• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej mówi "nie" premierowi

Robert Kiewlicz
5 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Decyzję o dzierżawie z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Propozycja Nauty nie spotkała się jednak z akceptacją syndyka SMW. Decyzję o dzierżawie z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Propozycja Nauty nie spotkała się jednak z akceptacją syndyka SMW.

Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej nie zgadza się na wydzierżawienie części majątku spółki przez Stocznię Remontową Nauta. W ten sposób zablokowana została możliwość ścisłej współpracy obydwu zakładów. Takie rozwiązanie promował premier, minister skarbu oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Na przeszkodzie stanęła jedynie syndyk, Magdalena Smółka.


Czy jesteś za połączeniem SMW i Nauty?


Decyzję o wydzierżawieniu z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej, Nauta podjęła w październiku 2012 roku. Takie rozwiązania popierał minister skarbu Mikołaj Budzanowski. - Pozyskanie części terenów SMW jest niezbędne, ponieważ planowany jest dalszy rozwój Nauty. Rozwój ma nastąpić w dwóch równoległych obszarach - poinformował minister Budzanowski. - Rynku obronnego (produkcja i remonty jednostek specjalnych) oraz rynku cywilnego (remonty i budowy jednostek cywilnych oraz produkcja offshore).

O możliwości połączenia obydwu kontrolowanych przez Skarb Państwa stoczni wypowiadał się także premier Donald Tusk. Premier stwierdził nawet, że takie rozwiązanie jest niezbędne dla dokończenia budowy korwety "Gawron".

Tego zdania nie podziela jednak syndyk Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, Magdalena Smółka. Stwierdziła ona w rozmowie z PAP, że propozycja stoczni Nauta dotycząca dzierżawy SMW jest nie do przyjęcia i nie jest atrakcyjna. Smółka zaznaczyła też, że prawo upadłościowe dopuszcza dzierżawę przedsiębiorstwa z prawem pierwokupu, ale muszą istnieć ku temu przesłanki ekonomiczne. Takich przesłanek w chwili obecnej syndyk nie widzi. Ma też nadzieję, że poprawa kondycji SMW spowoduje możliwość zmiany upadłości likwidacyjnej na upadłość układową.

Przeciwko przejęciu SMW przez Nautę opowiadają się także związki zawodowe. Związkowcy oraz Rada Pracowników ze Stoczni Marynarki Wojennej SA wysłała w tej sprawie list do premiera Donalda Tuska.

- Propozycja dzierżawy i wykupu terenów SMW przez należącą do ARP stocznię Nauta jest praktyczną i fizyczną likwidacją SMW, skutkującą utratą potencjału technicznego, intelektualnego i ogólnie ludzkiego, służącego dotąd obronności - czytamy w liście do premiera. - Propozycja jest niezgodna z deklaracją premiera wygłoszoną z trybuny sejmowej, mówiącą, że Stocznia Marynarki Wojennej jest uratowana i dalej będzie pracować.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

Stocznia Remontowa Nauta należy do towarzystwa MS TFI, kontrolowanego przez ARP. Została zakwalifikowana w 2002 roku przez Radę Ministrów do grona przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Obok produkcji cywilnej, stocznia wcześniej już wykonywała prace z zakresu remontów i budowy okrętów wojennych. Dla Marynarki Wojennej RP i Straży Granicznej RP stocznia zbudowała kilkanaście holowników oraz wykonała szereg remontów okrętów, były to m.in. niszczyciel ORP "Warszawa", okręty podwodne ORP "Orzeł", "Wilk", "Dzik", okręt hydrograficzny ORP"Kopernik", okręty desantowe i inne. Dla Marynarki Wojennej RP byłego ZSSR i Federacji Rosyjskiej stocznia wyremontowała ponad 255 różnych typów okrętów wojennych.

Miejsca

Opinie (76)

  • Łatwo kopać leżącego

    Prawda zapewne jest gdzieś po środku. Ani SMW nie jest taka beznadziejna ani NAUTA nie jest taka wspaniała jak wynika z artykułu. GAWRONA nie dokończy samodzielnie ani SMW,ani NAUTA. Połączenie sił produkcyjnych obu firm dawało by szanse i na uratowanie miejsc pracy i na dokończenie budowy. Tylko cały ambaras w tym ,że przy takim połączeniu nie ma miejsca na dwa zarządy i na dwóch przewodniczących związku. Gorszą sytuacje wydaje się mieć zarząd SMW i dlatego obecnego status quo będzie bronił ze wszystkich sił.

    • 5 4

  • biedactwo

    Pani Magdaleno to już koniec pracy!!!Sprzeciwić się premierowi toż to wielkie przewinienie i grzech. Takiemu Premierowi, HO, HO

    • 1 4

  • syndyk SMW

    co wy chcecie od pani syndyk? Pani syndyk działa zgodnie z obowiązującym prawem
    w Polsce, a to , że jest ono złe to nie jest jej wina.Dzisiaj połączenie tych stoczni nie ma sensu. Reanimacja trupa jakim jest stocznia Nauta i nieboszczyka Stocznie Mar.
    Wojennej jest niepotrzebna, trupy trzeba zakopywać Dzis trzeba odpowiedzieć na proste pytania : czy potrzebne sa warsztaty naprawcze dla okretów wojennych ?,czy potrzebna jest stocznia remontowa w tym rejonie Bałtyku ? Moim zdaniem odpowiedź na te pytania jest pozytywana, na tak. I dopiero nalezy zastanowic się co zrobić.
    Jak na razie Nauta chyli sie ku upadkowi i przypomina pijanego , ktory chwyta sie płotu.Pierwsze co trzeba zrobic to sprywatyzować Naute, wtedy w sposób naturalny zostaną wyeliminowane różne kreatury jak np. .........
    a dopiero później wszystko ruszy do przodu

    • 1 1

  • Racja Syndyk nie jest od "ratowania" firmy tylko od pilnowania spłaty długów wierzycielom , których narobiła SMW.. Natomiast co dalej? Tego tak na prawdę nie wie nikt. Hasełko "konsolidacja" nie mówi nic , to tylko mielenie ozorem.Żadnych koncepcji,żadnych analiz,żadnych opracowań. Taka samą rację mają ci co są za i co są przeciw .Wiedzą tyle samo czyli g....no wiedza.

    • 1 1

  • Typowy artykuł na zamówienie.Oczywiścieże wydzierżawienie stoczni doprowadzi do upadku

    • 1 1

  • W końcu ktoś premierowi powiedział nie . To da mu trochę do myślenia.

    • 2 1

  • Brawo Pani Syndyk

    Tak trzymać a jeśli oddać stocznię to bogatemu co ją postawi na nogi

    • 2 1

  • pokrzywdzenie wierzycieli.

    ARP juz raz miala stocznie marynarki.I co.Doprowadzilaą do upadłosci.Wydzierzawienie majatku przez Nautę czyli ARP doprowadzi do likwidacji stoczni i braku majatku na zaspokojenie wierzycieli, a więc kradzież w białych rękawiczkach z pokrzywdzeniem wierzycieli i 700 osobowej załogi.ARP i Minister Skarbu nie powiedzieli jednak że istnieje odpowiedzialniść odszkodowawcza Rady Wierzycieli.A kto będzie odpowiadał :Minister Obrony Narodowej i ci co w radzie zasiadają.ARP juz podobno zaszczuło przedstawiciela Mon-u który mówił prawę.Myślę że ten haniebny plan wyjaśni Prokurator a przynajmniej NIK>

    • 0 0

  • Uzdrowić przemysł stoczniowy .

    Panie Premierze! jednym rozpożądzeniem połączyć obie stocznie bo są to przecież polskie stocznie (jeszcze nie sprzedane) i zacząć realizować plan rozbudowy Marynarki Wojennej. Pania sydyk ukarać za spowalniaianie procesu rozwoju polskich stoczni , za niszczenie dorobku SMW. Pochwalić związek zawodowy ,,SOLIDARNOŚĆ" za decyzje z roku 2005 W sprawie przynależności SMW.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane