• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej węgla i drewna. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok

VIK
24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 68,2 mln ton ładunków, czyli 15 mln więcej niż rok temu. W Porcie Gdynia z kolei przeładowano 28,1 mln ton, a więc więcej o 1,4 mln. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok, było więcej przede wszystkim drewna i węgla.



W 2022 r. roku Port Gdańsk stał się drugim największym na Bałtyku. Pierwszym jest rosyjski port Ust-Ługa (113 mln ton). Na trzecim miejscu jest Primorsk (52,9 mln ton), a na czwartym St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku. Rok ubiegły był dla Gdańska rekordowy. Przeładowano 68,2 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 28 proc. względem 2021 r.


Przeładowano 25 516,4 tys. ton paliw płynnych, co oznacza wzrost o 35,1 proc., 1 932,9 tys. ton zbóż (wzrost o 19,9 proc.) oraz 515,5 tys. ton rudy (wzrost o 133,2 proc.). Jednak ten rok do przede wszystkim przeładunek węgla i drewna. W Gdańsku przeładowano 13 218,9 tys. ton węgla, a to oznacza wzrost o 175,6 proc. Największy wzrost dotyczył jednak drewna. Przeładowano go 548,2 tys. ton, czyli o 413 proc. więcej niż w 2021 r. Prezes portu w Gdańsku, odnosząc się do dużego przeładunku drewna, zapewnił, że nie był to polski surowiec.

Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import

- To drewno, które jest tranzytowane przez Polskę i pochodzi z innych krajów, m.in. Skandynawii, Czech i Słowacji - wyjaśnił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prezes Greinke przyznał, że port odnotował nieduży spadek - o niecałe 2 proc. - w grupie drobnica skonteneryzowana. Jak wyjaśnił, na ten spadek duży wpływ miało wprowadzenie embarga na towary, które były przekierowywane do Rosji.


Dobry rok miał też port Gdynia. Port przeładował w ub.r. 3 403,1 tys. ton węgla i koksu, co oznacza wzrost o ponad 174 proc. Przeładowano też 533,5 tys. ton drewna (wzrost o 109 proc.), a inne masowe stanowiły 1 716,2 tys. ton (wzrost o 0,4 proc.). W sumie przeładowano 28,1 mln ton towarów (w u.br. było to blisko 26,7 mln ton).

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach.

- Do Portu Gdyni zawija coraz więcej jednostek o coraz większych gabarytach. W 2022 r. do Gdyni zawinęło ogółem 4331 jednostek, czyli o ponad 2 proc. więcej niż w 2021 r. Wzrosły też transporty kontenerowcami i masowcami - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Do Gdyni w 2022 r. przypłynęło też ponad 1 tys. promów (wzrost o 8,2 proc.) oraz blisko 300 jednostek typu ro-ro (wzrost o ponad 32 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Teraz należy dążyć do tego, bo możliwie jak najwięcej ładunków przewozić koleją. (6)

    To nie jest normalne, by ładunek masowy w postaci węgla był transportowany ciężarówkami. Kończy się to zasyfieniem okolicy, niszczeniem dróg i korkami. Niestety, kolej systematycznie demolowano od upadku PRL-u i teraz mamy tego opłakane skutki.

    • 120 7

    • bzdury piszesz bo chyba infrastrukturę kolejową znasz na terenie portu tylko z opowieści Biedronia w tvn... (3)

      na samą infrastrukturę kolejową portu w ciągu ostatnich lat wybulono ponad 1,5 miliarda złotych, można było więcej zamiast stawiać stadiony, które przynoszą tylko straty...Przy Sucharskiego wybudowano ponad nowych 40 bocznic kolejowych, kolejne 25 bocznic przy Ku Ujściu, nowy most nad Wisłą, nowe wszystkie wiadukty, nowe systemy sterowania ruchu, nowe torowiska do Basenu Górniczego, nowe 40 bocznic jest w planach przy Pokładowej na terenach Siarkopolu, przygotowywana jest linia dla portu zewnętrznego, nowa linia z infrastrukturą do DCT i inne. Wszystko co można idzie na kolej, z syf podziękuj firmą januszpol, które odbierają węgiel ze składu i nie zakładają osłon na naczepy

      • 6 8

      • a czemu efektów nie widać?Mieszkańców NP będziecie wysiedlać?

        • 0 1

      • Dziwne,

        a jakoś nie mogą przywrócić transport kolejowy z PRL-u do Oksywia, BD i dalej.
        PKP zarządzane przez PiS to totalne dno i podwyżki.

        • 9 4

      • To kropla w morzu potrzeb panie ekspercie.

        Problem zaczyna się zaraz po wyjeździe z portu. Polikwidowane stacje manewrowe, pozamykane linie objazdowe, niedobory taboru i personelu. To skutek zaniedbań sprzed wielu lat.

        • 15 0

    • (1)

      A mieszkańcy Nowego Portu powymierają na pylicę.Wszędzie czarno,zapylenie olbrzymie całej dzielnicy .

      • 5 2

      • To się wyprowadź.

        Port tam funkcjonuje od wieków.

        • 2 7

  • Nie widziałem , ale podobno węgiel Kolumbijski to jest takie czarne błoto .

    Czy ktoś to potwierdzi ,czy to jest bujda ?

    • 5 2

  • Po co porty w Polsce jak są u Niemca? (1)

    • 10 3

    • Tesz tak sondze.

      To pisałem ja .Europejczyk Rafał.

      • 1 1

  • Jechałem dzisiaj przez tunel.

    Tam przez ten pył już jest ograniczona widoczność, a nie jechała w zasięgu wzroku żadna ciężarówka.

    • 11 1

  • Prezes spółki, która korzysta na ponad 400% wzroście eksportu drewna

    Zapewnia, ze to nie polskie drewno. Za taka kase można minąć się z prawda, a jakże. Wcale bym się tez nie zdziwił, gdyby prezesowi chodziło o to, ze to nie jest polskie drewno, choć zostało wycięte w polskim lesie, bo to drewno jest własnością zagranicznej spółki o kapitale wiadomego pochodzenia, ktora do polskich lasów PiS wpuścił przy okazji rzekomej walki z kornikiem. Kornika już na pewno nie ma, wyjechał w zrabowanym drewnie.

    • 7 7

  • Uciązliwości!!!!

    Jest port który zarabia duże pieniądze, to są uciążliwości. Znacznie gorzej było kiedyś jak był siarkopol i przeładowywano siarkę sypką- zdegradowany był cały pobliski rejon. Jednak dobrze że będzie się rozwijał port w Elblągu dzięki przekopowi, odciąży się trochę porty trójmiasta

    • 5 5

  • To niepotrzebna konkurencja dla niemieckich portów.

    Niemcy to nasi sojusznicy i przyjaciele. Ta awanturnicza polityka gospodarcza jaka prowadzimy może ich tylko rozgniewać.To oznacza , ze nie szanujemy wartości europejskich.

    • 8 6

  • A zimy ni ma

    Teraz niech ten wungiel zawioza do kopalni i wsypią pod ziemie. Niech gornicy go wydobeda i tak w kółko

    • 5 2

  • Czyli wszystko świetlane jak w Wiadomościach TVP - tylko jak człowiek pójdzie do najbliższego sklepu to widać mega kryzys :)))

    • 11 5

  • I więcej raków, konania w męczarniach i przedwczesnych zgonów w Gdańsku!

    I więcej raków, konania w męczarniach i przedwczesnych zgonów w Gdańsku!

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane