• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
10 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma być gotowy w przyszłym roku.
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą prawie 117 mln zł.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Generalnym wykonawcą jest KB Doraco.

Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



Terminal powstaje przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej



Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.

Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

Długa droga do inwestycji



O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk - Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia - Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Miejsca

Opinie (95) 2 zablokowane

  • Fajnie (5)

    ...szkoda tylko że infrastruktura drogowa niewystarczająca, już wszystko stoi przez terminal przeładunkowy a po otwarciu inwestycji będzie klops drogowy

    • 45 3

    • (4)

      Niech tylko w czasie dopłynięcia promu, będzie rozładunek masowca. To chyba szybciej ładunek będzie kontenerami puszczać niż plandekami i promem:D

      • 5 0

      • (3)

        Miasto zawsze może zbudować jakaś drogę. Port wszystkiego za miasto nie zrobi.

        • 9 1

        • (2)

          port zbudowal terminal a miasto niech sie martwi korkami, okay!

          • 1 7

          • (1)

            Tak się składa że port więcej dróg zbudował ostatnio niż miasto. Wiesz kto wybudował Polską i Janka Wiśniewskiego? Port! Port, a nie miasto. Więc może władze miejskie wezmą się do roboty a nie kubeł z farbą i malowanie ścieżek rowerowych.

            • 10 0

            • i jeszcze Port te drogi remontuje, odśnieża i naprawia! A miasto z d...y strzela że korki na polskiej są! Choć to teren portu i tiry czekają na załadunek i rozładunek

              • 5 0

  • Super sprawa. (8)

    Super sprawa.
    Ale czy z tego terminalu to ciężarówki będą jechały nadal Janką Wiśniewskiego na Estakadę? Korkując życie 60.000 mieszkańców północnej Gdyni i Gminy Kosakowo?
    A co z Drogą Czerwoną?
    Ja chętni przesiądę się z auta na pociąg, tylko proszę o realizację zapowiadanej od lat inwestycji kolei do północnych dzielnic Gdyni

    • 72 0

    • To osobówki korkują. (1)

      w 3 na 4 samochody jedzie jedna osoba. Przesiąść się co drugi na autobus albo rower i problem zniknie.

      • 2 2

      • korki robią osobówki

        2 lata temu były badania ruchu kołowego wokół portu...wyszło że tylko 26% tirów jest problemem w korkach na Estakadzie...Także Szczur przestań malować drogi tylko buduj je, a nie przerzucaj na innych problemu korków!

        • 4 0

    • To jeszczr Nic.

      Przejazd kolejowy ze szlabanami na Chranowskiego - Polska .

      Nie wierze w sukces .

      Barierki i kursujace pociago towarowe .

      Bez podziemnego przejazdu to kompletna lipa.

      Naprawde nikt o tym nie pomyslal ?

      Zgroza !

      Juz teraz port stoi jak przetaczane sa sklady towarowe na tym przejezdzie .

      Miasto bedzie mialo korki.

      Kogo to obchodzi .

      • 4 0

    • To już pretensje do władz miasta trzeba zgłosić. Może namalują?

      • 6 0

    • Nic się nie zmieni... Dalej będziesz stał w korku (1)

      Albo wyprowadzisz się stamtąd

      • 7 0

      • troche sie zmieni, bedzie stal w korkach dluzej!

        • 10 0

    • Rozumiem to doskonale

      Wystarczy popatrzeć co się dzieje w Gdańsku na Suchara, całe kolumny tirów.
      Fajnie, że Gdynia też przyjmuje coraz więcej ładunków ale w Gdynii poza odcinkiem Obwodnicy i Kwiatkowskiego nie ma ani jednej drogi szybkiego ruchu.
      Raz chciałem pojechać obejrzeć jakiś statek i stałem w korku 2 godziny.

      • 8 0

    • To nie ciężarówki korkują Janka Wiśniewskiego

      A samochody osobowe, które generują zdecydowaną większość ruchu na tym odcinku.

      • 9 6

  • Szkoda że Stena Line nie ma konkurencji (7)

    Tak jak jest na innych kierunkach ba Bałtyku np Viking/Silja Line.
    Stena może utrzymywać wysokie ceny przy niskim poziomie usług. Na poprawę się nie zanosi, bo władze Karlskrony nie zgadzają się na więcej promów ze względu na duży ruch samochodów przez miasto.

    • 10 1

    • wysokie ceny sa moze dla Polakow,m bo maja niskie pensje. Szwed

      mogl plynac w rejs za 99 koron / rejs 24 godzinny lub 36 godzinny/. Szwed plynac promem wydaje o wiele wiceje pieniedzy niz Polak, bo Polak nie kupuje alkoholu, nie korzysta z restauracji, barow. Stad Stena lIne przyciaga roznymi promocjami Szwedow. Szwedzki emeryt moze pozwolic sobie na rejs promem i zakupy alkoholu kilka razy do roku a znam szwedzkich emerytow co plyna co miesiac w rejs 24-36 godzinny.

      • 1 0

    • Niski poziom uslug ?

      Konkrety prosze.

      • 0 1

    • przecież ma (2)

      tylko nie z Gdyni, ale z Gdańska i nie do Karsklony tylko do Nuyneshamn

      • 3 0

      • Nie ma (1)

        Z Karlskrony do Nynäshamn jest prawie 500 km. To dwa zupełnie różne destynacje.

        • 3 1

        • wiem, ale Nyneshamn jest bliżej Sztokholmu

          • 4 0

    • Ma "narodowego", naszego, polskiego.... (1)

      PŻB :)))) co promu nie potrafi kupić ale obsadzić swoimi stołki ma opracowane do perfekcji.

      • 4 2

      • czyzby te misteria premiera odprawiane nad stepka najnowoczesniejszego, rodzimej produkcji promu byly tylko kabaretem?

        • 2 1

  • Bez nerwów (1)

    Nie denerwujcie się Państwo zablokowaniem dróg. Przecież lada chwila port w Elblągu przejmie dużą część ładunków :)))

    • 10 1

    • No fakt

      Zapomnialem o tym mega porcie.

      • 2 2

  • I bardzo dobrze, że budują (3)

    Podejrzewam, że niektórzy kandydaci na prezydenta mogliby w tej sytuacji powiedzieć: "po co to budować, przecież Skandynawia jest połączona przez most nad Sundem" ;)

    • 7 5

    • (2)

      na razie skutkiem takiego myslenia obecnie rzadzacych jest brak drogi czerwonej (obiecanej zreszta) i polaczenia na odpowiednim poziomie z obwodnica

      • 5 2

      • rządzących w ujęciu ogólnym? Bo dotyczy to wszystkich rządzących (1)

        1 kwietnia 2014 - zdecydowanie nie był to "prima aprilis"

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        Najlepsze stwierdzenie w tej długiej historii, pokazujące znajomość rzeczy decydentów:

        "Jednym ze sztandarowych argumentów za budową OPAT, który przedstawiają parlamentarzyści i pomorscy samorządowcy, jest planowane wyprowadzenie ruchu tranzytowego z aglomeracji trójmiejskiej.
        Jak odpowiada wiceminister Klepacki, ten cel ma zrealizować planowana Trasa Kaszubska, która jest już ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015."

        Trasa Kaszubska, która jest po drugiej stronie magistrali kolejowej. Ale prowadzi na zachód i chyba to mieli "rządzący" na myśli. Że towary pojadą do/z Niemiec.

        • 1 1

        • Panie .

          Z Gdyni nie ma drogi na zachod .

          Ani do polnicnych dzielnic miasta .

          Estskada zawalona .

          Mialo cos byc ale ?

          Kogo to obchodzi .

          Na pewno nie rzad.

          Ci maja tylko wybory w glowach .

          • 0 0

  • (1)

    No to korki na Janka Wisniewskiego beda zaczynaly sie od centrum... Ciezarowki z Portu, z terminalu, ludzie z pracy + pomalowane pasy dla rowerzystow na drodze... bedzie ciekawie:)

    • 42 1

    • I jeszcze

      Buspas niech na Wiśniewskiego namalują jeszcze

      • 1 0

  • Pytanie

    Jaka jest struktura własności nowego terminalu ?
    Jak są zabezpieczone prawa do korzystania z terminalu przez polskie promy ?

    • 4 0

  • Wiecha i Kamień węgielny to podstawa. (5)

    reszta jest milczeniem

    • 13 0

    • (4)

      Biskup za poświęcenie wiechy i wmurowanie kamienia wziął? Wszysc swoje zarobili i hej do przodu.

      • 2 2

      • (3)

        A widziałeś tam biskupa jakiegoś że takie głupoty wypisujesz?

        • 1 2

        • (1)

          biskup dopiero na otwarcie

          • 4 0

          • Nie ty płacisz, nie ty zapraszasz, ale tyłek przewieźć na trasie Gdynia - Karlskrona to żalu nie będzie co?

            • 1 0

        • Napewno przybędzie na którymś etapie

          Już się o to nie martw:)

          • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Pln gdynia (1)

    Terminal super,ale jaja się zaczną jak jakąś ienjedna ciężarówka wbija się na świętojańska, wogole do centrum i będzie blokowała A na pewno częste zjawisko to będzie. No i Wiśniewskiego już leży na amen

    • 27 2

    • Gdynia "przezornie" wprowadziła zakaz ruchu ciężarowego

      przez centrum miasta i Jana z Kolna.
      Ot spryciule, jak za dawnych czasów - zakaz rozwiązaniem problemu. Na szczęście Polska to droga wewnętrzna portu.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Może w końcu droga czerwona do obwodnicy ? Czy dalej kolejne auta przez Estakadę ? (2)

    • 32 0

    • (1)

      coz, pisuarowe obietnice byly, halo posle horala moze cos wreszcie zrobi pan dla gdynian

      • 8 5

      • to nie opisiałe obietnice

        a stanowcze nie Tuska:
        1 kwietnia 2014 - ale zdecydowanie nie był to "prima aprilis"

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane