• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line zawiesza przewozy towarowe do Nynäshamn

VIK
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn wystartowała 16 października 2017 r. Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn wystartowała 16 października 2017 r.

Stena Line z końcem 2018 zawiesza kursowanie linii towarowej Gdynia-Nynäshamn. Jak tłumaczy armator, decyzja jest związana z wymianą tonażu w sieci 21 linii promowych Stena Line w Europie i skoncentrowaniu się na rozwoju połączenia Gdynia-Karlskrona.



Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała zaledwie 16 października 2017 roku. W sierpniu tego roku linię wzmocniono nowym, większym statkiem. Jednostka typu ro-ro o nazwie Vikingland zastąpiła prom Bore Bay, dzięki temu zwiększono pojemność frachtową linii aż o 30 proc. Nic więc nie wskazywało na to, że połączenie zostanie zawieszone.

-  Rynek transportowy rozwija się coraz szybciej, dostrzegamy większą elastyczność i szybsze tempo zmian, a ta zmiana jest tego przykładem. Cały czas notujemy duży wzrost popytu na przewozy frachtowe między Polską a Szwecją. Znajdujemy się jednak w momencie, w którym budujemy przyszłość naszej sieci połączeń oraz obserwujemy bardzo dużą aktywność w naszej branży, nie tylko w rejonie południowego Bałtyku. W związku z tym chcemy teraz skoncentrować nasze inwestycje na linii Gdynia-Karlskrona, gdzie widzimy stały potencjał silnego wzrostu w nadchodzących latach - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Czytaj też: Czwarty prom na linii Gdynia-Karlskrona

W ostatnich latach przewozy na linii Gdynia-Karlskrona (port w południowej Szwecji) stale rosną. Obecnie linia jest obsługiwana przez aż cztery promy pasażersko-frachtowe, czyli przewożące zarówno pasażerów, samochody osobowe, jak i towary. Pasażerowie i spedycje mogą wybierać spośród aż 46 wypłynięć w tygodniu. Linia z Gdyni do Karlskrony ma już długą, ponad 20-letnią historię.

Natomiast linia z Gdyni do Nynäshamn, na której działalność będzie zawieszona, operuje jako linia wyłącznie frachtowa, to znaczy nie przewozi ani pasażerów, ani samochodów, a wyłącznie ładunki. Dotychczas ta trasa była obsługiwana jednym promem typu ro-ro, kilka razy w tygodniu. Zawieszenie działalności na linii frachtowej Gdynia-Nynäshamn nie ma więc wpływu na pasażerów. Zmiana nie będzie też miała wpływu na zatrudnienie, jako że operacje były wykonywane promem ro-ro czarterowanym wraz z załogą.

Czytaj też: KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 21 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje około 38 promów, zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 7 mln pasażerów, 1,5 mln samochodów osobowych oraz 2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia 15 tys. pracowników na całym świecie.
VIK

Miejsca

Opinie (36) 3 zablokowane

  • w Szwecji mówi się o problemach finansowych steny. .. (7)

    • 51 13

    • inwestycje

      Niedługo Stena pokaze rogi. W czasie kiedy "dobra zmiana" postanowila uruchomić ponownie Stocznie szczecińską i budowac tam promy na gaz, co jak wiemy okazało się niewykonalne to Stena zamówiła kilka nowych promow na gaz w Chinach z dostawa do 2019 roku. Dla ciekawości Szwecja była na drugim miejscu w budowie statkow w latach 70tych zaraz za Japonią. Dzis zamknęla prawie wszystkie stocznie nawet remontowe. Nie maja tak wyolbrzymionej dumy narodowej ale cechuje ich po prostu realizm i wiedza ze z Chinami i Koreą nie warto się licytować i tracic pieniądze. My jeszcze tego nie wiemy tzn rząd tego nie wie ale boleśnie, niestety, za nasze pieniądze przekona się.

      • 0 0

    • Mowil sie to prawda ale od 20 lat

      • 3 0

    • chyba na tym portalu tak trolle mówią

      • 8 2

    • może by tak przejąć firmę? (1)

      • 13 5

      • Zdzisław ma akurat wolną złotówkę.

        Chciał kupić bank ale nie wyszło, więc … może stena??

        • 24 2

    • spoko,

      Jarosław zrepolonizuje i będzie OK

      • 19 8

    • Baby na ryneczku gadajo

      • 21 5

  • Teresa May przygotowuje sie na twardy brexit i tam przeniesie sie stena line.

    Brytyjczycy juz placa za gotowosc stena line w razie twardego brexitu.

    • 1 1

  • A gdzież to nasza potężna flota promowa z PŻB? Przecież miało pływać już tyle promów - polskich, słusznych? (8)

    • 52 14

    • PŻB nie jest armatorem polskim.

      Armator zarejestrowany jest na Cyprze, Limassol. W Polsce tylko paru urzędników.

      • 3 1

    • Jest praktycznie nowiutka Nova Star. (4)

      I po początkowych kłopotach pływa i ma się dobrze. Standard podróży wzrósł znacząco. Za Platfusów sprzedano Scandinavię i z dwóch promów na linii do Nynashamn pozostawiono jeden - przestarzały Wawel. Można więc powiedzieć, że w mijającym właśnie roku osiągnięto na tej trasie prawdziwy skok cywilizacyjny. Znów pływają dwa promy w tym jeden praktycznie nowiutki. Tego w Trójmieście nie było od lat, bo Stena również pływa wiekowymi jednostkami. Jak chcesz krytykować, to rób to chociaż merytorycznie.

      • 20 15

      • mariner,nie dyskutuj

        za pyskowanie odrabiasz w niedziele overtaimy dla armatora

        • 1 3

      • praktycznie nowiutki nie bity... :))

        • 5 3

      • (1)

        Ta Nova Star powstała ze słynnej stępki położonej w Szczecinie przez dobrą zmianę?
        Najlepiej tych cudaków ukazuje sprawa z viaToll :)

        • 16 7

        • Niewiele mnie obchodzi śmieszna stępka.

          Nawet jeśli nie wybudują tego promu w Szczecinie, to świat się nie zawali. Statki można pozyskać w inny sposób, czego przykładem jest Nova Star (choć poszlo jak po grudzie). Ważne że podjęto jakiekolwiek kroki w sprawie rozwoju Polferries. Liczą się fakty. A faktem jest, że Polferries pływa obecnie najnowocześniejszym promem między Polską a Szwecją. Tak czy nie?

          • 8 5

    • stępka przymarzła

      • 10 1

    • dobro zmianowych !

      promy dobro zmianowe, dawać promy dobro zmianowe !

      • 13 7

  • No i dobrze - zawieszenie uderzy w Doraco! (1)

    Nareszcie stracą kupę kasy i wyprzedadzą swoje włości przy parku w Oliwie

    • 11 15

    • Co ma piernik do wiatraka ?

      • 0 0

  • A może by tak zamknąć cały kraj przed obcymi? (2)

    • 20 10

    • Najlepiej zamknąć kraj dla zdrajców z PO, którzy siedzą w Brukseli.

      • 3 1

    • Lepiej sam się zamknij.

      Bo piszesz nie na temat.

      • 4 5

  • Merytorycznie (1)

    Było jeszcze inaczej.

    1. PŻB miało 4 promy: Scandinavię i Baltivię na linii Gdańsk - Nynashamn oraz Wawel i Pomeranię na linii Świnoujście - Ystad. Ale jakaś "mądra głowa" postanowiła sprzedać Pomeranię.
    2. Jak się potem okazało pozostawienie jednego promu na linii do Ystad, to był jawny sabotaż gospodarczy. Celem było wprowadzenie konkurencji - niemieckiego TT-line.
    3. Trzeba było naprawić ten błąd i z linii do Nynashamn zdjęto Baltivię, przekierowując na Ystadt.
    4. Kupiono czwarty prom - Mazovię i skierowano na Ystad.
    5. Trzeba było wycofać Scandinavię. W tym celu kupiono Cracovię. Jednak ją też skierowano na Ystad. A do obsługi Nynashamn przekierowano największy "złom" - Wawel.
    6. Kiepska oferta (3 odejścia/tydzień) Gdańsk - Nynashamn, otworzyła drogę do wejścia Steny.
    7. Żeby ratować linię wprowadzono Nova Star - najlepszy prom we flocie. Skutecznie.

    • 12 0

    • Hahaha

      Stena zrezygnowała bo na innych liniach zarabia szybciej i wiecej.

      Nova Star to ladny, ale felerny prom.

      Pomerania była zbyt mała, więc trzeba było pozbyć się jej. Tak samo jak Silesia, bliźniacza jednostka.

      • 4 1

  • Powodem moze byc łamanie Konstytucji. (1)

    • 6 10

    • a może Prostytucji?

      • 7 2

  • Czyli jest tak dobrze, że zawieszają połączenie? Gdyby było dobrze to by chyba nie zawieszali?

    • 17 1

  • jak wybudyjemy promy to pokażemy szwedom !

    • 11 3

  • No i dobrze (1)

    Po polsce jezdzic i zwiezdac a nie norwegie wspierac

    • 20 31

    • Islamiści będą się przemycać w kontenerach ze Szwecji do Polski - słuszny ruch PiSuaru!

      • 2 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane