• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Maciej Naskręt
15 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Ruszyła inwestycja, w ramach której ma powstać lub zostać przebudowanych 15 km dróg i szlaków kolejowych.


Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. Oficjalnie rozpoczęła się warta 176 mln zł budowa dróg i torów kolejowych na przedpolu portu na Stogach.



Jak oceniasz znaczenie portu dla ciebie i twojego miasta?

W czwartek wmurowano kamień węgielny pod budowę infrastruktury drogowej i kolejowej, prowadzącej do portu w Gdańsku.

Kamień został zalany betonem w rejonie dzisiejszego przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska. Za dwa lata w tym miejscu ma stać już wiadukt nad torami.

- Prace mamy zakontraktowane do października 2020 r. i mamy nadzieję, że wówczas spotkamy się, by otworzyć zrealizowane przedsięwzięcie - mówił Ryszard Trykosko, dyrektor NDI, która jest głównym wykonawcą portowego kontraktu.

15 km nowych i zmodernizowanych dróg i torów kolejowych



Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km ulic. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych na przedpolu i w gdańskim porcie morskim. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych na przedpolu i w gdańskim porcie morskim.
Do prac wykonawca zużyje 130 tysięcy ton łącznie stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m sześc. betonu.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej, niż kosztuje budowa ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł ).

Nowy układ komunikacyjny w porcie



- Rozbudowane zostaną m.in. ulice Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Ponadto pojawi się dodatkowy, czyli drugi tor kolejowy prowadzący do terminalu DCT - wylicza Marcin Osowski, zastępca prezesa Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku.
Do terminali węglowych zostaną poprowadzone nowe tory kolejowe. Do ich obsługi powstanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

Powód do zadowolenia będą mieli także kierowcy samochodów ciężarowych, przywożących i wywożących kontenery z portu.

- Powstanie dla nich niewielki, bo liczący 76 stanowisk, parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części portu - mówi Osowski.

Lepsza przepustowość do portu



Po co to wszystko? Wprawdzie do portu w Gdańsku są doprowadzone tory i drogi, jednak ich przepustowość pozostawia wiele do życzenia. Dojazdy są wykonane w standardzie dróg lokalnych - o przekroju jednej jezdni po dwa pasy ruchu, co sprawia, że często się korkują.

Z kolei tory kolejowe, w tym bocznice, pamiętają jeszcze lata 70., czyli czas budowy Portu Północnego. Po ponad 40 latach użytkowania i rozwoju portu wymagają modernizacji i rozbudowy.

Wszystkie inwestycje w porcie w Gdańsku warte 1 mld zł



Ta inwestycja zostanie zakończona w 2020 roku. Do tego czasu łączne inwestycje w Porcie Gdańsk mają pochłonąć ok. miliarda złotych.

Dziś informowaliśmy już o podpisaniu wartego 160 mln zł kontraktu na pogłębienie i poszerzenie toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku.

Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.
Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.
O przebudowie i modernizacji terminali w porcie wewnętrznym pisaliśmy latem tego roku.

Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku, którego budowa jest na razie na etapie planów. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku, którego budowa jest na razie na etapie planów.
Najwięcej emocji budzi jednak najbardziej spektakularna i zarazem kosztowna inwestycja pn. Port centralny w Gdańsku

Miejsca

Opinie (133) 2 zablokowane

  • Panie Macieju...

    "Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco więcej, niż kosztuje budowa ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł )".
    To tak na poważnie? Błagam.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 8 2

  • Ro-ro

    Prawidłowo. Mosty i wiadukty muszą wytrzymać przejazd kolumny Abramsów.

    • 8 1

  • (2)

    tymczasem w gdynii. maluja nowe pasy?

    • 10 2

    • (1)

      Nie - malują drogi rowerowe, kontrapasy, kładki rowerowe i lotniska za miliony cebulionów i tego typu niezbędne sprawy ;)

      • 2 1

      • Delicje+

        Gdynia jest świetna. Jadę do Gdyni raz na kwartał. To prawdziwe święto i oddech dla kierowcy samochodu.

        • 1 0

  • Wszystko się rozwija poza wynagrodzeniem dla ludzi (1)

    Jak widzę ogłoszenia typu " rozładunek wagonów 10-12zl" za godz to się chce płakać. Taki biznesmen sam niech te wagony czy tiry rozładuje sobie. Ludzie trochę honoru i nie dajcie się zlodziejom okradać. Taki ktoś bierze grubą kasę za wasze tyranie

    • 12 1

    • plus 500

      Sprowadzą hindusów - 3 x wolniejszych, ale za to samo.

      • 1 1

  • Gdansk walczy o życie z portów ... (2)

    Za to PiS robi wszystko aby rozwijały się porty na Litwie Łotwie i Estonii .. Kłajpeda...itp budując via carpatia i baltica...
    Nie ma jak niszczyć kraj socjalizmem i dawać zarobić innym

    • 7 5

    • Rząd walczy o życie portów

      Skarb Państwa jest właścicielem 98% akcji zmpg sa. i to Rząd, przez Ministerstwo GM zarządza Portem. Pan Adamowicz jest w Radzie Nadzorczej Portu.

      • 3 0

    • Tyle że jeśli w Estonii będzie dziać się dobrze i gospodarka im nie zamarźnie to i w Polsce lepiej będzie.

      • 0 0

  • A w mieście koło Kosakowo marazm (1)

    Kiedy Nowaka-jeziorańskiego? Kiedy Nowa Węglowa? (choć to spartlolony projekt mający za zadanie wprowadzić masę aut drogą 2x2 do bezpośredniego centrum. Obstawiam że nawet tunelu na Puckiej z koleją nie dogadają, c'nie panie doktorze?

    • 9 1

    • Gdynia ogłosiła przetarg na 20 wagonów farby 3D do malowania piasku.
      Na wiosnę (trzeba zdążyć przed trawą) mają wymalować drogę czerwona do portu, tunele pod torami w Chylonii, przedłużenie OT, obwodnicę Witomina za JW, Nową Węglową (fuj), rozbudowę Kwiatkowskiego na Obłużu i takie tam niepotrzebne nikomu inwestycje.

      Pewnie się znowu nie uda ale nic to - styknie farby na kontrapasy i inne kolidujące z ruchem samochodowym ścieżki rowerowe o natężeniu ruchu rowerowego : 1 rower na kwartał. Słuszną linię ma nasza władza :)

      • 6 0

  • A Gdynia jak zwykle w czarnej d....
    Infrastruktura drogowa leży i kwiczy.

    • 9 2

  • mamy już 3 lata

    Rżadów niuków i niedojd.

    Komuniści wraz z ledwo pismiennymi robotnikami zbudowali Sołdka i podnięsli do roli narodowego przemysłu produkcję okrętową.. Te ciemniaki i szmaciaci położyli kawałek stali i bełkcą że Prom budują.. więcej nic idioci.

    • 3 4

  • Masakra

    Teraz dopiero będziecie mieli tam dżihad były dymy i inne g*wna

    • 1 1

  • Rewitalizacja nabrzeży portowych jak najbardziej,ale powstanie zabetonowaych wysp portowych w Gdańsku i Gdyni na Zatoce Gdańskiej to kolejny błąd ludzkości.

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane