• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BCT i GCT razem. Szykuje się fuzja gdyńskich terminali kontenerowych

Wioletta Kakowska-Mehring
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali.

BCT i GCT, czyli gdyńskie terminale kontenerowe zostaną połączone. Trwają rozmowy na ten temat na poziomie właścicielskim. Jak się dowiedzieliśmy, nie chodzi o przejęcie, a o fuzję. Szczegóły mają być znane do końca tego roku.


Czy połączenie wzmocni gdyńskie terminale?


- Rzeczywiście trwają rozmowy w sprawie współpracy obu terminali. W tej chwili są w stadium końcowego uzgadniania warunków współpracy i oczekiwania na udzielenie zgody dotyczącej tego rodzaju współpracy przez odpowiednie instytucje polskie i europejskie. Przewidujemy, że finalne połączenie działań nastąpi na przełomie roku, wtedy też będziemy mogli udzielić więcej informacji - poinformował nas Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT.
BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy od 2003 należy do Międzynarodowego Operatora Terminali Kontenerowych (ICTSI) - spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. Dziś Grupa ICTSI działa w 11 krajach, na czterech kontynentach. GCT, czyli Gdynia Container Terminal należy do Hutchison Port Holdings z Singapuru. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 roku.

Mówi się, że będzie to fuzja i obie strony będą miały po 50 proc.

Ten ruch ma wzmocnić gdyńskie terminale i podnieść ich konkurencyjność. Ostatnie lata, po wejściu oceanicznego serwisu do gdańskiego terminalu DCT były coraz trudniejsze dla terminali gdyńskich, które mają dużo mniejsze możliwości przeładunkowe, a przede wszystkim z racji swojej lokalizacji (wewnątrz portu) nie mogą przyjmować dużych jednostek. Do tego gdański terminal dalej się rozrasta. Trwa jego rozbudowa.

GCT i BCT w ostatnim okresie również zmodernizowały swoją infrastrukturę, głównie dzięki udziałowi w unijnych programach, ale jak widać to nie wystarcza.

Czytaj też: Nowa suwnica zakończyła kolejny etap rozbudowy Gdynia Container Terminal
Czytaj też: Ogromne suwnice dla BCT dopłynęły do Gdyni

Jeszcze w 2014 roku wszystkie trójmiejskie terminale kontenerowe odnotowały duże wzrosty i korzystały z dobrej koniunktury na rynku. Jednak w ubiegłym roku największy spadek obrotów ładunkowych w Porcie Gdynia dotyczył właśnie drobnicy w kontenerach (o 19,3 proc. rok do roku, czyli do 684,8 tys. TEU).
Na spadek wpłynęło głównie przekierowanie znaczącej części kontenerów do Portu Gdańsk w wyniku utworzenia w marcu 2015 roku aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk LineMediterranean Shipping Company, a także od sierpnia rozpoczęcia współpracy DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikło też z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin oraz z racji embarga na handel z Rosją.

Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Można się spodziewać, że fuzja - wynikająca z optymalizacji - może doprowadzić do redukcji zatrudnienia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać.

Miejsca

Opinie (214)

  • Mówi się, że będzie to fuzja i obie strony będą miały po 50 proc. (3)

    Mówi się = Plotka głosi. Albo się nie mówi, albo pisze jak jest...

    Dla sprecyzowania. Po 50 proc czego ? Statków, kontenerów, wody w kanale, przychodów, udziałów, pracowników ?

    Jaka będzie wspólna nazwa ?, kto będzie prezesem ?

    • 25 1

    • A ja uparcie twierdzę, że "połączenie" to taki wstępny myk i to się na tym nie skończy. (1)

      Bo "50 na 50" jest tak niedorzecznym rozwiązaniem w tym przypadku, że nawet przysłowiowej kupy się nie trzyma !
      I ta zadziwiająca niechęć prezesów do jasnego, konkretnego ogłoszenia ludziom o co tak naprawdę chodzi ! Że niby szczegóły podadzą pod koniec roku !?! Wtedy to się masa ludzi dowie, że właśnie stracili robotę !
      Jestem niemal pewny, że tak właśnie będzie a prezesy (być może już byłe) zawsze to jakoś wytłumaczą !

      • 15 0

      • I będzie piękny artykuł na trojmiasto.pl ze zdjęciem..

        I _na pewno_ padnie słowo-klucz "synergia" :-P

        • 11 0

    • Wszystko będzie po połowie !

      Pół statku przeładuje BCT, potem krypa przeparkuje do GCT i zrobią resztę. Kontenery też tak podzielą, żeby na każdym placu było po równo. Woda w kanale też będzie podzielona na pół pomarańczowymi bojami a specjalnie wytresowane mewy będą miały loga firm i będą mogły lądować na wodzie każda po swojej stronie. Przychody będą "sprawiedliwie dzielone" na pół, tzn. GCT będzie oddawał ze swoich zaskórniaków do BCT, żeby Krzychu miał z czego wysyłać działkę na Filipiny. Z pracownikami nie będzie już problemu, bo etatowców się pozwalnia a robić będą najemnicy.
      A prezesi zostaną jak dotychczas - z jedną kosmetyczną zmianą w kontraktach - będą prezesować w systemie zmianowym - 12/24.

      • 6 0

  • Ruch w dobrą strone, (3)

    lecz należy określić priorytety wyprzedzające dla przyszłości w tym rozwój w technologiczne możliwości i pirs na głębszą wodę.

    Jeśli chcemy być konkurencyjni na świecie musimy rozbudować AM a w niej eksploatacje portów, dlatego aby zmierzyć się z coraz większą cyfrową rzeczywistością i do tego potrzeba w Gdyni otwarcia głów i środków finansowych. Bo niby mamy proces kształcenia ludzi młodych(dokształcania "wilków morskich"), w którym osiągnęliśmy w Polsce światowy udział b.dobrych absolwentów jedynie co może czynić zastrzeżenia jest jakość tego kształcenia i brak innowacyjności.
    Musi nastąpić strategicznie planowany wzrosty w gdyńskim porcie ;
    1. po mediacjach w ramach międzynarodowych federalizacji i porozumień,
    2. włączenie w transport także cargo lotnicze(kontenerowe) po przejęciu GDYNI-Kosakowa do Strefy, a tam wybudowanie Parku Naukowo-L- Transportowego, który będzie pracował nad nowymi paradygmatami w tym zakresie i modelami logistycznych działań,
    3. odpowiednio zagospodarować, zaplecze portów. Bo tutaj możemy szybko natknąć się na wąskie gardła. Kolej Gdynia-Główna-Port, trasa dwutorowa zelektryfikowana Kościerzyna i dalej oraz Słupsk. OPAT i Droga Czerwona,.... Zwrócenie szczególnej uwagi na podstawowe trendy rozwojowe na świecie, czyli cyfryzację gospodarki, napędy gazowe i inne, wykorzystanie sztucznej inteligencji i dronów, praca w internecie, z urządzeniami mobilnymi, a więc w każdej chwili przeprowadzenie operacji handlowych, dokonywaniem zakupu, monitorowaniem jego przebiegu oraz całego proces dostawy z kontrolingiem na każdym etapie. Musimy zweryfikować i zrewaluować dzisiejsze łańcuchy dostaw i dla mnie ciekawe jest pytanie: czy cyfryzacja pozwoli nam na skokowe zdecydowanie podwyższyć ich efektywność?
    Pracy jest co niemiara, ale chyba warto :))

    • 9 14

    • Ruch w dobrą strone, (1)

      BCT i GCT zmuszeni są do działania razem. A to co napisałeś to nie wiadomo czy trafi na podatny grunt. Jak widać tu po "łapkach", to wszystkim się należy ! Zapomnieli, że komuna się skończyła i trwa bezwzględna konkurencja, a u nas na dodatek podszyta politycznie.

      • 2 4

      • Zapomniałes o kosmitach !

        Oni mają przecież największy - telepatyczny - wpływ na nieudolność i arogancję włodarzy miasta, prezesa BCT, ogólnoświatową sytuację w branży przeładunkowej.

        • 3 1

    • popuściłeś...

      ...wodzy fantazji... No ale od czegoś trzeba zacząć...
      Rozumiem, że masz zapewnione finansowanie?
      Oraz najważniejsze, czy wiesz/ustaliłeś, kto na tym zarobi? To najważniejsza sprawa, bez tego nie licz na powodzenie.

      • 0 3

  • Brawo Polska (1)

    Tylko my ten biedny jak biedronka naród tak narzekamy, marudzimy, zazdrościmy że źle, że nie tak... Przestańcie już

    • 6 7

    • Te, biedronka - do budy !

      • 6 0

  • super trzeba rozwalic ten monopol DCT przeciez to jest chory terminal ! (4)

    Teraz robia spotkania bo sa korki i chca wporadzic awizacje na bramie na godzine bo osbie nie radza z autami !!!
    wstyd

    • 15 17

    • nie narzekc

      Jak sobie wyobrażasz przyjeżdża po poludniu do DCT 700 ciężarówek i wszyscy maja wjechać i wyjechać w ciagu godziny.Nie masz pojecia o pracy terminalu to pisz ogólnych bredni.I nie pisz ze na zachodzie jest lepiej bo tez sa zatory kolejki i kierowcy tez czekają po kilka godzin.

      • 10 7

    • zal ci sciska dusze bedzie duzy parking a jak by co to za rok ma dopiero 10 lat jak na te 1olat to duzo zrobili czy w gdyni zrobia obrotnice to i tak nic sie niezmieni

      • 7 4

    • Laska zazdrości że w Gdańsk się rozwija nie nasza wina że tam akurat jest głębokie wejście do zatoki i tam wybudowali terminal a nie w Gdyni

      • 4 1

    • Za rok mearsk odejdzie do Rosji to pogadamy jak będziecie kwiczeć na Dct

      • 2 4

  • Sztauer (1)

    Cto mogli by przy okazji sie pozbyć
    W GCT działa Lkk i jest dobrze.
    Choć ludzi szanują i kasa lepsza
    BCT czekamy na normalność

    • 15 0

    • Ile przez LKK płacą na godzinę za lashowanie kontenerów?

      • 0 0

  • (1)

    Takie działy jak marketing, zaopatrzenia, księgowy zostanie zredukowany do jednego. pPracownicy produkcyjni raczej nie, bo ktoś musi pracować.

    • 5 6

    • "Ktoś musi pracować" twierdzisz ?

      A co niby pełne załogi obu terminali miałyby przeładowywać po połączeniu, skoro teraz - u każdego z osobna - nie wykorzystuje się mocy przerobowych nawet w połowie?
      Pomyśl chwilę zanim coś napiszesz, bo zwolnienia - tzw. "redukcje w ramach optymalizacji kosztów", będą w dużej mierze dotyczyć też pracowników fizycznych (jak ich określasz "produkcyjnych"). I przekonasz się o tym wcześniej, niż się spodziewasz !
      Nie wierzysz ? Przyciśnijcie szefostwo - niech wam powie co planuje (ale zadowoleni z odpowiedzi nie będziecie).

      • 7 1

  • (5)

    Ale stek bzdur. Ludzie już naprawdę nie myślą co mówią. Aby dodać coś od siebie, nie ważbe co... a im mniejsza wiedza, tym większy mądrala.

    • 4 7

    • Tak, właśnie ! Bo tylko prezes Szymborski ma zawsze rację, jest szczerym, miłym o ogólnie takim fajnym gościem ! (3)

      • 5 2

      • (2)

        Watpie zeby sie tutaj udzielal. Ale to on jest prezesem a nie ty. Nie porownuj sie.

        • 1 5

        • A gdzie ciemniaku zauważyłeś porównywanie się do pana prezesa ?

          Siedź cicho w swoim Bolszewie i czekaj na telefon, że na nockę dzisiaj dymasz.

          • 5 1

        • Te, wazelinka ...

          ... jak będziesz się dalej wpychał/wpychała prezesowi tam, skąd i tak już tylko twoje buty wystają, to uważaj żebyś mu się w końcu czkawką nie odbił/odbiła.

          • 5 1

    • Odnośnie steków, o których wspominasz ...

      Ogranicz znacznie ich jedzenie, bo udowodniono, że zapychają żyły. Co więcej - w twoim przypadku już pozapychały, bo najwyraźniej krew ci tlenu do mózgu nie dostarcza w wystarczającej ilości.

      • 3 1

  • W DCT Gdansk nadal związkowcy strajkują ? Czy dostali w końcu umowy o pracę i kasę za nadgodziny ?

    • 4 4

  • Mówi się, że ponoć praca uszlachetnia, hmm ... (2)

    Szkoda tylko, że nigdy tych, dla których pracujemy.

    • 8 1

    • "Arbeit macht frei" (1)

      • 4 0

      • Jawohl Herr Kristopher !

        • 4 0

  • Wprowadźmy jakiś porządek do tej dyskusji i postawmy sprawę jasno ! (11)

    Kapitalizm kapitalizmem, kompetencje prezesa kompetencjami prezesa, uwarunkowania gospodarcze uwarunkowaniami gospodarczymi ale ...
    Pisze się tu m.in. o zwalnianiu pracowników i o "szczerości" pana prezesa - tego prezesa ! Otóż jeśli jest uzasadniona konieczność zwolnień, to nie ma wyjścia - trzeba zwalniać (to, że przy "okazji" tej niby fuzji, dużych zwolnień nie da się uniknąć, to chyba jasne dla wszystkich). Jednak można a nawet trzeba takie zwolnienia przeprowadzać w cywilizowany i przede wszystkim usankcjonowany prawnie sposób ! A co robi prezes ? Ano np. prezes nieudolnie i na siłę próbuje przenosić pracownika na rzekomo "rozwojowe" stanowisko, które i tak od dawna przeznaczone było do likwidacji (fakt, że akurat ten pracownik "podpadł", bo jako pierwszy w końcu odważył się przeciwstawić mobbingowi i aktualnie sprawa toczy się w sądzie) ! Kiedy o innych ludzi z tych stanowisk zawalczyły związki - prezes z rozbrajającą szczerością tłumaczył, że ... przecież każdy głupi zorientowałby się, że te stanowiska - przypominam,
    zekomo "rozwojowe" - zostaną zlikwidowane, więc on biedny nie rozumie z jakiego powodu zwalniani pracownicy robią szum (tu przestrzegam przed negowaniem tych faktów, bo co, jeśli całkowicie przypadkiem znajdą się dowody) !?! A wracając do oczywistych zachowań mobbingowych, o których i prezes i kadrowa byli niejednokrotnie informowani i nic z tym nie robili (co ważne - procedura antymobbingowa wprowadzona została dopiero po kontroli PIP). Czy mobbing to jedna z od dawna stosowanych w BCT form pozbywania się pracowników (zwłaszcza tych, którzy komuś tam do gustu nie przypadli) ? Przecież już tak bywało, że doświadczeni pracownicy "sami" uciekali z tej firmy a na tym forum (i nie tylko na tym) o mobbingu w BCT ludzie coraz odważniej - jasno i wyraźnie piszą. Co ciekawe - to zjawisko ma dotyczyć zarówno pracowników umysłowych, jak i fizycznych !
    Stosowanie przez prezesa takich brzydkich sztuczek, stawia go niestety - delikatnie rzecz ujmując - w bardzo niezręcznej sytuacji. Owszem - trzeba sobie wyraźnie powiedzieć - w dzisiejszych, niełatwych przecież czasach, prezesowanie sporej firmie nie jest proste. Jednak przecież na szczęście jeszcze nie ma tak, żeby ktokolwiek mógł zmusić kogokolwiek do tak odpowiedzialnej pracy !

    • 10 2

    • i zas wyskoczyl z tym mobingiem (10)

      nie uwazasz ze juz dawno zrobiles sie nudny???

      • 3 4

      • No, no, jeśli uważasz, że mobbing - a to akceptowany przez zarząd - jest nudnym tematem, to życzę ci żebyś go (5)

        Wtedy pogadamy kto jest nudny. I jeszcze prosta rada - jeśli w którymś poście zauważysz słowo "mobbing", to nie czytaj dalej, bo po co masz się niepotrzebnie pocić.
        Chyba że ty "M" jesteś tą mobberką i już wiesz, że finał może być smutny dla ciebie. Napisz więc coś sensownego i przede wszystkim nie nudnego, co rozpali tę dyskusję. Jeszcze jedno - zapomniałeś/zapomniałaś kliknąć minusa.

        • 4 1

        • czytac ze zrozumieniem (4)

          po pierwsze nie napisalem ze mobing jest nudny, tylko ze Ty jestes nudny.
          jakikolwiek temat na portalu z BCT w tutule, niewazne na jaki temat, pojawia sie (wiadomo kto) i prawi o mobingu. Wytlumacz mi, bo nie rozumiem, co ma wspolnego mobing i polaczenie dwoch gdynskich terminali???

          • 0 3

          • Twierdzę jednak, że to ty nie rozumiesz czytanego tekstu. (2)

            A skoro ciemniaku nie rozumiesz tego co czytasz, twierdzisz, że jestem nudny, wiesz kim jestem i bardzo chcesz, żeby ci tę głębszą zależność wytłumaczyć, to nie widzę najmniejszego problemu - podjedź i ja ci to chętnie wszystko wytłumaczę - zapewniam - raz a dobrze.

            • 3 0

            • klasa... (1)

              nie musisz mi niczego tlumaczyc, (jasnie oswiecony) wiesz co to "ironia" ?

              • 0 3

              • Nie tłumacz się teraz ironią mały ludku.

                Kozaczyć sprzed komputera to wielu potrafi ale jak przychodzi co do czego, to już portki pełne.
                Samo noszenie krawata nie robi z ciebie faceta - tak, jak żenujące zaprzeczanie niezaprzeczalnym faktom nie buduje autorytetu. Poczytaj inne, nie tylko moje wpisy - i nie tylko na tym serwisie - i jeśli przeczytasz je ze zrozumieniem (a tego uczą już w gimnazjum), to powinno ci się nieco rozjaśnić.

                • 4 0

          • Słyszałeś jak wg. prezesa zarządu portu ma wyglądać to "połaczenie" ?

            Albo nie słyszałeś i wierzysz w bajki rodem z bct albo słyszałeś ale próbujesz na siłę wkręcać ludziom swoje kłamliwe wizje.

            • 3 0

      • Małgonia to ty ? Przecież miałaś siedzieć cicho a ty w dyskusji się udzielasz !?! (2)

        • 3 1

        • M.... (1)

          Czy Małgonia to M. Filewicz? ;-) Za moich czasów też byłą niezmiernie lubiana :D

          • 4 1

          • Ciepło, gorąco, bęc !

            • 5 0

      • I zaś następny zbulewrsowany, zdziwiony tłumok !!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane