• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
10 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma być gotowy w przyszłym roku.
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą prawie 117 mln zł.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Generalnym wykonawcą jest KB Doraco.

Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



Terminal powstaje przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej



Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.

Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

Długa droga do inwestycji



O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk - Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia - Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Miejsca

Opinie (95) 2 zablokowane

  • Będzie ślicznie

    • 5 1

  • no jo ! -ale misie widaje ,ze tam mogli by tyż cumować te wszystke wycieczkowce zawijające do Gdyni !

    • 2 4

  • Szkoda że Stena Line nie ma konkurencji (7)

    Tak jak jest na innych kierunkach ba Bałtyku np Viking/Silja Line.
    Stena może utrzymywać wysokie ceny przy niskim poziomie usług. Na poprawę się nie zanosi, bo władze Karlskrony nie zgadzają się na więcej promów ze względu na duży ruch samochodów przez miasto.

    • 10 1

    • Ma "narodowego", naszego, polskiego.... (1)

      PŻB :)))) co promu nie potrafi kupić ale obsadzić swoimi stołki ma opracowane do perfekcji.

      • 4 2

      • czyzby te misteria premiera odprawiane nad stepka najnowoczesniejszego, rodzimej produkcji promu byly tylko kabaretem?

        • 2 1

    • przecież ma (2)

      tylko nie z Gdyni, ale z Gdańska i nie do Karsklony tylko do Nuyneshamn

      • 3 0

      • Nie ma (1)

        Z Karlskrony do Nynäshamn jest prawie 500 km. To dwa zupełnie różne destynacje.

        • 3 1

        • wiem, ale Nyneshamn jest bliżej Sztokholmu

          • 4 0

    • Niski poziom uslug ?

      Konkrety prosze.

      • 0 1

    • wysokie ceny sa moze dla Polakow,m bo maja niskie pensje. Szwed

      mogl plynac w rejs za 99 koron / rejs 24 godzinny lub 36 godzinny/. Szwed plynac promem wydaje o wiele wiceje pieniedzy niz Polak, bo Polak nie kupuje alkoholu, nie korzysta z restauracji, barow. Stad Stena lIne przyciaga roznymi promocjami Szwedow. Szwedzki emeryt moze pozwolic sobie na rejs promem i zakupy alkoholu kilka razy do roku a znam szwedzkich emerytow co plyna co miesiac w rejs 24-36 godzinny.

      • 1 0

  • I bardzo dobrze, że budują (3)

    Podejrzewam, że niektórzy kandydaci na prezydenta mogliby w tej sytuacji powiedzieć: "po co to budować, przecież Skandynawia jest połączona przez most nad Sundem" ;)

    • 7 5

    • (2)

      na razie skutkiem takiego myslenia obecnie rzadzacych jest brak drogi czerwonej (obiecanej zreszta) i polaczenia na odpowiednim poziomie z obwodnica

      • 5 2

      • rządzących w ujęciu ogólnym? Bo dotyczy to wszystkich rządzących (1)

        1 kwietnia 2014 - zdecydowanie nie był to "prima aprilis"

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        Najlepsze stwierdzenie w tej długiej historii, pokazujące znajomość rzeczy decydentów:

        "Jednym ze sztandarowych argumentów za budową OPAT, który przedstawiają parlamentarzyści i pomorscy samorządowcy, jest planowane wyprowadzenie ruchu tranzytowego z aglomeracji trójmiejskiej.
        Jak odpowiada wiceminister Klepacki, ten cel ma zrealizować planowana Trasa Kaszubska, która jest już ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015."

        Trasa Kaszubska, która jest po drugiej stronie magistrali kolejowej. Ale prowadzi na zachód i chyba to mieli "rządzący" na myśli. Że towary pojadą do/z Niemiec.

        • 1 1

        • Panie .

          Z Gdyni nie ma drogi na zachod .

          Ani do polnicnych dzielnic miasta .

          Estskada zawalona .

          Mialo cos byc ale ?

          Kogo to obchodzi .

          Na pewno nie rzad.

          Ci maja tylko wybory w glowach .

          • 0 0

  • Wiecha w to nie mieszajcie ;) (2)

    • 7 0

    • Bo Wiech

      to był ktoś!

      • 4 0

    • Wiecha też spod ogona nie wypadła

      więc za co ją wieszać...?!

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Pln gdynia (1)

    Terminal super,ale jaja się zaczną jak jakąś ienjedna ciężarówka wbija się na świętojańska, wogole do centrum i będzie blokowała A na pewno częste zjawisko to będzie. No i Wiśniewskiego już leży na amen

    • 27 2

    • Gdynia "przezornie" wprowadziła zakaz ruchu ciężarowego

      przez centrum miasta i Jana z Kolna.
      Ot spryciule, jak za dawnych czasów - zakaz rozwiązaniem problemu. Na szczęście Polska to droga wewnętrzna portu.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Może w końcu droga czerwona do obwodnicy ? Czy dalej kolejne auta przez Estakadę ? (2)

    • 32 0

    • (1)

      coz, pisuarowe obietnice byly, halo posle horala moze cos wreszcie zrobi pan dla gdynian

      • 8 5

      • to nie opisiałe obietnice

        a stanowcze nie Tuska:
        1 kwietnia 2014 - ale zdecydowanie nie był to "prima aprilis"

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        • 4 2

  • pod koniec roku to raczej w przyszłym roku nie bedzie czynny (1)

    szkoda, że nie ma zdjęcia wiechy, jestem ciekaw jak dziciaki zrobiły - przy banku (10 Lutego) też powiesili sobie wiechę, która z daleka wygląda jak opona

    szkoda że autorka nie napisała ile jest aktualnie połaczeń/promów a ile ma być (o ile sa takie plany) po oddaniu tego terminala

    jak wiadomo sytuacja jest dynamiczna :O)

    • 2 0

    • Do Karlskrony więcej nie będzie

      Bo mieszkańcy Karlskrony nie chcą zwiększonego ruchu samochodów.

      • 1 0

  • Bez nerwów (1)

    Nie denerwujcie się Państwo zablokowaniem dróg. Przecież lada chwila port w Elblągu przejmie dużą część ładunków :)))

    • 10 1

    • No fakt

      Zapomnialem o tym mega porcie.

      • 2 2

  • B,dobrze, oby więcej takich inwestycji (6)

    Przydałby się jeszcze odpowiedni Dworzec Główny, bo ten obecny ma wiele do życzenia zwłaszcza przejścia podziemne na perony (same perony) dużo większe zaplecze, odpowiednie podjazdy z Nowej Węglowej łączące tunelem ul. Morska. Turysta ze Skandynawii będzie próbował pokonywać tamtędy trasę, aby pobuszować po Trójmieście. Duży parking podziemny pod pl.Konstytucji. - To bardzo ważne inwestycje, ponieważ w czasie sezonu nasza Gdynia przyjmuje masę turystów i rozrastamy się do prawie 800-tysięcznego miasta. Nie rozumiem dlaczego planiści tego niezauważaną ?

    • 5 4

    • chyba ci się jedno zero (5)

      dokleiło.
      Bo raczej ten kierunek i trand się zaznacza...

      • 2 1

      • w 2019 roku do miasta przyjechało i przypłynęło 3 mln 121 tys. turystów (4)

        więc najwięcej przypada w sezonie letnim zakładając odpowiednie współczynniki i poprawki jest to 771 tys. więc można zaokrąglić do 800 tysięcy. Gdynia była ciekawą destynacją, nie wiadomo co będzie po pandemii i rządach PiS ?

        • 0 1

        • kłamliwa semantyka (3)

          nazywać przelotnego konsumenta mieszkańcem i zaliczać do populacji miasta.
          Oczywiście, mają oni wpływ na obciążenie infrastruktury (szczególnie kanalizacyjnej) ale zdecydowanie za nią nie płacą... Może w tym tkwi tajemnica dotkliwie wysokich kosztów życia w tym miejscu? Pojawiają się tutaj, jak na przyczółku, bo gdzieś trzeba wylądować ale pieniądze zostawiają gdzie indziej.
          "Władze" miasta licząc bardziej na takie przelotne kontakty i związane z nimi dochody, moga uprawiać politykę atrap i fasad. Na podwórka turyści nie zaglądają. Jednak z punktu widzenia wyborców, co proste oszustwo.
          Rządy PiS nie mają na to żadnego wpływu, bardziej istotne dla życia "rdzennych" mieszkańców mają plany wąskiej grupy interesu, która ma zamiar dobrze żyć z niewielkich obszarów miasta i rezydujacych tam rentierów.
          W głębokim poważaniu mając problemy okolic Hutniczej, gdzie od zarania koncentrują się zaniedbania komunikacyjne tego miasta czy peryferyjnych dzielnic, w których żyje populacja niewarta (zdaniem "kręgów gospodarczych" Gdyni) uwagi.

          "Ciekawą destynacją"?!
          Litości!!!
          Chyba ktoś w swój wlasny PR uwierzył...
          Bo z rzeczywistością to stwierdzenia nie ma żadnego związku.

          • 1 0

          • piszesz od rzeczy (2)

            Turyści maja odwiedzać ul. Hutnicza ? To Świętojańskiej i modernizmowi zazdrościła Gdyni cała Polska. W żadnym mieście świata nie da się dokładnie policzyć ludzi - no może za niedługo zrobi to sztuczna inteligencja. Bo to, że osoba, która przyjechała choćby na weekend, turystą jest, nie podlega dyskusji, a inni na ten weekend wyjechali. Ale bilans się zgadza, jak liczyć np. pasażera promu, który w mieście pojawia się tylko na spacer, usługę medyczną i płynie dalej w rejs po Bałtyku? Myślisz go skierować na Hutniczą ? O Hutniczą muszą bardziej zadbać sami jej mieszkańcy partycypując zarówno w odpowiedniej przestrzeni a zwłaszcza obejść. Ciągle interesowały mnie zadbane angielskie domy na prowincji i w dobie koronowirusa mój syn z uwagi na zakaz dalszych wypadów naprawdę podziwiał je i rozpytywał. To od ludzi zależy wszystko. U nas pokutuje DAJ, a nie ile ja mogę zrobić dla lepszego samopoczucia. Samorządowi ciągle obiecuje i kasę obcina PiS, więc liczyć można na siebie.
            Wracając do turystyki to osobę, która nocuje np. w Sopocie, bo w Gdyni nie ma hoteli i imprezowni wpada na jeden dzień na festiwal muzycznym czy inny?- Zarówno w sferze przemysłu czasu wolnego, jak i przemysłu spotkań oraz turystyki biznesowej Gdynia zanotowała przyzwoite wzrosty.

            • 0 0

            • takiego "modernizmu" to jest pół Warszawy i 3/4 Polski (1)

              Oraz cała Skandynawia...
              Szczególnie dobrze mają się niszczejące budynki i wille na Działkach Leśnych, Oksywiu czy, o zgrozo, Kamiennej Górze. Ogólnie znaczące są 3-4 budynki, reszta to chałtury warszawskich architektów, dorabiających na prowincjonalnych krezusach polskiego Klondike. Ale fakt, to i tak lepsze niż to, co obecnie powstaje...
              Na Hutniczej to chyba nigdy nie byłeś, bo to ulica w środku przemysłowej dzielnicy. Gdzie nikt nie mieszka a gdzie czas zatrzymał się w latach 30, gdy zatrzymał się rozwój portu. Ale masz rację, firmy mogły by bardziej zadbać... Na przykład przez staranne płacenie podatków. Pewnie by się to stało, pod warunkiem, że widziałyby, że one wracają w postaci działań miasta. Chyba nawet powstało "Stowarzyszenie Przyjaciół Hutniczej". I co? Odpowiedź do rymu...
              Nie wysyłałbym tam turystów ale pracuje tam wielu gdynian. Oni nie mają praw i nie są przedmiotem starań. Turysta ważniejszy? Bo turysta to dodatkowy pieniądz a mieszkaniec podatki oddaje jak psu michę?
              "Gdynia zanotowała przyzwoite wzrosty"
              Taaa... w wydumanych dziedzinach, istniejących jedynie na solidnej podstawie klasycznej gospodarki. "Wzrosty" procentowo są najwyższe w okolicach zera... Wymienione "przemysły" to tanie dziedziny, tak kuszące dla naszych "podsiębiorców", bo koszt niewielki a zwrot szybki. Najlepiej na niewybrednej rozrywne, vide Sopot czy "Booking Island".
              Problem w tym, że to tanie (bardzo) miejsca pracy, opędzane studentami, których dostarczają pobliskie "uniwersytety".
              Nie jest szanowany ten, kto sam się nie szanuje.

              • 0 0

              • Kryzys w gospodarce światowej - czy będzie kolejny rozdział i początek nowej ery

                Masz racje dawno nie byłem na Hutniczej, ale jednak otworzyli niedawno na początku obok trasy mały park z drugiej strony ma być porządkowana przy okazji modernizacji torów do Wschodnich dzielnic. Nie porównywałbym gdyńskiego modernizmu do całej Polski jeśli już to bardziej do Katowickiego, Tel Awiwu,..
                Wszyscy narzekamy, a pozwól że zapytam >gdzie byleś gdy Cegielska meldowała na stałe mieszkańców Al.Zwycięstwa, teraz ten teren pod barakami byłby kurą znoszącą złote jaja. Widzę negatywne wypowiedzi (pewnie podobnych do Ciebie) w dyskusji odnośnie kolejny raz zapłaty z Park Rady Europy ? Nie można mieć ciastka i go zjeść :)) Takich kwiatków mogę przytaczać bez końca, tylko nic to nie da. Musimy chodzić na zebrania podnosić problemy, żądać i pilnować deklaracji polityków. Bo to jest nasze miejsce na ziemi w innym razie pozostaje nam narzekanie. Ja spotykam się z radnymi, senatorami, posłami i pochwalę się, że nawet nie wyobrażasz sobie ile udało mi się załatwić. Oczywiście musisz znaleźć argumenty, których minister może użyć w sensie logicznym i gospodarczym, bo on często "myśli maszynowo". Nie można być też napastliwym i wiedzieć z kim się rozmawia.
                Terminal w jakimś sensie będzie przewodził gospodarce morskiej, szkoda ze coś ostatnio mało słychać o Porcie Zewnętrznym - pamiętam jak to podnosiłem to PO=wcy mnie wyśmiewali, oby PiS-owcy nie zrobili z niego takiej wydmuszki PiaRu. Turystyka Gdyni jest ścisłe związana z ciekawą lokalizacją i przestrzenią miejską, masowymi imprezami, szeroko rozumiana rekreacją, sportem, teatrem,.... Wpływ światowego kryzysu finansowego i ekonomicznego oraz dziwne decyzje rządu na polską gospodarkę pewnie bardzo pogrążą morską. Gdynia musi wykreować nowe wyzwania we współczesnej turystyce najlepiej do niej pasujące. Bo nowe zjawiska w usługach turystycznych, mających wpływ na rozwój innowacji w marketingu turystycznym. Chodzi także o nowoczesny i odpowiedzialny rozwój zagospodarowywania wysokiej jakości przestrzeni miejskich.

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane