• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rynek piw regionalnych rośnie jak na drożdżach

Robert Kiewlicz
9 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Polacy kupują coraz więcej produktów z browarów regionalnych. Według szacunków, ta gałąź branży wzrosła w ostatnim okresie o ok. 30 proc. Polacy kupują coraz więcej produktów z browarów regionalnych. Według szacunków, ta gałąź branży wzrosła w ostatnim okresie o ok. 30 proc.

Coraz częściej sięgamy po piwa z browarów regionalnych. Pomimo tego, że cała branża notuje spadki, piwa regionalne sprzedają się coraz lepiej. W tym segmencie sporą rolę odegrało Pomorze. To właśnie nasz region z browarem Amber jest jednym z prekursorów branży piw regionalnych.



Jakie piwa najchętniej pijesz?

Od 2009 branża piwna zmagała się ze spadkiem konsumpcji, do której przyczynił się także światowy kryzys ekonomiczny. Rok 2010 branża piwna w Polsce zakończyła wynikiem o 0,3 proc. gorszym od rezultatu osiągniętego w czasie poprzednich dwunastu miesięcy. Na sytuację wpływają także inne czynniki - np. wzrost podatku VAT oraz podwyżka cen części surowców.

Co ciekawe, pomimo ogólnego spadku sprzedaży w branży, segment piw regionalnych ma się bardzo dobrze. - Pomimo słabych tendencji, sprzedaż piw regionalnych wzrosła o ok. 30 proc i nadal rośnie - mówi Michał Saks, piwowar z gdańskiej Brovarni. - Główną przyczyną jest wzrost świadomości wśród konsumentów. Nie ma co ukrywać, piwa produkowane przez duże koncerny są monotonne i słabej jakości.

- Zauważamy coraz silniejszą modę na poszukiwanie nowych doznań smakowych - mówi Dariusz Rejmus, dyrektor. ds. handlowych Browaru Amber. - Polakom nie wystarcza już piwo produkowane przez duże koncerny. Te produkty są do siebie bardzo podobne, prawdopodobnie nawet składniki do ich wytwarzania pochodzą z tych samych źródeł. Także technologia i sposób wytwarzania są do siebie bardzo zbliżone. Nasze piwa leżakują 2, 3 czy 5 tygodni i są wytwarzane według tradycyjnych receptur. Mało kto wie, że w piwie jest więcej możliwości doznań smakowych niż w winie.

Duzi gracze także zauważyli tę tendencję. Postanowili więc bez ponoszenia dużych kosztów reklamowych i inwestycyjnych wejść w rynek piw regionalnych. - Przykładem może być piwo "Kasztelan", które promowane jest jako piwo lokalne, a z lokalnością nie ma nic wspólnego - dodaje Saks. - Jest to produkt Carlsberga. Problemem jest, że polskie prawo nie wymaga podania miejsca produkcji piwa. Tak więc z etykiety niczego się nie dowiemy.

W 2010 r. w Polsce były czynne 64 zakłady piwowarskie. Wśród nich - 45 browarów przemysłowych i rzemieślniczych oraz 19 browarów restauracyjnych. Obecnie rynek piwny jest podzielony pomiędzy trzech głównych graczy - Carlsberg Polska, Kompanię Piwowarską i Grupę Żywiec. W ostatnim czasie w wyniku fuzji Vanpur i Royal Unibrew powstała czwarta siła Van Pur Łomża Browary, która może w znaczący sposób wpłynąć na rynek producentów piw.

Przewiduje się dalszą konsolidację branży piwowarskiej - w 2009 r. czterej światowi giganci piwni (Anheuser-Busch In-Bev, SABMiller, Heineken i Carlsberg) wytwarzali już ok. 45 proc. światowej produkcji piwa.

Jednocześnie na rynku polskim działa obecnie około 30 browarów regionalnych. Znanymi markami na rynku browarów regionalnych jest Browar Namysłów (marki: Zamkowe, Zamkowe Mocne oraz Zamkowe Export; Basztowe Super Mocne, Kozackie - Jasne oraz Mocne), Perła Browary Lubelskie (Perła, Goolman, Lubelskie, Zwierzyniec), Browar Cornelius (Kiper Mocny, Beczkowe, Polarne, Beijing Gold) czy Browar Witnica (Boss, Lubusz, Porter, Koźlak).

Wielkość całego polskiego rynku piwa szacuje się na 34,4 mln hl. czyli o ponad 100 tys. hl mniej niż w okresie poprzedniego roku. Rocznie na głowę wypijamy już ponad 90 litrów piwa, co daje nam 10. pozycję na świecie i 5. w Europie. W roku 2011 spodziewany jest wzrost rynku piwa, chociaż najprawdopodobniej nie uda się jeszcze powrócić do tempa wzrostu sprzedaży znanego sprzed kilku lat.

- Wrażliwość popytu na piwa regionalne jest bardzo niska - dodaje Rejmus. - Dlatego też, ani kryzys światowy, ani ogólna tendencja spadkowa w branży nie zaszkodziły nam zbytnio. Nasycenie rynku i coraz większa liczba piw regionalny powoduje jednak, że dynamika przyrostu jest jednak mniejsza.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Zielone

    Raciborskie wymiata :-)))

    • 3 2

  • Wojak dobry jest!! (5)

    • 3 22

    • Dobry?

      Po to żeby się ululać za 10 zł to tak, ale jak dla mnie ten czarny strasznie spirytem jedzie i z piwem nie ma za dużo wspólnego.

      • 6 1

    • To nie Piwo lecz napój alkocholowy doprawiany spirytem .............syf czyli (2)

      • 7 1

      • (1)

        bo mocnych sie nie pije pajafce boto juz nie piwo pfff

        • 0 0

        • nie da cie rady wojakowi hehe bo to dobry zawodnik!!

          • 0 0

    • jak to bywa

      wojak czerwony dobry był ale niestety już go nie ma :) a zielony dobry jest pośród tanich piw :) jak brak kasy to go walę w mordę :) a on mnie na glebę ;) czarnego też czasem lubię chlapnąć.

      • 0 1

  • Gdzie jest GDANSKIE ? (1)

    Heweliusz Kaper się ostał a resztę wchłonęły kompanie piwowarskie i zniszczyły to co dobre. DOBRZE że chociaż widać jakieś działania w kierunku odrodzenia dobrej niekomercyjnej tradycji piwowarskiej. Bielkówko - DZIĘKI.

    • 24 1

    • GZ go wykupiła i zabiła marke

      Teraz pijesz od nich pewnie Specjala

      • 1 0

  • Handel. We Wdzydzach panuje (3)

    GRUPA ŻYWIEC i nie uświadczysz w żadnym z 3 sklepów np. KAPRA, czy Harnasia - tylko oferta Żywca.

    • 11 0

    • kupowałem remusa więc amber też jest

      • 1 0

    • (1)

      tylko ze kaper i harnaś to też grupa żywiec...

      • 5 0

      • Oto jak można nabrac nieświadomego konsumenta.

        Myśli, że pije Harnasia, to pije co innego. A tym czasem to to samo piwo, co żywiec, tylko opakowanie inne :D

        • 3 0

  • i bardzo dobrze!

    polecam też produkcję domową, praktykuję z powodzeniem od kilku lat:) to dopiero naturalne piwo i wiem na 100% co w nim jest:)

    • 13 1

  • miodowy ciechan to dopiero cudo:) (2)

    zastanawia mnie jego receptura ponieważ są tez inne miodowe ale smakiem sie do niego nie zbliżają...

    • 19 0

    • (1)

      polecam Ci jeszcze corneliusa miodowe
      dla mnie smaczniejsze ale o smakach się nie dyskutuje także bez napinki

      • 3 1

      • piwosze zawsze dyskutują bez napinki, to oczywiste:)

        • 3 0

  • ... (1)

    GOŚCISZEWO, tj. słuszna marka :)

    • 11 0

    • Ale nie to Gościszewo pod stg bo tam śmierdzi biędą

      • 0 0

  • Polecam browar Gontyniec a zwłaszcza piwko Gniewosz .

    • 14 0

  • Wspomnienie z przeszlosci ! (4)

    Mam ponad piecdzesiatke wiec pamietam czasy kiedy w Gdanskim mozna bylo znalesc mysz,a Morskie smakowlao jak woda z zatoki,ale pamietam tez czasy kiedy Gdanskie bylo moim ulubionym piwem !!! Wladze Gdanska pozwolily na jego likwidacje,nie rozumiejac ze piwo GDANSKIE PROMOWALO REGION GDANSKI. Chcialbym aby Gdanskie znowu bylo produkowane ,a ja abym mogl sie go napic z kufla np. w Suleczynie na tarasie Restauracji MORENKA. Browarze Amber DO DZIELA !!!

    • 35 0

    • Morenka !!!! (1)

      Pamiętam, że mieli tam chyba ostatnią "Żytnią" w Pomorskim... To było coś !!! A jedzenie do tej pory wypasione.

      • 5 0

      • Tak, jak zamówiłeś frytki, to kobita podzieliła ziemniaka na 4 i gotowe:).
        W głebokim oleju!
        Pamiętam latające kufle. Kasztanowiec na tarasie dalej stoi:)
        Piękne czasy to były

        • 1 0

    • fakt

      co do morskiego w granatach podpinam sie - siki weroniki haha

      • 2 1

    • Amber??

      Oni nic dobrego nie produkują, wszystko smakuje tak samo.

      • 0 2

  • (1)

    Właśnie dowiedziałem się że to producent warki doprowadził do upadku Browaru Gdańskiego - OGŁASZAM BOJKOT .

    • 23 1

    • BRWAR GDAŃSKI WYKUPIŁY BROWARYY ELBLĄSKIE (EB) PCZYM (EB) KYKUPIŁ ŻYWIEC, POTEM ŻYWIEC WYKUPIŁ JESCZE BROARY WARECKIE A NA

      KOŃCU HEINEKEN WYKUPIŁ ŻYWCA - ŻYWIEC JEDYNY BROWAR NA ŚWIEĆIE KTURY NIE NOSI NAZWY WŁAŚCICIELA TJ HEINEKENA

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane