• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej mówi "nie" premierowi

Robert Kiewlicz
5 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Decyzję o dzierżawie z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Propozycja Nauty nie spotkała się jednak z akceptacją syndyka SMW. Decyzję o dzierżawie z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Propozycja Nauty nie spotkała się jednak z akceptacją syndyka SMW.

Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej nie zgadza się na wydzierżawienie części majątku spółki przez Stocznię Remontową Nauta. W ten sposób zablokowana została możliwość ścisłej współpracy obydwu zakładów. Takie rozwiązanie promował premier, minister skarbu oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Na przeszkodzie stanęła jedynie syndyk, Magdalena Smółka.


Czy jesteś za połączeniem SMW i Nauty?


Decyzję o wydzierżawieniu z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Takie rozwiązania popierał minister skarbu Mikołaj Budzanowski. - Pozyskanie części terenów SMW jest niezbędne, ponieważ planowany jest dalszy rozwój Nauty. Rozwój ma nastąpić w dwóch równoległych obszarach - poinformował minister Budzanowski. - Rynku obronnego (produkcja i remonty jednostek specjalnych) oraz rynku cywilnego (remonty i budowy jednostek cywilnych oraz produkcja offshore).

O możliwości połączenia obydwu kontrolowanych przez Skarb Państwa stoczni wypowiadał się także premier Donald Tusk. Premier stwierdził nawet, że takie rozwiązanie jest niezbędne dla dokończenia budowy korwety "Gawron".

Tego zdania nie podziela jednak syndyk Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, Magdalena Smółka. Stwierdziła ona w rozmowie z PAP, że propozycja stoczni Nauta dotycząca dzierżawy SMW jest nie do przyjęcia i nie jest atrakcyjna. Smółka zaznaczyła też, że prawo upadłościowe dopuszcza dzierżawę przedsiębiorstwa z prawem pierwokupu, ale muszą istnieć ku temu przesłanki ekonomiczne. Takich przesłanek w chwili obecnej syndyk nie widzi. Ma też nadzieję, że poprawa kondycji SMW spowoduje możliwość zmiany upadłości likwidacyjnej na upadłość układową.

Przeciwko przejęciu SMW przez Nautę opowiadają się także związki zawodowe. Związkowcy oraz Rada Pracowników ze Stoczni Marynarki Wojennej SA wysłała w tej sprawie list do premiera Donalda Tuska.

- Propozycja dzierżawy i wykupu terenów SMW przez należącą do ARP stocznię Nauta jest praktyczną i fizyczną likwidacją SMW, skutkującą utratą potencjału technicznego, intelektualnego i ogólnie ludzkiego, służącego dotąd obronności - czytamy w liście do premiera. - Propozycja jest niezgodna z deklaracją premiera wygłoszoną z trybuny sejmowej, mówiącą, że Stocznia Marynarki Wojennej jest uratowana i dalej będzie pracować.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

Stocznia Remontowa Nauta należy do towarzystwa MS TFI, kontrolowanego przez ARP. Została zakwalifikowana w 2002 roku przez Radę Ministrów do grona przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Obok produkcji cywilnej, stocznia wcześniej już wykonywała prace z zakresu remontów i budowy okrętów wojennych. Dla Marynarki Wojennej RP i Straży Granicznej RP stocznia zbudowała kilkanaście holowników oraz wykonała szereg remontów okrętów, były to m.in. niszczyciel ORP "Warszawa", okręty podwodne ORP "Orzeł", "Wilk", "Dzik", okręt hydrograficzny ORP"Kopernik", okręty desantowe i inne. Dla Marynarki Wojennej RP byłego ZSSR i Federacji Rosyjskiej stocznia wyremontowała ponad 255 różnych typów okrętów wojennych.

Miejsca

Opinie (76)

  • Niech tusk stoczni sie już nie tyka! wystarczy!

    • 8 6

  • ZLIKWIDOWAC (1)

    Skończcie z tyn zakładem raz na zawsze, związki zawodowe pełno ,utrzymywanie byłych żołnierzy zawodowych na państwowych posadkach po MW - pełno, pełno firm podwykonawczych - ciche zlecenia: gdzie jest urząd skarbowy???? KOnkurencja?? Remontują statki z SZczecina a potem farba z kadłuba odpada po 3 dniach w rejsie, windy cumowe piszczą bo nidokręcona feerodda a maszyna wile do zyczenia , a inspektorzy (wiemy kto best on world , NIE WIEDZĄ CZYM SĄ SPAWY GRECKIE) przymykają oko ZA TO WSZYSTKO. Ostatnie klapy były piaskpwane, sciągnietei ,założone ,a my na morzu mieliśmy założyc kotwiczki na morzu i co ? żadna nie pasowała!!!!!!

    Po co Agencja wchodzi w tą gre??(ZLIKWIDOWAĆ) Znowu za mało pseudo firm ukrytych w skarbcu już jest??kASA dla dyrektorów.Panie premierze zlikwidowac i dalej od przodu , totalna naprawa musi byc..... OPINIA OD 2 OFICERA

    • 13 9

    • żenada

      tak samo jest z Błyskawicą co roku malowana i grube pieniądze idą z budżetu jakby ich nie było stać na zbudowanie suchego doku ...

      • 1 1

  • ciąc biurokracje

    Za urzędy morskie , pełno administracji całą gebą gdynia ,słupsk ,szczecin większości kapitanowie nie do ruszenia......

    • 3 1

  • Babka "z jajami". Oby jej nie dopadł seryjny samobójca...

    • 5 4

  • Nie można tego

    w końcu rozebrać i oddać na złom?

    • 8 5

  • ZLIKWIDOWAC

    proponuję zlikwidowac szkołe na oksywiu dla plecaków z pułaskiego

    • 1 3

  • NAUTA

    No teraz niech związkowcy zapewnią byt stoczni MW . Może sfinansują budowę statków i wynagrodzeń dla załogi . Głupota związkowa nie zna granic .A stoczniowcy naiwnie wierzą tym "działaczom" . No to powodzenia ,do rychłego zakończenia (stoczni MW) . Sama sobie nie poradzi !!!

    • 5 7

  • Gdynia Morska Potega Polski dzisiaj Miasto Upadle (1)

    Dlaczego to miasto tak ceizko doswiadcza i tu sie wszystko likwiduje dlaczego Polacy takie klutliwe doopy i wszystko tak likwiduja dlaczego ten Narod jest taki glopi i nie potrafi wycia gnac wnioskow z tragicznej przeszlosci historycznej i gospodarczej - tylko lekka reka wszystko likwiduje
    Oj glupis Ty moj Ludu
    Patrz jak Niemcy rosna w sile i potege a ty upadasz.

    • 7 2

    • Piekna Stocznia i zamknieta

      W swim zyciu widzialem i widze wiele roznych stoczni ale ta to jedna z najpiekniejszych - tu jest brak gospodarza - to jest choroba Polski

      • 3 0

  • artykuł na zamówienie

    To typowy artykuł na zamowienie.Przecież nie mozna skutecznie połączyć upadlego ze zdrowym.Metoda ktora chciał ARP zastosować za wejsciu była zła...Partacze

    • 4 2

  • Brzydko pachnie (1)

    O ile mi wiadomo to St. Nauta utraciła tzw zdolność finansową, a kondycję zakładu określa się przy pomocy wyniku finansowego, czyli zysku a nie wzrostem sprzedaży. (co ostatnio robi zarząd st. N.). Ożywienie Nauty w zakresie wejścia do SMW zaczęło cię w momencie, gdy Premier ogłosił, że będzie spora budżetowa kaska do wyłudzenia. Zastanawiam się czy Pan Premier ( może jego otoczenie) wie na pewno jaka jest różnica między konsolidacją a tzw wrogim przejęciem.

    !

    • 11 0

    • Pewnie chodzi o tzw "płynność finansową", która rzeczywiście jest zdolnością do regulowania zobowiązań. Tą rzeczywiście Nauta utraciła, więc teraz rozpaczliwie szuka wyjścia z ambarasu. Tym bardziej że przypuszczalnie trzeba będzie przypuszczalnie zapłacić Agencji Rozpieprzania Przemysłu za nowe tereny (po St. Gdynia).

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane