• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku. Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku.

W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.



Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.

Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.

- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.

Czy specjalistyczne jednostki mogą być szansą dla przemysłu stoczniowego w Polsce?

Przed świętami SG popisała też kontrakt na budowę kadłuba specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych, czyli platform supply vessel (PSV). Odbiorcą jest norweska stocznia Hellesoy. Budowa jednostki rozpocznie się w maju 2010.

Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.

Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.

W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.

Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (65) 5 zablokowanych

  • Statek czy kadłub? (1)

    Jeśli statek jest wyposażany w Norwegii, to oznacza, że został zbudowany kadłub z podstawowymi instalacjami. Statkiem będzie on wówczas, gdy uzyska papiery potwierdzające klasę i rozpocznie eksploatacyjny rejs.

    • 1 0

    • Re: Statek czy kadłub?

      Wszystkich zainteresowanych odsyłam do strony http://www.fredfenix.com.pl/

      Pozdrawiam Syrenka

      • 0 0

  • Rozdzielnie elektryczne (10)

    Ciekawe kto dostarczy rozdzielnie elektryczne (m.in. główną, awaryjną i pozostałe) ?
    Elmor, NORD, PRJ Automatyka, a może ktoś inny jeszcze się tym przemysłem zajmuje ?

    • 10 2

    • PRJ - rzetelna firma (1)

      Jeśli nie pracowaliście w PRJ to sie nie wypowiadajcie, firma jest porządna i rzetelna, juz nie jeden projekt zakończyła sukcesem, PRJ to profesjonalna firma zajmująca się budową i montażem systemów elektrycznych zarówno w przemyśle morskim jak i lądowym.

      • 3 1

      • Rzetelna? Ale w stanie niewypłacalności ....

        Gdzie się podziały miliony wypracowanego przez PRJ kapitału Panie Prezesie Reszka? Nagle zabrakło dla pracowników i dostawców, tylko inne biznesiki jak Magnacka Park, 3sports, 4cars się kręcą?

        • 1 0

    • (2)

      PRJ?? To żart??

      • 2 2

      • złośliwi???

        Ci co nie znają tej firmy nie wiedzą jaki ma potencjał, jest w ścisłym partnerskim powiązaniu z Rolls-Royce, więc budowa rozdzielnic nie jest im obca.

        • 1 0

      • A co to jest PRJ? Coś słyszałem że to firma specjalizująca się w czyszczeniu zęz?

        • 1 1

    • o ile sie nie myle to NORD po rozwalaniu stonczi, przestał sie w to bawić. Choć znając życie i marke tej firmy, to wrazie kontraktu są w stanie wznowić produkcje.

      • 1 0

    • (1)

      Niestety rozdzielnice dostarczą firmy skandynawskie.....Wiem bo pracuję na tych statkach w Norwegii..A po za tym te firmy polskie które wymieniono to tylko cień dawnej świetności....niestety

      • 3 1

      • prawdopodobnie wezmą tylko skorupę!

        a do środka władują swoje. To jest lokalny patriotyzm i popieranie własnego przemysłu. A zamysł cwany, bo za wszystko oraz za gwarancję wezmą odpowiedzialnośc nasi.

        • 2 1

    • MORS

      jwt - też może dostarczyć - chociaż jeżeli są to statki specjalistyczne zamawiane przez norwegów - to rozdzielnice pewnie sami dostarczą bo przy systemach DP prawdopodobnie cała elektrownia jest zaprojektowana przez nich.

      • 0 0

    • znajac norwegow

      moga zainstalowac system od Rolls-Royce

      • 3 0

  • Dziwni ludzie a nie kraj (2)

    Polacy to zawsze tylko chca maximum zarobku i minimum pracy , i to od razu..

    • 21 12

    • ty jestes przy zdrowych zmysłach? Idioto? (1)

      Każdy Naród dbający o swój byt i interes dba o to aby najmniejszym kosztem zarobić jak najwięcej.
      Państwo to duża firma.
      Niestety, przez takich jak ty mamy w Polsce tak jak mamy:- bezrobocie, bieda, rządy tuska, brak służby medycznej, armia "walcząca" w "naszym interesie", brak przemysłu, deficyt budżetowy, zagrożenie sytemu emerytalnego, zniszczone banki, emigrujący obywatele, afery i grupy interesów, korupcję w sądzie, brak szacunku ze strony całego świata...
      Można wymieniać godzinami. Właśnie jest tak, bo tak chcecie i na to się godzicie.

      • 2 4

      • bo szacunek sie nie oczekuje i nie wymaga...

        ale aby go otrzymac , to trzeba na to ciezko zapracowac i zasluzyc sobie,wiec zacznij od siebie samego i nie obrazaj innch "idioto"

        • 0 0

  • pozytywnie coś się zaczyna ruszać (1)

    • 4 1

    • ... w gaciach?

      • 1 0

  • ADAMOWICZ I CHEMICZNY KACZOR DONALD-SŁOŃCE PERU MUSZĄ ODJEŚĆ!!! (1)

    PRECZ Z BANDĄ GANGSTERÓW Z PEŁO!!!

    • 3 4

    • Niestety PeOfilia to zbocznie trudne do uleczenia

      Szkodliwe dla otocznia i destrukcyjne dla pacjenta

      • 0 0

  • a Stocznia CRIST już dawno takie budowała (1)

    • 0 0

    • A co się teraz dzieje ze Stocznią CRIST? Słyszałem o redukcjach zatrudnienia i płac tych, co pozostali. Czy ma jakieś nowe kontrakty?

      • 0 0

  • gdzie te czasy (3)

    gdy w kolebce budowano 1000 rybakow dla CCCP

    • 7 1

    • (2)

      Gdzie ty widziałeś/łaś 1000 trawlerów dla CCCP. SG wybudowało 37 jednostek typu B408 ostatnia zeszła bodajże w 83r. Po za tym ludzie pracujący w SG boją się projektować/ budować tak "skomplikowane " jednostki jak trawlery najlepiej żeby budować kontenerowce.

      • 0 3

      • moźe raczej (1)

        kontenery zamiast kontenerowcuw

        • 1 0

        • Kontener to taka stalowa skrzynka którą ładuje się na kontenerowiec (taki typ statku). Nie wiesz nie pisz.

          • 0 1

  • (5)

    już słyszę to psssssyt w SKM-kach...

    • 19 13

    • To kup sobie samochod jak tak bardzo ci przeszkadza, ze ktos lubi sobie wyipic piwko. (3)

      Albo zadzwon na SOK, lub zaciagnij ha,mulec reczny, jezeli poza zawiscia jestes konfidentem.

      • 4 12

      • może sam kup sobie samochód, ciekawe czy za kierownicą też pijesz?

        No ale do rzeczy, dlaczego ktoś kto stosuje się do zakazów i nie spożywa alkoholu w skm-ce ma kupować sobie samochód, a jełop chlejący piwo w kolejce ma nią dalej jeździć? - Ot, myślenie polskiego chłopa. Skm to nie knajpa, ani palarnia (bo często mistrzowie od trunków lubią też sobie popalić) i jeśli jest zakaz, to należy go przestrzegać.
        Koneser piwa w skm się znalazł...litości

        • 2 0

      • (1)

        jak skopią Ci Mamusię przed blokiem to wtedy też nikt nie będzie konfidentem

        • 9 1

        • nie mieszkam w bloku pacanku, a do tego co ma piwo w skmce do pobicia pod blokiem?

          Ale pewnie jestes sbckim kmiotkiem to co ty mozesz wiedziec...

          • 1 6

    • hehee pssst

      dobre! jak wojak w puszce!

      • 3 3

  • bzdura (1)

    nie znam takiej stoczni Hellesoy w Norwegii :)) ale to przecież wcale nie znaczy że takowej nie ma :) ale wygląda mi to na babol

    • 2 2

    • Hellesøy Verft

      http://www.hv.no

      • 0 0

  • Stocznia (2)

    Stocznia na pół miasta, ale to taka niecodzienna wiadomość, że aż w mediach trzeba poinformować społeczeństwo o budowie dwóch stateczków.

    • 10 12

    • Właśnie to chciałem napisać (1)

      Takie łupiny i to sam kadłub potrafi zbudować samodzielnie kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt spółek z Trójmiasta. O czym tu w ogóle pisać?

      • 1 2

      • takie łupiny .....

        może i potrafi kilkadziesiąt spółek z trójmiasta, ale nie za taką cenę jaką dała gdańska ..... ! Jeszcze się przejadą na tych klewenach

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane