• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BCT i GCT razem. Szykuje się fuzja gdyńskich terminali kontenerowych

Wioletta Kakowska-Mehring
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali.

BCT i GCT, czyli gdyńskie terminale kontenerowe zostaną połączone. Trwają rozmowy na ten temat na poziomie właścicielskim. Jak się dowiedzieliśmy, nie chodzi o przejęcie, a o fuzję. Szczegóły mają być znane do końca tego roku.


Czy połączenie wzmocni gdyńskie terminale?


- Rzeczywiście trwają rozmowy w sprawie współpracy obu terminali. W tej chwili są w stadium końcowego uzgadniania warunków współpracy i oczekiwania na udzielenie zgody dotyczącej tego rodzaju współpracy przez odpowiednie instytucje polskie i europejskie. Przewidujemy, że finalne połączenie działań nastąpi na przełomie roku, wtedy też będziemy mogli udzielić więcej informacji - poinformował nas Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT.
BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy od 2003 należy do Międzynarodowego Operatora Terminali Kontenerowych (ICTSI) - spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. Dziś Grupa ICTSI działa w 11 krajach, na czterech kontynentach. GCT, czyli Gdynia Container Terminal należy do Hutchison Port Holdings z Singapuru. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 roku.

Mówi się, że będzie to fuzja i obie strony będą miały po 50 proc.

Ten ruch ma wzmocnić gdyńskie terminale i podnieść ich konkurencyjność. Ostatnie lata, po wejściu oceanicznego serwisu do gdańskiego terminalu DCT były coraz trudniejsze dla terminali gdyńskich, które mają dużo mniejsze możliwości przeładunkowe, a przede wszystkim z racji swojej lokalizacji (wewnątrz portu) nie mogą przyjmować dużych jednostek. Do tego gdański terminal dalej się rozrasta. Trwa jego rozbudowa.

GCT i BCT w ostatnim okresie również zmodernizowały swoją infrastrukturę, głównie dzięki udziałowi w unijnych programach, ale jak widać to nie wystarcza.

Czytaj też: Nowa suwnica zakończyła kolejny etap rozbudowy Gdynia Container Terminal
Czytaj też: Ogromne suwnice dla BCT dopłynęły do Gdyni

Jeszcze w 2014 roku wszystkie trójmiejskie terminale kontenerowe odnotowały duże wzrosty i korzystały z dobrej koniunktury na rynku. Jednak w ubiegłym roku największy spadek obrotów ładunkowych w Porcie Gdynia dotyczył właśnie drobnicy w kontenerach (o 19,3 proc. rok do roku, czyli do 684,8 tys. TEU).
Na spadek wpłynęło głównie przekierowanie znaczącej części kontenerów do Portu Gdańsk w wyniku utworzenia w marcu 2015 roku aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk LineMediterranean Shipping Company, a także od sierpnia rozpoczęcia współpracy DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikło też z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin oraz z racji embarga na handel z Rosją.

Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Można się spodziewać, że fuzja - wynikająca z optymalizacji - może doprowadzić do redukcji zatrudnienia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać.

Miejsca

Opinie (214)

  • Trzeba na bieżąco się orientować co w trawie piszczy ! (5)

    Zupełnie niedawno, na stronie ICTSI (właściciela BCT), wybierając spośród wielu terminali na świecie zakładkę z gdyńskim terminalem, można było znaleźć informację, że prezesem zarządu BCT ... nie jest już Szymborski a inny pan - ten, który rządzi teraz w terminalu w Rijece !
    Co prawda, po kilku dniach na stronie wszystko wróciło do obecnego stanu, jednak nie sądzicie że to ciut dziwne ? Bo po kiego grzyba ICTSI miałoby majstrować przy nazwiskach, skoro wszystko byłoby ok ?
    Na szczęście zrobiłam sobie zrzucik ekranu tej stronki i tak czasami patrzę jak to byłoby miło, gdyby Manila faktycznie podziękowała już naszemu panu Krzysiowi za współpracę.

    • 8 1

    • byłoby lepiej (4)

      Mam pytanie, czy zmiana, o której wspomniałaś rzeczywiście byłąby lepsza? Przecież "Pan z Rijeki" był członkiem zarządu BCT od jakiegoś czasu. Czy róznił się czymś in plus w stosunku do Waszego drogiego (dosłownie ;-) ) Krzysia?

      • 4 1

      • jeszcze jedna rzecz (2)

        Moim skromnym zdaniem, jako IT Manager się sprawdził, no ale jako Dyrektor Operacyjny...? To chyba coś nie tak...

        • 4 1

        • I tu również pełna zgoda. (1)

          A to, że jak piszesz "to chyba coś nie tak", jest jedynie potwierdzeniem wspierania się przez wspomnianą w którymś w poprzednich wpisów "wielką rodziną", która zdominowała wszelkie szczeble w BCT (od najwyższego, po najniższy).

          • 4 2

          • szkoda

            Smutne to i szkoda firmy i obecnych pracowników jestem chętny do kontaktu dbctsm@gmail.com
            pozdrawiam,

            • 3 1

      • Niczego nie można zagwarantować ale ...

        o obecnym - faktycznie (dosłownie) drogim prezesie piszą na forach, że "jest najgorszym prezesem w historii BCT". I niestety tu u nas (tzn. od wewnątrz) wiele za tym przemawia.

        • 5 2

  • Dobre jest to co "M' pisze - że mobbing jest nudny !!! (5)

    Może faktycznie potrzebne jest świeższe spojrzenie na tę sprawę. Weź więc "M" głęboki oddech - świeższy przede wszystkim (Halitomin ponoć na to pomaga) - i napisz proszę jak ty to widzisz., bo hmm, ... może faktycznie jesteśmy w błędzie. I doprecyzuj proszę, dla kogo ewentualnie według ciebie mobbing jest nudny - dla mobbera, ofiary, czy może obu stron (a może dla pracodawcy, który będzie ponosił konsekwencje).

    • 3 4

    • (2)

      Minusuje chyba Pan Krzyś i Przyjaciele. Mobbing w cywilizowanym państwie nie powinien być tematem zamiatanym pod dywan. Panie Krzysiu, karma wraca.

      • 3 1

      • Ale patrząc na ilość tych minusów, to przyjaciół on za wielu nie ma, he, he.

        • 3 0

      • Nie chyba a napewno.

        Bo jakoś nie widać, żeby załoga za nim stała - a wręcz przeciwnie.

        • 3 0

    • dobrze gada (1)

      gosc wypisuje o mobbingu wszedzie gdzie pojawi sie BCT, jak napisza ze ryby wskoczyly na Helskie I przy BCT, to zapewniam, ten pan wtraci cos o mobbingu 100%.

      • 1 3

      • Fajnie, że tak dobrze mnie znasz i zapewniam - będzie właśnie tak, jak piszesz.

        A co cię tak dziwi ? Skoro wy zadufani w sobie aroganci od lat mobbing zamiataliście pod dywan, zupełnie nie licząc się z tym, że wyrządzacie tym bardzo poważne szkody ofiarom - to właśnie ja postaram się te brudy spod waszego dywanu wywlec na widok publiczny (i możecie cwaniaczki być także pewni, że nie tylko na tym serwisie).
        A jak coś się wam nie podoba, to chyba wiecie którędy do sądu (najlepiej dla was, jak zdążycie się tam wybrać przed tymi kolejnymi, którzy też zamierzają się tam udać). Życzę powodzenia.

        • 2 0

  • No to rozwiejmy te bzdury o "połaczeniu" terminali w systemie 50/50. (4)

    Znacie już dzisiejszą wypowiedź prezesa gdyńskiego portu dla Radia Gdańsk ? Jak nie znacie, to czytajcie : "Prezes Portu Gdynia Adam Meller zapewnia, że będzie to rozwiązanie korzystne dla ogólnych wyników przeładunków w Gdyni. Terminale będą miały jednego właściciela i nie będą konkurować między sobą - mówi prezes". Ani słowa o zwolnieniach, czyli ludzi maja w d.. i powiedzą im o tym w momencie wręczania wypowiedzeń.
    "Jeden właściciel" - czyli jakie 50/50 ? To jak to jest - w kulki robi was Szymborski ? A może prezes portu publicznie kłamie ? Odpowiedzcie sobie sami wierne lizusy prezesa Szymborskiego.

    • 5 2

    • Szczury zaczęły uciekać (3)

      vide b. Dyrektor Operacyjny - obecnie prezes w Rijece. Ciekawe co zrobi nasz drogi Krzysio ;-)

      • 3 1

      • Poradzi sobie. (2)

        ICTSI ma swój terminal w Pernambuco (poważnie), może więc tam znalazłaby się dla niego jakaś nie nerwowa fucha. A jak nawet w Pernambuco go nie zechcą, to może wróci do tych konserw rybnych albo do frytek.

        • 4 0

        • Kondycja (1)

          Nie byłbym tego taki pewien. Kondycja BCT świadczy o tym, że on nie jest w stanie samodzielnie zawiązać sobie sznurowadeł... Jacy byli, tacy byli, ale chyba Kapitanowie lepiej by sobie poradzili ;-)

          • 3 0

          • No tak, ale przecież sznurowadła to mu zawsze będzie miał kto zawiązać (jakiś kolejny lojalny).

            A robotę to oni sobie znajdują na starym patencie - szwagier wujka jest kimś ważnym w spółce siostry matki brata ojca, więc zawsze można się gdzieś jakoś dobrze wkręcić.

            • 4 0

  • wyjść z mojego pokoju ! (1)

    Wyjdźcie z mojego pokoju bo chcę pograć

    • 0 0

    • Już spokojnie Stasiu, wychodzimy, graj spokojnie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane