• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • Bez polityki

    więc proszę gospodarka. Czyli karty na stół!! Kto już ma przygotowaną koncesję na wydobycie BURSZTYNU na trasie planowanego przekopu? I jakie powiązania personalne ma ta firma?

    • 12 0

  • Ku pamięci (4)

    Gdy myslę o opisywanej sprawie zadaję sobie pytanie; Czy współcześni /np Polacy/ byliby w stanie zbudować Kanał Panamski.Odpowiedz jest raczej przykra,nie widzę szansy.Gdybym miał sprawę skomentować odpowiedziałbym tak;Jesl po wykopaniu przekopu w krynicy Morskiej kury przestaną znosić jajka .To mili panowie jest alternatywa;kaczki panowie, kaczki.

    • 3 1

    • (3)

      Podczas budowy Kanału Panamskiego zginęły tysiące ludzi. Ostrożnie z takimi porównaniami.

      • 0 2

      • (2)

        przy każdej większej budowie ginęły wtedy tysiące ludzi..Gdyby człowiek wychodził z takiego założenie mieszkalibyśmy w lepiankach a frustraci nie wchodzili by na trojmiasto.pl tylko conajwyżej obrzucaliby się szambem w dosłownym tego stwierdzenia znaczeniu

        • 1 0

        • (1)

          btw: w panamie tysiące ludzi (~30000) umarło na...malarię, która była wtedy dopiero poznawana przez ludzi. Pierwszy etap budowy zakończyl sie z tego powodu fiaskiem, dopiero po kilku latach zajęto sie najpierw komarami, a dopiero później przekopem, czego efekt widać do dzisiaj.

          • 1 0

          • Zapewniam ,nasze komary nie przegoniły ich komarów. Do roboty panowie.Czas ucieka.

            • 0 0

  • A czy ktoś policzył w ile lat/wieków te 500 mln się zwróci? (7)

    Nie lepiej kasę przeznaczyć na drogi?

    • 7 6

    • (3)

      Otóż Twój pogląd jest mylny: Polska posiada jakiś 1% uregulowanych kanałów, które są zdolne do żeglugi, natomiast w Niemczech jest to 100% cieków wodnych co znacznie odciąża autostrady (ogromna ilość barek i rozbudowany transport rzeczny) i wpływa bardzo dobrze na środowisko. Dla porównania : Te same koszta transportu dla różnych medium:
      Tir:30 ton
      Kolej:50 ton
      Barka: 70 ton

      • 4 1

      • Pytanie tylko czy Elbląg przejmuje taki ruch towarowy? (2)

        Przecież to porty w GD i GDY są węzłami dla przeładunków.

        • 3 0

        • (1)

          Właśnie po to jest ten przekop, żeby to zmienić.

          • 3 0

          • Nie zartuj

            Gdyby to bylo takie proste to juz Leba czy Ustka deptalyby 3miastu i Szczecin-Swinoujsciu po pietach. Jestem jednak za przekopem liczac na turystyke.

            • 0 0

    • wolisz to przepić?

      • 1 1

    • (1)

      niektórzy na tym zarobią

      • 1 0

      • a co mają wszyscy zbiedniec zeby wszyscy byli zadowoleni czy o co kaman?

        • 0 0

  • (4)

    tak off topic-zastanawiam się czy pan fotograf z KFP który robił to zdjęcie do artykułu wie co to filtry i jak się ich używa

    • 3 1

    • odp (3)

      w sony Ericssonie k510 niema filtrów ;)

      • 5 0

      • a no chyba że tak :)

        • 1 0

      • A photoshop nie ma filtrów cyfrowych? (1)

        • 0 1

        • odp

          nie wiem, u mnie w paincie niema

          • 2 0

  • Czy mnie pamięć nie myli

    Ale w Elblągu wybudowano za ok 5mln euro port morski który nie funkcjonuje, no no to poczeka sobie jeszcze 7lat. Podobnie w Gdańsku z mostem na martwej wiśle, most jest a jakże, ładny z czerwonymi linami no po prostu cudo, tylko na autostradę czeka już z 10 lat. Pamiętacie spot PiSu? budować panowie budować, mosty wzdłuż rzeki :)))))

    • 3 1

  • sonda znowu głupia

    Kto to wymyśla?
    wg mnie: odp 1 i 3, tylko autor takiej mozliwości nie przewidział

    • 2 0

  • Nareszcie!! (5)

    Ludzie! Zastanówcie się po co to będzie. Zamawiam raz w miesiącu kilka kontenerów z chin z ciuchami. Transportuję to do Warszawy. Wkrótce przeładunek będzie mógł odbywać się w Elblągu a nie w Gdyni, czyli za transport będę płacił znacznie mniej.
    Prosty rachunek - bardzo dobra inwestycja

    Ps. Takich osób jak ja jest pełno.

    • 5 4

    • głupi jesteś (2)

      i burak w dodatku

      • 1 2

      • (1)

        Tak z ciekawości. Dlaczego głupi i dlaczego burak?

        • 2 1

        • ano dlatego, ze większość handlujących ciuchami tak ma :)
          zresztą - nie tylko ciuchami
          ogolnie mialem na mysli cały ten margines co to sprowadza chinskie barachlo - ciuchy, zapalniczki i inne nic nie warte duperele
          kiedyś sie to skonczy

          • 1 1

    • hehehe

      a więc to tobie zawdzięczamy te orientalne sukna, jedwabie, materiały :D

      • 7 1

    • a wcale nie

      bo dowóz morski do Elbląga też kosztuje i za różnice w drodze Gdynia - Elbląg zapłaciłbyś we frachcie morskim.

      Ale i tak dla ciebie się nic nie zmieni, bo dla twoich kilku kontenerów miesięcznie nikt nie otworzy serwisu dowozowego do Elbląga...

      • 1 0

  • Technika bez polityki

    Czyżbysmy mieli dożyć tych wspaniałych czasów ? Coż za wspaniałe hasło.
    Domagam się również opieki zdrowotnej bez polityki
    Kultury bez polityki
    Matury bez polityki i
    Architektury bez Karnowskiego

    • 3 4

  • Ekonomiczny i ekologiczny absurd (1)

    Dlaczego nikt nie słucha ekonomistów?

    • 3 5

    • bo jak słuchali to ramzes umarł, a kryzys się narodził :D

      • 1 0

  • Tylko przekop i nic więcej.Bum turystyczny po wodzie a przy tym gospodarczo rozwijać się będzie mierzeja.Trzeba myśleć przyszłościowo a nie patrzeć jedynie na florę i faunę,która i tak nie zginie.Jedynie należałyby przetrzebić ilość kormoranów,które właśnie zabijają florę i faunę.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane