• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strajk w Porcie Gdynia. Chcą podwyżek i wstrzymania prywatyzacji

Robert Kiewlicz
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu. Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu.

Pracownicy Wydziału Usług Żeglugowych z Gdyni domagają się podwyżek i zaprzestania prywatyzacji ich spółki. O godzinie 9 rozpoczęli dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Twierdzą, że jeśli ich żądania nie zostaną spełnione to protest może przyjąć ostrzejszą formę.


Czy portowe spółki powinny być sprzedawane inwestorom prywatnym?


Protest ma potrwać do godziny 12. W tym czasie związkowcy będą blokować drogi w rejonie gdyńskiego portu. Szczególne utrudnienia mogą wystąpić na ulicach Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdyni, Polskiej zobacz na mapie GdyniRotterdamskiej zobacz na mapie Gdyni. Związkowcy chcą 8 proc. podwyżki oraz tysiąc złotych jednorazowej premii uznaniowej. Dodatkowo chcą wycofania się z prywatyzacji WUŻ.

- 150 osób z 152 członków załogi WUŻ było przeciwko prywatyzacji spółki - mówi Kazimierz Waldowski, przewodniczący komisji międzyzakładowej NSZZ Solidarność Portu Gdynia.- Jednak negocjacje z inwestorem nie zostały przerwane. Zarząd oraz władze kraju nie robią sobie nic z ludzi pracy. W tej sprawie chcieliśmy się spotkać z premierem Donaldem TuskiemCezarym Grabarczykiem, ministrem infrastruktury. Nie wyrazili oni jednak zainteresowania spotkaniem z nami.

Wcześniej związki zawodowe miały negocjować z przyszłym inwestorem pakiet gwarancji pracowniczych. Nie udało im się jednak porozumieć. Spór toczył się o gwarancje zatrudnienia. Pracownicy WUŻ chcieli początkowo 15 lat gwarancji, następnie zeszli do 7,5. Inwestor proponował 2,5 roku. Z tego powodu negocjacje z inwestorem przejął Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

- Finalizujemy prywatyzację zgodnie z prawem - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Pakiet został podpisany 19 sierpnia. Dzięki temu pracownicy zyskali 3 lata gwarancji zatrudnienia. W obecnej sytuacji na rynku, jest to bardzo przyzwoita propozycja.

Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków. Na początku kwietnia 2011 zakładowa Solidarność zorganizowała nawet pikietę przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

WUŻ ma trafić w ręce holenderskiej spółki Fairplay BV. Należy ona do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

- WUŻ zostanie sprywatyzowany. W najbliższym czasie podpiszemy umowę z inwestorem - twierdzi Jarosiński.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • Od kiedy związkowcy to "ludzie pracy"?

    Poprawne określenie to "nieroby", bądź "pasożyty".

    • 5 1

  • taaaaaaaakkkkk?

    a ja myslalam ze stocznia gdynia nie istnieje.to w koncu istnieje?

    • 0 2

  • nie myślałem że doczekam takich czasów

    kłamstwo goni kłamstwo . ludzie są dezinformowani . media jeżeli coś pokażą lub napiszą to fakty są odpowiednio spreparowane oby tylko nie narazić się WŁADZY . WUZ to firma polska i perła w Gdyni . czy rzucimy ją wśród wieprze ?

    • 3 3

  • Jarosiński

    TEN FACET pamieta komune i myśli ze jest dalej

    • 0 3

  • dajcie mi podwyżkę bo spalę oponę

    • 1 2

  • bójcie sie

    witam kolegów z byłego WUŻ dałem taki nagłówek niepo to by was straszyc ale żeby was ostrzec przed FAIR PLAY-em wiem co pisze bo niestety zostałem ich pracownikiem w takich okolicznosciach jak wy i taż nie miałem wyboru ,fairplay wchłonoł porthol i zostaliśmy "wiezniami"własnej firmy zmiany jakie weszły po przejeciu to wszystko na gorsze ,niby pesja zesadnicza jest wyższa ale nie ma żadnego socjalu śą tylko pusta obietnice i przeważnie niedotrzymane słowa .w fairplayu pracuje sie pół miesiąca a pół ma sie wolne czas pracy to 12 godz dziennie według umowy od 7do19 potem powinno być wolne ale nie jest jeśli praca wypada w nocy to nikt za to nie zaplaci(tylko za takzwane nocne ale to ko2zł za godz)jaśli popłyniecie w rejs kralowy w 2tyg pracy to za "czapke śliwek",jeśli firma wysyła cie do innego portu do pracy to za dojazd w czasie wolnym nikt ci nie zapłaci ,w rejsach morskich obowiązuje naliczenie minutowe(jeśli odprawa jest o 20 to dewizy masz policzone za 4 godz)istnieje jeszcze cos takiego jak "bliska zagranice"gdzie wykonując to samą prace otrzymujesz połowe dewiz.takich przykładów mógł bym jeszcze przytoczyć sporo ale i tak to już nic nie zmieni,ciekawi mnie tylko dlaczego polak zawsze ma być gorszy od swojego odpowiedniwa w niemczech przecież fairlpay to fairplay i mimo różnicy w zarobkach ludzie powinni być traktowani podobnie bo wątpie żeby fairplay niemiecki tak pogrywał ze swoimi pracownikami,tamte zwiazki zawodowe zaraz by doprowadziły pracodawce do pionu .......ale w polsce wolno wszystko tamu co ma kase...pozdrawiam i niedajcie sie

    • 0 0

  • super inwestor FAIRPLAY BV JUZ ZWALNIA LUDZI W GDYNSKIM WUZ-u!!!!

    Dziekujemy ci januszu jarosinski za to ze nas sprzedales, ze w porcie gdynia nie mamy wlasnej floty, ze dzieki tobie widzimy co potrafi zrobic ze spółka zyd pochodzenia holenderskiego richard borchard, ze ludzie pracujacy od ponad 30lat w tej spolce w nie dlugim czasie pojda na bruk!!! ze dzieki tobie dali juz wymowienia 4osobom i ze kolejnych dwóch juz zwolnili!!! kiedys mowili bog honor i ojczyzna tobie tylko pozostalo to pierwsze bo mam nadzieje ze ktos ci cie odwdzięczy za ten los ktory niektorym zgotowales

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane