• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak miał wyglądać prom dla PŻB. Tak miał wyglądać prom dla PŻB.

Dziś mamy trzecią rocznicę położenia stępki pod prom dla PŻB i trzecią podpisania umowy na jego budowę. Z tej okazji posłowie PO zapowiedzieli złożenie wniosku o zbadanie procesu budowy do Najwyższej Izby Kontroli. Choć o budowie trudno tu mówić, bo stępka dawno zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Rok temu zapytaliśmy czytelników, czy ich zdaniem prom dla PŻB powstanie do 2021 roku? Tylko 5 proc. odpowiedziało, że "tak", kolejnych 5 proc. stwierdziło, że trudno powiedzieć. Aż 90 proc. odpowiedziało, że "nie", bo znów będzie opóźnienie. Cóż, tym razem można stanowczo powiedzieć, że większość się nie myli.

Przypomnijmy: 23 czerwca 2017 roku było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i dalekosiężnych planów. Wówczas położono stępkę pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który miała zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Zwykle taka uroczystość oznacza rozpoczęcie budowy, ale nie w tym wypadku. Ten projekt rozpoczęto od stępki, a teraz - od trzech lat - trwa projektowanie. Wydarzenie miało więc charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane - przekonywał trzy lata temu wówczas jeszcze wicepremier Mateusz Morawiecki.

Harmonogram bez harmonogramu



Przypomnijmy: Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Potem harmonogram się... rozjechał. Dwa lata temu zapewniano więc, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Jak widać, harmonogram dalej się "rozjeżdża".

W ubiegłym roku z okazji drugiej rocznicy położenia stępki Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, złożył kolejną deklarację i stwierdził, że... "prace przy budowie promu idą do przodu". W tym roku nawet już nie padła żadna deklaracja.

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna



Sami więc zapytaliśmy w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co dalej z promem. Na jakim etapie jest ten projekt. Czy budowa promu jest kontynuowana? Kto teraz zajmuje się tym projektem?  

- Program dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy. Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy. Ostateczny koszt nie jest znany z uwagi na to, że trwają negocjacje dot. ostatecznego kształtu projektu jednostki dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax. Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę. W całym projekcie inwestycyjnym w polskich stoczniach zostaną zbudowane cztery promy - poinformowało nas biuro prasowe resortu gospodarki morskiej.

Na kłopoty koronawirus



Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



Cóż, koronawirus. Program tzw. odbudowy polskich stoczni był jednym z flagowych pomysłów rządu PiS. W związku z tym odkupiono Stocznię Gdańsk, kupiono Stocznię Marynarki Wojennej, dziś będącą Stocznią Wojenną, wyłożono duże środki na odrodzenie stoczni w Szczecinie. Niestety, jak promu nie było, tak nie ma. W ubiegłym roku ministerstwo co jakiś czas zapewniało, że już za chwilę będzie projekt, za chwilę będzie harmonogram. A potem nastała cisza. Tylko w środowisku mówiło się, że całe przedsięwzięcie powierzono duńskiej firmie, która niekoniecznie chciała budować promy w Polsce. Coraz głośniej mówiło się, że ostatecznie zostaną zamówione w Chinach. Ten pomysł oficjalnie forsował ówczesny prezes PŻM, były wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki. Niestety w tej dyskusji zapomniano o potencjale stoczni trójmiejskich, niekoniecznie tych państwowych. Potem z promów dla PŻB zrobiły się promy dla PŻM. Powstała spółka Promy Polskie.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Negocjujemy zakup projektu promu, który ma zostać wybudowany w Szczecinie - poinformował w połowie lutego tego roku na konferencji prasowej minister Gróbarczyk i dodał, że promy muszą być gotowe za trzy lata, bo do tego zobowiązuje umowa z portem w Ystad.
Przypomnijmy, że zgodnie z tą umową polski armator zobowiązał się do wymiany floty na jednostki większe i napędzane LNG.

Za to rocznicę położenia stępki zamierzają... zauważyć posłowie opozycji.

- Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Choć o procesie budowy trudno tu mówić.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • trzy lata na projekt to wystarczająco dużo

    ewidentnie ktoś nie chce tego promu

    • 18 0

  • A był Motousz? (1)

    Robił zdjęcia z partyjnymi kanaliami i obiecywał 300 nowych promów i podbój kosmosu?

    • 25 5

    • Odbyła się konsekracja. Bycie świętym to nie taka prosta sprawa.

      • 4 0

  • Stepka

    Przecież to nie była stepka od statku pasazerskiego, tylko stara pozostała z produkcji Stoczni w Szczecinie przed upadłości, przemalowali i wszystkim oczy zamydlili. Wiem doskonale bo pracowałem w stoczni 45 lat i zamysłem stocznie

    • 17 1

  • budowniczy

    Tak budują polskę jak ten prom wszystko na pokaz .

    • 17 4

  • Byłem tam rok temu,kawał żelastwa leży i rdzewieje,aha no i taki fajny mostek zbudowali na Ostrów ale to chyba zasługa tej firmy,która produkuje tam elementy wiatraków!!!!!!

    • 9 4

  • Propozycja lokalna

    A może by ktoś zrobił ranking ekonomicznych wyników naszych stoczni w 3city na dziś i sprzed rewolucji pis ,wraz z podaniem jaką masę członków ich władz do dzisiaj wymieniono.Niestety ale z pobieżnych informacji już wynika katastrofalna polityka ekonomiczna pis

    • 10 3

  • stadnina i prom to tylko ułamek tego co wyprawia dobra zmiana

    dziwi ze ktoś o zdrowych zmysłach chce na nich glosować

    • 28 8

  • a gdzie te najmundrzejsze sven s. i janusz ch . ... (1)

    zawsze mieli tyle do powiedzenia...

    • 12 1

    • a co tu gadać?

      koń, jaki jest, każdy widzi...
      Jeśli wie, gdzie trzeba patrzeć.

      • 2 0

  • Polkska po 1918 roku potrafila wybudowac port w Gdyni,

    za zcasow komuny rozbudowac Polske, dac chlopom mieszkania, edukacje, bo 70% polskiego spoleczenstwa przed 2 wojna swiatowa bylo analfabetami. dostali mozliwosc po 2 wojnie swiatowej bezplatnie ukonczenie szkoly podstawowej, sredniej i studiow. Powstawaly mieszkania, statki,zaklady przemyslowe, wybudowano nowa Polske, a teraz wszystko jest w ruinie. Przemysl stoczniowy, wlokienniczy,wydobywczy, statki, porty prztrwaly rozbiory Polski, wojny napoleonskie, 1 i 2 wojne swiatowa, komunizm a nie prztrwaly wyzwolenia Polski od ZSRR czyli upadek Polski trwa od 1989 roku.najwieksza emigracja Polakow, zamykanie zakladow pracy, budowa promu 3 lata i nadal rdzewieje, brak polskich statkow a takie firmy jak PLO; PZM; Dalmor, C.Hartwig sa juz tylko na papierze i w wspomnieniach dawnych pracownikow tych firm, kiedys duma Gdyni, Gdanska, Szczecina

    • 9 5

  • Wyprodukowano też milion samochodów elektrycznych (2)

    oraz zbudowano 100 000 mieszkań plus . PKS-y już jadą do każdego miasteczka tak jak rozkazał Jarosław ? Frankowicze mają przewalutowane kredyty , tylko brakuje jeszcze mleka lecącego z kranu.

    • 39 4

    • Dziś wystąpienie Jarosława. (1)

      Pewnie to mleko obieca a z drugiego kurka piwo.

      • 8 0

      • Z drugiego powinien lecieć miód... ale piwo chyba bardziej trafi w gust wyborców

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane