie wymagania zamawiającego. Otrzymała ona 100 punktów według sprecyzowanych kryteriów oceny. Każdy ze statków ma mieć długość całkowitą około 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting. Statki posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław morskich. Będą również wyposażone w urządzenia niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniać będą funkcje ratownicze.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.

Miejsca

Opinie (121) 10 zablokowanych

  • Dobra zmiana da da charaszo! (1)

    Program 3 niszczycieli zaczęło PO kontynuuje PIS.Odejście ponad 200płk i kilkudziesięciu gen(odznacz.przez USA).to sukces?Hitler po wymordowaniu i uwięzieniu przez Stalina 70%wyższej kadry armii czerwonej brał miliony do niewoli.Poza tym platformersi robiąc masę błędów dali szansę pisowi a ten okazał się bandą świrów.Gdzie OPL?OP?Śmigłowce?itd,itp.Putinowi taka degradacja armii pasuje na maxa!?Turcy swoje OHP zmodernizowali a my?-Apele smoleńskieplus100000 OT-absurd!

    • 13 6

    • dzieki Bogu nie kupilismy caracali

      wtedy Putin peklby ze smiechu.... okrety podwodne mozna bedzie kupic, jak wyjasni sie sytuacja z SMW. Pod rzadami PO praktycznie zbankrutowala. Drogo kupic czy tanio sprzedac byle Tusk potrafi....

      • 4 6

  • (5)

    Bardzo dobrze że to polskie stocznie budują,pieniądze zostają w kraju,fachowcy mają prace

    • 21 12

    • Fachowcy z Ukrainy. Ewentualnie z Północnej... Ale nie stoczni lecz Korei :)

      • 5 5

    • (1)

      Tak...za 15zl na godzine non stop po12-14godzin zero wolnego z jedna tylko przerwa a jak sie nie podoba to wypad bi na twoje miejsce wezma Ukrainca i jeszcze problemy z odzyskaniem pieniedzy... norma w stoczni....

      • 1 1

      • Chyba piszesz o pracy w spółkach. W stoczni średnia stawka 20 złotych za godzinę na rękę. Plus pełen socjal. Posiłki regeneracyjne w okresie zimowym. Woda cały rok. Ubrania robocze. Środki ochrony indywidualnej. Środki czystości. Więc nie należy narzekać.

        • 2 1

    • Co za debile !!! Byłoby dobrze gdyby one były na sprzedaż ale będą budować za moje pieniądze z podatków g*wno (1)

      Do pływania dla pijanych wojskowych którzy gó.No robią proste zasady ekonomii wydadzą w błoto miliardy aby używali go ludziki którzy też mnie kosztują milardy

      • 0 0

      • Za moje podatki mogą budować. Nie tylko ty jesteś podatnikiem.

        • 0 1

  • Jak ja widzę (7)

    te pofalowane blachy na poszyciu okretu ( zdjecie ), to widzę jaka to jakość. Co za grubość poszycia i technologia spawania? !!!!!!! Nowy okręt marynarki. Wygląda jak głodna szkapa.

    • 16 13

    • oj oj

      Nie znasz sie Panie,oj nie

      • 7 5

    • Masz rację (1)

      To jest nowa jednostka i wygląda tak jak maluch po gradobiciu. Jeżeli mają problemy ze spawaniem blach amagnetycznych to niech się nie podejmują takiego zadania.

      • 5 7

      • amagnetyczne to one byly zanim zaczeli je spawac, piaskowac cos obok, i stawiac na nieprzygotowanym nabrzezu. teraz juz sa magnetyczne

        • 6 5

    • Eksperci (1)

      zapraszam ekspertów spawalnictwa na warsztat

      • 6 1

      • naprawdę?

        Zapraszasz do RSB ? Tam się dopiero uczą.

        • 0 0

    • A głupiś

      Kolejny expert meczy kapucyna

      • 3 1

    • malo wiedzy

      To nie jacht który po pospawaniu szpachluje się aby wyglądał cacy. Pofalowanie dla bojowości okrętu nie ma znaczenia nawet dobrze komponuje się z pofalowanym morzem. Ba nawet jest to forma maskowania. Jest mniej widoczny. Czyli zbudowaliśmy polska odmianę okrętu typu stealth .

      • 1 2

  • Brawo

    Brawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawobrawo

    • 7 10

  • (1)

    Ile lat temu zniszczono ostatnią minę? PiS to stan umysłu.

    • 14 12

    • Każdego roku niszczy się dziesiątki min, torped, niewybuchów zalegających na dnie. A leży tego tyle, że wystarczy na następne

      • 2 2

  • Czemu jeszcze nas nie atakuja?-Bo ktos w Polsce ma i robi swoje interesy.

    Co bedzie jak sie wycofa z kasa zPolski?Wtedy zrobia nam wjazd na chate.A polska armia wyposarzona jedynie w patyki...no i wylawiacze min...Powinny byc jeszcze zakontraktowane wylawiacze pierdow ministra .Zdrada i trzymanie ludzi w celowej bezbronnosci powinno byc karane w jedynie sluszny sposob.

    • 9 3

  • niszczyciel min hehe

    A kto teraz miny stawia w tym wieku , teraz to bardziej wojna rakietowa na morzu ,portów raczej nikt nie będzie zdobywał.

    • 7 4

  • Miny...?!

    Jak widzę nie wielu z Was się orientuję jak bardzo Nasz Bałtyk jest zaminowany po II wś. Juz juz niedługo zaczną się urywac z łańcuchów i wtedy zacznie problem...Właśnie po to są nam bardzo potrzebne tego typu jednostki. A po drugie to jest strategia NATO,NIE STAC NAS NA NISZCZYCIELE I Lotniskowe.

    • 7 5

  • Dlaczego te blachy takie pomarszczone? (3)

    Okręt potrzebny, nowoczesny tylko dlaczego taki pomarszczony? Pływałem kiedyś na statkach tureckiej budowy, wyglądały podobnie. Każdy pilot portowy pytał zaraz na wstępie... kto to budował? Drugie pytanie ... dlaczego nie rozprężali blach?

    • 8 4

    • Dlatego, bo

      nie mają doświadczeń w spawaniu blach. Mają szczęście, że nie ma kadry w Rejonowym Przedstawicielstwie Wojskowym która posiada wiedzę dotyczącą możliwości spawania blach ze stali amagnetycznych. Wystarczy spojrzeć na inne kadłuby wykonane z tego materiału i co można Panowie Prezesi? Spójrzcie na kadłuby NATO wykonane z tego materiału nie wstyd Wam?

      • 7 4

    • Dlaczego te blachy pomarszczone. (1)

      Proste.Jak byś zobaczył kadłub z drugiej strony to byś zobaczył wręgi i wzmocnienia wzdłużne do których są spawane pasy blach. Każde prostowanie wymaga obróbki termicznej ,a każda obróbka termiczna wpływa negatywnie na wytrzymałość stali.

      • 1 1

      • To nie jest takie proste dla RSB. Jakbyś sobie zadał trochę trudu to zobaczyłbyś inne kadłuby okrętów wykonanych z tego samego materiału np M1092 "Hameln"> Oni potrafili a my nie. Na miejscu Piotra Soyki pogoniłbym ludzi do pracy.

        • 2 0

  • Termin wykonania

    Opóżnienie w budowie będzie ok roku, gdyż RSB w KRS ma zapis w specjalności: budowa statków z opóżnieniem. Tak swoją drogą, może wprowadzicie właściwą technologię spawania blach. Na całym świecie ten problem jest dawno rozwiązany. Ten kadłub to poruta dla RSB. Dziwne, że MW odebrała taki kadłub.

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane