• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strajk w Porcie Gdynia. Chcą podwyżek i wstrzymania prywatyzacji

Robert Kiewlicz
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu. Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu.

Pracownicy Wydziału Usług Żeglugowych z Gdyni domagają się podwyżek i zaprzestania prywatyzacji ich spółki. O godzinie 9 rozpoczęli dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Twierdzą, że jeśli ich żądania nie zostaną spełnione to protest może przyjąć ostrzejszą formę.


Czy portowe spółki powinny być sprzedawane inwestorom prywatnym?


Protest ma potrwać do godziny 12. W tym czasie związkowcy będą blokować drogi w rejonie gdyńskiego portu. Szczególne utrudnienia mogą wystąpić na ulicach Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdyni, Polskiej zobacz na mapie GdyniRotterdamskiej zobacz na mapie Gdyni. Związkowcy chcą 8 proc. podwyżki oraz tysiąc złotych jednorazowej premii uznaniowej. Dodatkowo chcą wycofania się z prywatyzacji WUŻ.

- 150 osób z 152 członków załogi WUŻ było przeciwko prywatyzacji spółki - mówi Kazimierz Waldowski, przewodniczący komisji międzyzakładowej NSZZ Solidarność Portu Gdynia.- Jednak negocjacje z inwestorem nie zostały przerwane. Zarząd oraz władze kraju nie robią sobie nic z ludzi pracy. W tej sprawie chcieliśmy się spotkać z premierem Donaldem TuskiemCezarym Grabarczykiem, ministrem infrastruktury. Nie wyrazili oni jednak zainteresowania spotkaniem z nami.

Wcześniej związki zawodowe miały negocjować z przyszłym inwestorem pakiet gwarancji pracowniczych. Nie udało im się jednak porozumieć. Spór toczył się o gwarancje zatrudnienia. Pracownicy WUŻ chcieli początkowo 15 lat gwarancji, następnie zeszli do 7,5. Inwestor proponował 2,5 roku. Z tego powodu negocjacje z inwestorem przejął Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

- Finalizujemy prywatyzację zgodnie z prawem - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Pakiet został podpisany 19 sierpnia. Dzięki temu pracownicy zyskali 3 lata gwarancji zatrudnienia. W obecnej sytuacji na rynku, jest to bardzo przyzwoita propozycja.

Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków. Na początku kwietnia 2011 zakładowa Solidarność zorganizowała nawet pikietę przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

WUŻ ma trafić w ręce holenderskiej spółki Fairplay BV. Należy ona do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

- WUŻ zostanie sprywatyzowany. W najbliższym czasie podpiszemy umowę z inwestorem - twierdzi Jarosiński.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • Już dawno prosiłem aby sprywatyzować ZP Gdynia razem z jego prezesem J. Jarosińskim.

    po co nam port ?- Polska to kraj w likwidacji !.

    • 4 20

  • FINAŁ WARCHOLSTWA ZWIĄZKOWEGO (2)

    Można powiedzieć, że WUŻ już został sprzedany. To są prawdopodobnie ostatnie podrygi związkowców, którym zależy na utrzymaniu swojej pozycji w tej firmie. Zamiast zachować rozsądek, dążą do tworzenia i eskalacji konfliktów. Jeżeli będą działać tak dłużej, to doprowadzą do likwidacji spółki i utraty pracy przez wszystkich pracowników. Jej miejsce zajmie nowa firma, nieobciążona warcholstwem związkowym, a do pracy w niej przyjmą tylko tych, którzy się do niej nadają.

    • 17 7

    • może twoja firme też sprzedadzą i wtedy nie bedziesz taki cwaniaczek.. (1)

      • 0 8

      • moją firmę sam sprzedam jak będę chciał.

        • 7 0

  • proponuję 30 letnią gwarancję zatrudnienia plus coroczne premie i podwyzki!!! (1)

    tak, ta 150 osobowa grupa musi byc ponad wszystkimi!!!! Brawo!!!!!

    • 20 8

    • a ja proponuje 150 letnią gwarancję zatrudnienia i 30% podwyzki miesiecznie.

      • 5 0

  • ZŁA ANKIETA

    Załączona do artykułu ankieta jest zła. Autorowi ankiety prawdopodobnie mylą się firmy zarządzające portem z firmami przeładunkowymi, eksploatacyjnymi i innymi usługowymi działającymi na rzecz portu. Porty polskie są i będą państwowe. Takie są zapisy ustawowe. Prywatyzacji podlegają tylko firmy działające w obszarze portu, ponieważ nie mogą być one zależne od właściciela, jakim jest port. Taki jest wymóg ustawowy i jest on zgodny z zasadą zachowywania konkurencji usług w porcie, który nie może preferować własnych firm kosztem innych. Konkurencja ma wymuszać jakość, niskie koszty dla klientów portu oraz szybkość w dostosowywaniu się do aktualnego zapotrzebowania rynku. Właścicielem prywatyzowanych spółek portowych jest port, a nie bezpośrednio Skarb Państwa. Ankieta zaś sugeruje coś innego.

    • 12 0

  • Tusk sprzedaje Polske (1)

    • 10 17

    • smutne to ale prawdziwe

      • 1 7

  • (1)

    mogliście wynegocjować cokolwiek a przez zachłanność nie dostaniecie nic.

    • 6 6

    • Dostaną. Zarząd portu wynegocjował dla nich więcej, niż sami mogli uzyskać.

      • 6 1

  • Socjalisci ! (1)

    do roboty !!!

    • 12 5

    • kurczę jaka Ty ostrawa jesteś tu normalnie

      • 1 0

  • Jeden człowiek w tym kraju powiedział prawdę to uznali go za chorego psychicznie "Nie będzie niczego"

    • 11 6

  • (1)

    Panie Robercie, czy nie pomylił Pan czasem 2 prywatyzacji? MTMG i WUŻ?

    • 0 0

    • MTMG

      Inwestorem w MTMG jest Atic Services i ta prywatyzacja się już zakończyła.

      • 3 0

  • a nie pomyliły wam się miejsca z tym strajkiem? Kto ustawe o portach i przystaniach pisał? Idzcie do tych co to pisali.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane