• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej

Robert Kiewlicz
17 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton i będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

Zakończył się kolejny etap budowy okrętu rozpoznania elektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Na terenie Stoczni Wojennej w Gdyni zwodowano kadłub okrętu. Teraz w stoczni Nauta zostaną przeprowadzone prace wyposażeniowe oraz instalacyjne, następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do Stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie zostanie wyposażony w specjalistyczne systemy. W 2020 wejdzie do służby w szwedzkiej marynarce.



W 2017 roku Saab podpisał umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych na zaprojektowanie i budowę okrętu SIGINT, który zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę "HMS Orion". Następnie grupa zakontraktowała Stocznię Remontową Nauta z Grupy PGZ jako wykonawcę platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich platformy okrętu.

Przypomnijmy, że w 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich.

W ramach kontraktu, Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Palenie blach dla okrętu odbyło się w marcu 2018 roku, a trzy miesiące później położono stępkę. Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton, będzie nosił nazwę "HMS Artemis".
  • Okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej  ma długość 74 m i wyporność 2200 ton i będzie nosił nazwę "HMS Artemis".
  • "HMS Artemis" zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę "HMS Orion".

- Wodowanie okrętu rozpoznania elektronicznego jest momentem szczególnym. Jest to dzień wieńczący zakończenie ważnego etapu budowy jednostki i pokazujący sens w podejmowanych działaniach stoczni. Okręt ten jest wizytówką wysokiej jakości i możliwości techniczno-produkcyjnych stoczni i naszych kooperantów - powiedział Adam Potrykus, wiceprezes zarządu i p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
- Jesteśmy zadowoleni z kolejnego, znaczącego kamienia milowego osiągniętego w ramach kontraktu na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, który trafi do floty Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej - powiedział Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
Saab Kockums to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

Miejsca

Opinie (54) 4 zablokowane

  • to tylko kadłub (5)

    to co najważniejsze zamontują Szwedzi u siebie, my jesteśmy tylko tanią siła roboczą

    • 55 18

    • no i jeszcze projekt im zrobiliśmy

      j.w.

      • 2 0

    • (1)

      Całe wyposażenie w tym napęd, elektryka oraz socjal bedą wykonane w Gdyni. Jedyne co zostanie zrobione w Szwecji to specjalistyczne systemy nasłuchowe które są tajne i Szwecja nikomu ich nie udostępnia.

      • 18 0

      • i kto to zrobi - ci co nie wyjechali bo języka nie znali ?

        • 4 0

    • Tanią siłą roboczą to chyba

      ty jesteś...

      • 7 10

    • I dlatego Nauta wogóle dostała ten kontrakt.

      • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    Jeszcze Polska nie zginęła? (2)

    Naturalnie nasuwa się pytanie, kiedy wodujemy coś dla Polski? Wiedzą powszechną jest to, że polska MW to skansen, co dla każdego kraju z dostępem do morza powinno być hańbą, tym bardziej dla średniej wielkości kraju europejskiego, bo nawet w Afryce mają lepsze siły zbrojne. Biedni nie jesteśmy, jednak cały czas sprawy ważne są zaniedbywane. Czy ten kraj naprawdę istnieje tylko teoretycznie, a Putin w Warszawie może być w parę chwil... (?)

    • 12 2

    • w 2021 będzie Ratownik

      tzn najnowocześniejszy okręt tego typu w całej flocie NATO.,

      • 0 1

    • Jeszcze jedno...

      HSwMS Orion jest z 1984r. i wygląda on dość cudacznie, no ale to jest okręt do walki elektronicznej. Może sprzedadzą Polsce za symboliczne jedno ojro ;-) My lubimy po taniości skupować okazyjny gruz.

      • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    A Polski Marynarz pływa na złomach..... WSTYD. (2)

    • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

      i w latających łodziach podwodnych Antonio666

      • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

      Nie zapominaj o korwecie Gawronie aka Ślązak

      za dwa miliardy xD

      • 2 1

  • Wodowanie (2)

    Nawet gdyby poinformowali to na teren Stoczni Wojennej i tak cię nikt nie wpuści.

    • 37 3

    • Włącz myślenie i nie kozacz (1)

      Wystarczyło być na cyplu nabrzeża pilotowego. Wszystko widać jak na dłoni.

      • 3 4

      • Kolego, Ty nie kozacz...

        Synchrolit (jedyne urządzenie do wodowań w SMW) jest od strony bazy kontenerowej, obok bazy trałowców. Z pilotowego nie widać nawet skrawka. Od ulicy Śmidowicza też jest całkowicie zasłonięty przez halę wyposażeniową.
        A dok pływający widoczny z pilotowego, to zupełnie inna bajka...

        • 8 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    ciągle piszą że stoczni nie ma a co chwilę jakieś wodowanie. To te filmy z Radomia są?

    Tam gdzie to lotnisko oblegane?

    • 2 7

  • w Polsce Kaczyniaka wodowanie ławek patriotycznych

    i dronów Antoniego w stoczni w Radomiu
    nasza armia jest zwycięska
    a Matołusz - baba męska...

    • 11 9

  • Platforma ..co to za zwiż..

    to jeszcze raz.. Platforma okretu.. coś tam..coś tam widziałem ..ale platforma.
    Robercik.. skąd żeś to wzioł... jak sie cytuje..to radze ..Mały modelarz.. to ludzie czytają !!!
    Coś wydaje mi się że kadra kierownicza zakładów przemysłowych i składa się sie wyłacznie z tych którzy młotka..w rence nie trzymali..

    • 4 7

  • Byłbym rad aby ten okręt był dla Polski

    bo sami pływamy na złomie....

    • 7 0

  • Niemożliwe, przecież Szwecji już nie ma?

    • 3 7

  • A 26

    Nadchodzi bardzo dobry wybór z wyrzutniami pionowego startu doskonały na morze północne gdzie powinien operować bojowo

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane